Institut pomáhá cestě eGovernmentu do území
PhDr. Zdenka Procházková
To, že Institut pro místní správu Praha zajišťuje vzdělávání úředníků podle zákona č. 312/2002 Sb., je již dlouhodobá záležitost. O tom, jak vyrostl ve významnou a mezinárodně respektovanou vzdělávací instituci, i o výzvách, s nimiž se úspěšně vyrovnává, jsme hovořili s jeho ředitelkou PhDr. Zdenkou Procházkovou.
Paní ředitelko, jak ovlivňuje rychlá a dynamická elektronická doba činnosti Institutu?
V Institutu se stejně jako v předchozích letech stále něco děje, a to ve všech oblastech jeho práce. Mám tím na mysli celý algoritmus naší práce od pravidelného zjišťování a analyzování vzdělávacích potřeb, přes jejich aplikaci do přípravy vzdělávacích programů, až po pravidelnou péči o náš lektorský sbor. V neposlední řadě se jako správní hospodáři staráme i o zkvalitňování vybavení vzdělávacího střediska Institutu. Ale to, čím v současné době asi nejvíc všichni v Institutu žijeme, je příprava vzdělávání pro oblast implementace eGovernmentu do území.
Zní to poněkud složitě, o jaký druh vzdělávání se jedná?
V loňském roce došlo ke změně zřizovací listiny Institutu. Na základě této změny byl Institut Ministerstvem vnitra pověřen, aby komplexně zajistil oblast vzdělávání v eGovernmentu. Cílovou skupinou jsou jak úředníci a zaměstnanci územních samosprávných celků, tak i zaměstnanci držitele poštovní licence, Hospodářské komory České republiky a notáři. Institut se tak stal jedním z pilířů Strategie implementace eGovernmentu do území, která byla zpracována odborným týmem Ministerstva vnitra. Podle této strategie je Institut metodikem, koordinátorem a v některých případech i realizátorem pro danou oblast vzdělávání. V praxi to znamená, že naším primárním úkolem jsou přípravy systému vzdělávání v eGovernmentu, proškolení školitelů v eGovernmentových dovednostech a v pedagogickém minimu, příprava obsahů kurzů a studijních materiálů.
Jaké konkrétní vzdělávací akce spjaté s eGovernmentem již Institut nabízí?
Od listopadu loňského roku je v naší nabídce kurz „Práce s portálem Czech POINT“, a to jak v prezenční, tak v eLearningové podobě. Od února 2009 probíhají školení manažerů vzdělávání eGON center krajů a obcí s rozšířenou působností, tedy budoucích školitelů eGovernmentových dovedností v územích. Tito manažeři jsou Institutem školeni v odborných i pedagogických dovednostech. Stejným způsobem jsou připravováni také školitelé České pošty s. p. a Hospodářské komory České republiky. Ti jsou navíc speciálně školeni i pro oprávnění provádět zkoušky ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a ověřování pravosti podpisu. Doufáme, že se nám jednotným způsobem výuky podaří zajistit i jednotný výkon eGovernmentu v území.
Co dalšího k podpoře eGovernmentu letos připravujete?
Stojí před námi velký úkol: příprava subsystému vzdělávání pro oblast datových schránek a konverze dokumentů. Zde je zajímavé, že budeme školit nejenom výše uvedené cílové skupiny, ale předpokládáme i přípravu takzvaných „open seminářů“ pro širokou veřejnost. Dále pak budeme zajišťovat postupné proškolování v nových funkcionalitách Czech POINTU a dalších tématech, které se objeví v souvislosti s implementací eGovernmentu do území. Žhavou novinkou je, že se našimi klienty v této oblasti stanou i úředníci státu.
Nemuseli jste kvůli novým úkolům, vyplývajícím z odborné přípravy k eGovernmentu, omezit nabídku kurzů zaměřených na prohlubování kvalifikace úředníků územních samosprávných celků?
V žádném případě. Stále uskutečňujeme všechny vzdělávací akce v plné šíři nabídky jako v předcházejících letech. Je potřeba zdůraznit, že jsme svoji činnost neomezili ani v dalších oblastech. Velký úspěch má například Slovník nejčastěji používaných pojmů ve veřejné správě, společný projekt Institutu a Ministerstva vnitra. V časopise již jste se o něm několikrát zmiňovali a čtenáři získali spolu s vánočním číslem Veřejné správy CD-ROM s úplným zněním slovníku. Projekt je pod vedením redakční rady úspěšně rozšiřován a získává si stále větší oblibu uživatelů z řad odborné i laické veřejnosti. Také jsme v loňském roce vytvořili zcela nové, moderní a pro uživatele velmi přehledné webové stránky. Připravujeme samozřejmě i celou řadu dalších projektů – jak k zefektivnění činností instituce, zde mám na mysli například elektronickou spisovou službu, tak ve spolupráci se zeměmi Evropské unie.
Vzdělávací instituce, která dokázala reagovat na kvalitativní změnu ve společnosti spojenou s informačními a komunikačními technologiemi, se musí umět vyrovnat s výukovými metodami z nich odvozenými. Lze říci, že účastníky kursů k eGovernmentu připravujete eLearningem?
Ráda bych zdůraznila, že Institut se na úkor eGovernmentu skutečně nevzdal svých ostatních úkolů v oblasti vzdělávání, takže co se týká využití výukových metod, je filozofie Institutu pro veškeré nabízené vzdělávací aktivity shodná. Institut se snaží realizovat vzdělávání všemi dostupnými formami a metodami tak, abychom v co největší míře vyšli vstříc potřebám a požadavkům našich klientů. Je ovšem pravda, že kromě klasického prezenčního, distančního a kombinovaného studia jsme se v posledních dvou letech zaměřili na přípravu eLearningové formy vzdělávání, kde má studující možnost ke vzdělávacímu programu přistupovat 24 hodin denně, podle svých potřeb a časových možností i podle potřeb svého zaměstnavatele. Současně může být v kontaktu jak se svými kolegy zapsanými do kurzu, tak i s tutorem, který mu na jeho dotazy poskytne odborné odpovědi. V neposlední řadě je po celou dobu studia k dispozici i technická podpora Institutu, operativně řešící eventuální problémy s aplikací nebo obtíže vzniklé na straně uživatele. Pokud by měli čtenáři zájem dozvědět se podrobnější informace o výukových metodách využívaných Institutem, je k dispozici CD-ROM zaměřený na výukové metody, připravený zaměstnanci Institutu.
Jaké druhy vzdělávání tedy prostřednictvím eLearningu poskytujete?
Institut se snaží vytvořit co nejširší nabídku kurzů, jak k prohlubování kvalifikace úředníků podle zákona č. 312/2002 Sb., tak i v oblasti eGovernmentového vzdělávání. V současné době probíhá příprava pro několik správních činností, příprava úředníků k opakovaným zkouškám zvláštní odborné způsobilosti, vzdělávání vedoucích úředníků a pak samozřejmě výuka práce s Portálem Czech POINT. Ucelenou nabídku včetně anotací jednotlivých vzdělávacích programů naleznou zájemci na webových stránkách Institutu.
Vraťme se, prosím, ještě ke vzdělávání v eGovernmentu. Zřejmě se jedná o poměrně finančně náročné záležitosti?
Máte pravdu, financování tohoto druhu vzdělávání, a vše co s tím souvisí, je velmi finančně náročné. Mám na mysli nejen vytváření samotných vzdělávacích programů a jejich převod do eLearningové formy, ale zejména jde o jejich další distribuci ke koncovým uživatelům včetně administrace uživatelských práv. Jednou z finančně nejnáročnějších součástí eLearningu je pořízení efektivního prostředí pro tvorbu kurzů a samozřejmě také dostatečné technické vybavení, které je schopné obsloužit najednou stovky i tisíce uživatelů. Finanční prostředky do systému vzdělávání proudí ze strukturálních fondů Evropské unie dvěma cestami. Jedna směřuje prostřednictvím Ministerstva vnitra do Institutu, druhá míří přímo do území, zčásti do krajů a ve značné míře také do obcí s rozšířenou působností. Právě ty budou v území plnit velmi důležitou roli, postupně nejen při vzdělávání spojeném s eLearningem.
Z vašich dosavadních slov soudím, že Institut opravdu nezůstává pozadu v moderních výukových metodách, ale jaká je situace v prezenční výuce? Je o ni ze strany úřadů ještě zájem?
Prezenční výuku považujeme nejenom my, ale i úřady územních samosprávných celků stále za stěžejní, zejména v oblasti zvláštních odborných způsobilostí. Ovšem i zde došlo ke značným pokrokům, ať již jde o moderní výukové prostředí nebo o využívání špičkových didaktických pomůcek. Ve vzdělávacím středisku Institutu byly instalovány multimediální tabule usnadňující výuku použitím interaktivních prezentací. Vybudovali jsme rovněž zcela novou velice moderní počítačovou učebnu s 25 pracovními stanicemi, teď využívanou zejména pro potřeby výuky jednotlivých modulů v rámci implementace eGovernmentu. Stranou nezůstávají ani naši lektoři, kteří jsou velmi pilní a s velkým zájmem se soustavně připravují zejména v kurzech zaměřených na využití nových vzdělávacích technologií a moderní didaktické techniky.
Kolik úředníků se vzdělávání v Institutu zúčastní?
Hlavním úkolem Institutu je vzdělávání úředníků územních samosprávných celků a v této souvislosti i koordinace a metodická činnost v oblasti zvláštních odborných způsobilostí. V uplynulém roce se Institutem připravených vzdělávacích akcí zúčastnilo téměř šest a půl tisíce úředníků z celé republiky a je předpoklad, že i v roce 2009 se našich vzdělávacích akcí zúčastní obdobný počet osob.
Jaké jsou další činnosti Institutu nad rámec pravidelných kursů?
Institut plní dále úkoly zadané zřizovatelem, jako jsou vzdělávací akce pro státní archivy, zajišťuje porady náměstka ministra s tajemníky obcí s rozšířenou působností a porady s přednosty územně samosprávných celků. Vedle toho Institut úzce spolupracuje se Sdružením tajemníků městských a obecních úřadů. V nynějším roce plánujeme pro toto sdružení specializované semináře. V jednání je také krátká stáž zástupců Sdružení v Regionálním institutu veřejné správy v Nantes. Představitelé Institutu se v květnu zúčastní jako hosté i konference, kterou pro své členy Sdružení pravidelně připravuje. Velkou odezvu zaznamenávají i odborné konference, které Institut pro místní správu připravuje každé dva roky. Ta letošní se uskuteční 14. - 15. října opět v prostorách našeho vzdělávacího střediska v Benešově. Jak jsem již uvedla, Institut nyní věnuje nemalé úsilí zajištění vzdělávání k implementaci eGovernmentu a záležitostí s tím souvisejících. Proto jsme se s kolegy rozhodli věnovat konferenci aktuálnímu tématu informačních a komunikačních technologií ve veřejné správě. V pořadí již čtvrtý ročník tak nese název „eSvět: Quo vadis elektronizace ve veřejné správě?“ Konference bude rozdělena do dvou diskusních panelů. Rádi bychom eGovernment prezentovali takovým způsobem, aby v lidech nevyvolával obavy a nepovažovali jej za něco stěží uchopitelného. Chtěli bychom přispět k tomu, aby byl eGovernment přijímán v plném rozsahu jako cesta k přátelskému úřadu, který bude poskytovat občanům za optimálních podmínek optimální služby. Proto jsme první panel pojmenovali Lidské tváře eGovernmentu a druhý nese název Minulost, současnost a budoucnost eGovernmentu. Již jsme zaznamenali první kladné ohlasy na zvolené téma.
Jakou účast očekáváte?
Vzhledem k tomu, že elektronizace veřejné správy je v současnosti velmi zajímavým a hojně diskutovaným tématem nejen v České republice, ale doslova v celé Evropě, věřím, že se konference, stejně jako v minulých letech, zúčastní mnoho zástupců odborné veřejnosti nejen z České republiky, ale i ze zahraničí. Její prestiž zvyšuje i skutečnost, že konferenci byla udělena záštita ministra vnitra. Na konferenci vystoupí se svými příspěvky řada významných osobností ze všech oblastí veřejné správy, zejména ministerstva vnitra, do jehož gesce téma eGovernmentu spadá, ale i odborné veřejnosti a podnikatelského sektoru. Stejně jako v předchozích letech připravíme pro čtenáře Veřejné správy podrobnou informaci o průběhu a výstupech konference. Kromě toho počítáme i s vydáním sborníku příspěvků. Sborníky z předchozích konferencí se staly vyhledávaným zdrojem informací o vzdělávání ve veřejné správě. Pevně věřím, že i v letošním ročníku udržíme vysokou odbornou i organizační úroveň konference.
Ve značné míře přibývá mezinárodních aktivit Institutu. Můžete ty nejvýznamnější z nich přiblížit?
Pravidelně se setkáváme s představiteli zahraničních organizací a institutů veřejné správy a diskutujeme systémové a aktuální otázky v oblasti vzdělávání. V poslední době jsme takto například přivítali delegace z Institutu veřejné správy z Šanghaje či srbského Ministerstva pro místní správu a samosprávu. Jsme rovněž členy Evropské sítě vzdělávacích organizací pro místní a regionální orgány (ENTO), kde se každoročně účastníme zasedání a konferencí. Například v loňském roce proběhla zajímavá odborná konference na téma Vzdělávání pro inovace, inovace ve vzdělávání. Jsem také nesmírně ráda, že se nám podařilo obnovit činnost Sítě evropských škol a institutů veřejné správy (NEPASI), jejichž členy jsou organizace prakticky ze všech evropských regionů. Loňské dvoudenní zasedání, které jsme hostili, přineslo mnoho podnětných myšlenek. Z roviny teoretických úvah se nám také podařilo přenést do skutečnosti plánovaný cyklus přednášek na témata, která jsou aktuální jak v České republice, tak celoevropsky. S velkým ohlasem se setkala první přednáška na téma „Deontologie v evropských veřejných funkcích“ za účasti předního odborníka a francouzského státního rady pana Vigoroux. Věřím, že brzy budeme moci přivítat zájemce na dalším semináři na vybrané aktuální téma.
V loňském roce jsme publikovali informaci o vaší úspěšné účasti v mezinárodních projektech. Budete v této práci pokračovat?
Máte jistě na mysli projekt podporovaný z prostředků Evropské unie s názvem „Identifikace a validace kompetencí evropských úředníků – cesta ke společnému způsobu vzdělávání“. Tenhle projekt, náležící do programu Leonardo da Vinci, se uskutečnil v letech 2005-2007 a Institut se na něm spolupodílel. Cílem projektu bylo nalézt společné kompetence úředníků, kteří v různých zemích pracují ve stejných nebo podobných oblastech, a stanovit určité formy uznávání těchto kompetencí. Vzhledem k tomu, že projekt byl hodnotícím orgánem Evropské unie posouzen jako velmi přínosný, rozhodli jsme se připravit jeho pokračování. Ponese název „Přenos inovací v metodologiích pro evropské úředníky – pokračování společného způsobu vzdělávání“. Tentokrát jsme se zaměřili na revizi vybraných stávajících vzdělávacích modulů a přidali moduly nové, s orientací na sociální oblast. Konkrétně se jedná o sociální začlenění ohrožených skupin a aktivní inkluzi. I nyní předpokládám úspěšný průběh realizace projektu, protože spolupracujeme s osvědčenými institucemi veřejné správy z Itálie, Portugalska, Bulharska a Slovenska. V novém projektu bude mít Institut i vyšší pravomoci a odpovědnost, neboť v minulém projektu jsme figurovali jako partner a nyní jsme koordinátorem celého projektového konsorcia. Pevně věřím, že projekt bude v nejbližších měsících schválen, neboť má cílovým skupinám rozhodně co nabídnout.
Text: Jiří Chum
Foto: Radoslav Bernat