Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

Modern Administration


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Optimalizace životních situací ve vztahu k Registru práv a povinností

Informace o projektu, cílech a aktuality o projektu  

  • Obecné informace o projektu
  • Cíle projektu
  • Aktuality
  • Výstupy z projektu
  • Zapojte se do projektu

Obecné informace o projektu

Obecné informace o projektu

Projekt Optimalizace životních situací ve vztahu k Registru práv a povinností (dále jen „Životní situace“) je financován z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Příjemcem dotace je odbor eGovernmentu Ministerstva vnitra.

Termín realizace:                           9/2014 – 10/2015
Registrační číslo projektu:           CZ.1.04/4.1.00/D9.00002
Výše dotace:                                   4 657 340 Kč

 

 

 

logo-ESF-OPLZZ.jpg

 

Cíle projektu

Cíle projektu

Cílem projektu je navržení nového přístupu v chápání problematiky životních situací (ŽS), jejich popisu a strukturování, kdy součástí výstupů bude rovněž návrh konkrétních a nezbytných technických, procesních i legislativních kroků, které umožní v následujících letech efektivní propojení řešení ŽS (na straně veřejné správy i jejího klienta) s elektronickými formuláři a daty obsaženými v základních registrech.

Projekt se týká dvou hlavních oblastí. První z nich se zaměřujena Portál veřejné správy (PVS) a má především identifikovat hlavní technické a legislativní překážky, které brání úplnému e-podání, konsolidovat data ŽS, navrhnout intuitivnější navigaci apod.

Druhá část se týká metodiky tvorby životních situací. Životní situace jsou obvykle vnímány jako specifický pohled na činnosti veřejné správy, blízký jejím klientům - občanům, obvykle pomáhající k přehledné organizaci veřejnosprávního webu. Skutečný význam, tohoto pohledu je však ve mnohem větší, protože umožňuje vnímat činnosti veřejné správy jako důsledky objektivních událostí v životech jejích klientů a tím sloužit jako základní měřítko smysluplnosti konání veřejné správy a potažmo jako základní podněty a současně nasměrování procesů veřejné správy. 

Optimalizace zivotnich situaci ve vztahu k Registru prav a povinnosti.jpg

Obr. 1 - Ukázka pracovního modelu prezentující základní životní cyklus, týkající se každé osoby. Obsahuje všechny obecně platné stavy v životě jakékoliv osoby.
 

Životní situace jsou ve většině případů vnímány a je k nim přistupováno naprosto odlišně z pohledu klienta VS (občan, cizinec, právnická osoba apod.) a z pohledu úředníka / úřadu veřejné správy. V současné době se jedná o dva oddělené světy, které si mezi sebou v mnoha oblastech nerozumí. Zatímco pro klienta VS vzniká ŽS v souvislosti s reálnou situací, kterou přináší sám život, úřad se na ŽS dívá z pohledu agend a platné legislativy. Takový stav s sebou nutně přináší řadu komplikací na obou stranách.

Klient VS očekává od úřadu „klientský přístup“ při řešení svých ŽS (podílí se na financování VS). Pomoc v tomto kontextu neznamená jen reakci, na konkrétní podání klienta, ale i spoluvytváření prostředí pro spokojený život a podnikání.

Uvedený stav VS je dán do značné míry historicky a kulturně. Jeho změna znamená komplexní, dlouhodobý a postupný proces zahrnující všechny oblasti života samosprávy. Nemá smysl usilovat o rychlé a účinné provedení takové změny, jež vyústí v okamžité užívání jejích efektů. Takovou změnu nelze provést jednorázově, ani jednosměrně (tj. manažerským rozhodnutím, příkazem), neboť jejími spoluaktéry musí být všichni aktéři veřejné správy [zdroj: Prof. Řepa, Procesní management ve veřejné správě].

Cílem našeho snažení není tedy pouze změna návodů, které jsou dnes dostupné na většině portálů a webových stránkách VS, ale jedná se nám o celkovou změnu toho, jak by měla veřejná správa chápat přirozené potřeby jeho klientů. Realizace projektu by měla přispět k vyřešení nebo zlepšení některých požadavků klientů VS, mezi které patří např.:

  1. Získání srozumitelného a uceleného návodu, co pro něj z nastání dané životní situace vzniká za povinnosti s ohledem na role (např. občan, podnikatel, rodič, plátce daně, cizinec apod.), které k veřejné správě v daný okamžik zastává.

  2. Eliminace počtu návštěv úřadů při plnění povinností, které mu z dané ŽS plynou a to jak z důvodu toho, že:

    • nemá nějakou zákonem uloženou povinnost (výpis, fotografii, potvrzení apod.),

    • daná životní situace ovlivňuje 1-n jeho dalších povinností plynoucí z jeho rolí, které zastává vůči veřejné správě. Především optimalizace této skutečnosti má velký potenciál pro zlepšení současného stavu.

  3. Mít možnost se obrátit na někoho v případě, že je jeho situace specifická.

  4. Mít možnost vyřídit danou životní situace mimo pracovní dobu.

  5. Mít možnost řešit danou životní situaci bez ohledu na místní příslušnost.

  6. Vyřídit danou životní situaci bez osobní návštěvy úřadu.

  7. Mít možnost sledovat, v jakém stavu se řešení jeho věci nachází a kdo jí řeší. 

 

 

logo-ESF-OPLZZ.jpg

Aktuality

Aktuality

Konference ISSS 2015

V úterý 14. dubna proběhne v rámci konference ISSS 2015 prezentace problematiky životních situací členem projektového týmu, panem prof. Ing. Václavem Řepou, CSc. Prezentace s názvem „Role životních situací v procesním řízení veřejné správy“ je zařazená do bloku od 10.10 do 11.10 a bude probíhat v Malém sále.

Anotace:

Životní situace jsou obvykle vnímány jako specifický pohled na činnosti veřejné správy, blízký jejím klientům - občanům, obvykle pomáhající k přehledné organizaci veřejnosprávního webu. Skutečný význam, tohoto pohledu je však ve mnohem větší: umožňuje vnímat činnosti veřejné správy jako důsledky objektivních událostí v životech jejích klientů a tím sloužit jako základní měřítko smysluplnosti konání veřejné správy a potažmo jako základní podněty a současně nasměrování procesů veřejné správy. V přednášce bude představen přístup k analýze životních situací v kontextu životních cyklů klíčových objektů veřejné správy a ilustrována jejich souvislost s veřejnosprávními procesy.

 

Výstupy z projektu

Výstupy z projektu

Hlavní výstupy projektu jsou definovány následovně:

  1. Analýza současného stavu ŽS uveřejňovaných na Portálu veřejné správy (pdf, 1,3 MB)

  2. Návrh optimálního procesního a technologického propojení ŽS, formulářů a dat obsažených v ISZR. Definování současných bariér z hlediska platné legislativy a technologií.

  3. Vytvoření metodika pro tvůrce a garanty ŽS.

  4. Vytvoření e-learningového vzdělávacího modulu.

  5. Vytvoření 3 elektronických formulářů. 

 

 

 

Zapojte se do projektu

Zapojte se do projektu

Tato výzva je směřována především (ale nikoliv pouze) na tajemnice a tajemníky úřadů, kteří mohou mít značný vliv na zavedení servisně orientovaného přístupu ke klientům VS na úřadech. Snahou realizačního týmu je využít jejich znalostí a praktických zkušeností z území z pohledu řešené problematiky a to za účelem dosažení maximálního přínosu projektu pro veřejnou správu a její klienty. Pro realizační tým je velmi žádoucí zapojení těchto osob do diskuze nejen v rámci zmapování současného stavu, identifikace slabých míst a příležitostí ke zlepšení, ale zejména v průběhu návrhové fáze (připomínkování navržených modelů, návrh systému řešení životních situací proklientským způsobem, změna návodů, které jsou dnes dostupné na většině portálů a webových stránkách VS, apod.).

Pokud byste se rádi do projektu zapojili, chtěli se jej aktivně účastnit (v rámci workshopů, formou zapojení do pracovní skupiny, apod.) a mít tak možnost ovlivňovat jeho směřování, prosím kontaktujte projektového manažera Ing. Františka Knotka, prostřednictvím emailu na adresu frantisek.knotek@gmail.com. Rovněž se na něj neváhejte obrátit v případě jakýchkoliv dotazů či nejasností. Míra a intenzita spolupráce bude závislá čistě na Vašich možnostech a zájmu o danou problematiku.

V první fázi byly osloveny ze strany Ministerstva vnitra ČR ke spolupráci tyto obce a subjekty:

Plzeň, Břeclav, Dobříš, Lysá nad Labem, Nový Bydžov, Hořovice, Český Brod, MČ Praha 10, MČ Praha – Černošice, MČ Praha - Letňany, Žamberk, Bučovice, Hranice, Lanškroun, Moravská Třebová, Děčín, Česká Lípa, Kladno, Kopřivnice a Svaz měst a obcí ČR.

 

logo ESF OPLZZ.jpg

Print  E-mail