Webový navigátor (4): e-Předsevzetí
Jsou pomocníci, kteří vytvářejí elektronický zvyk.
Vánoce jsou již dávno za námi, leden je pryč, únor pomalu také uplývá do minula a vy jste si až právě dnes při obvyklé ranní cigaretě vzpomněli, že jste vlastně tento rok chtěli přestat kouřit. Ať už jste si u příležitosti novoročního bilancování dali právě toto předsevzetí, nebo některé jiné z klasické plejády dobrých úmyslů, jež nepevná vůle často pohřbí dříve, než roztaje sníh, dnešní článek je věnován právě vám. Níže naleznete výběr dvou internetových pomůcek, které vám mohou být při vašem snažení užitečnými pomocníky. Ba i ti, kdo na jakákoli předsevzetí z principu nevěří, mohou najít pro tyto aplikace určitě jiné využití.
Záměrně zde pomineme veškeré pracovní plánovací kalendáře a jiné komplexní organizéry, zaměříme se naopak na jednoduché nástroje, které napomáhají zejména motivaci. Jedním z takových nástrojů je stránka 42goals.com. Pomocí této stránky si lze jednoduše vytýčit jeden i více kýžených cílů, zaznamenávat průběh vašeho každodenního snažení a především v přehledné podobě zobrazovat dosažené úspěchy. Základní služba je zcela zdarma, celé grafické rozhraní je velmi přívětivé a nezatěžuje uživatele nutností mnoha nastavování. Hlavní nevýhodu může tak pro někoho představovat asi jen anglické jazykové prostředí. Po klasickém vytvoření uživatelského účtu u služby a potvrzení zaslaného mailu se lze již přihlásit a vytvářet jednotlivé cíle. Ty mohou mít povahu časového údaje, peněžní sumy nebo i jen pouhého počtu. K těmto početním cílům lze vybrat i vhodnou ikonu, takže například záznam o vypitých kávách či vykouřených cigaretách je pak ještě názornější. Je patrné, že už jen pomocí samotného sledování vývoje daného cíle v čase se na něj lze lépe koncentrovat. V pravé části obrazovky se navíc zobrazují souhrnné výpočty, v nich lze kupříkladu nastavit zobrazování týdenních či měsíčních průměrných hodnot (káva, cigarety), celkových součtů (finanční výdaje) nebo hodnot nejnižších či nejvyšších. Tato data lze zobrazit také v podobě grafu, u placených verzí služby jsou možnosti všech nastavení ještě širší.
Zcela jiným způsobem se snaží pomáhat služba habitforge.com, která má v podtitulu motto „Zvyk se vytváří až po jedenadvaceti dnech“. Samotný princip je velmi jednoduchý. Poté, co se u služby zaregistrujete, vytvoříte si cíl, kterého chcete dosáhnout – v tomto případě tedy zaměřený na vytvoření určitého návyku, nebo naopak zbavení se nějakého zlozvyku. Server habitforge.com vám pak každý den po dobu jednadvaceti dní zasílá e-mailovou zprávu, ve které se ptá, zda jste při snaze byli toho dne úspěšní nebo ne. Pokud kdykoliv během sledované doby odpovíte popravdě ne (a v e-mailové zprávě tedy kliknete na „No“), kontrolovaná doba se začne počítat znovu od počátku, tedy nových dvacet jedna dní. V každý okamžik užívání služby máte k dispozici také grafické počítadlo, na kterém je znázorněn časový úsek, v němž se nacházíte, a také vaše dosavadní úspěšnost.
Pochopitelně užitečnost této služby (i všech podobných) stojí a padá nejen s vaší pevnou vůlí, ale také s vaší pravdomluvností, protože nic vám nebrání počítači kdykoli zalhat. Možná i proto vám habitforge.com umožňuje si tak trochu vlastnoručně na sebe uplést bič – své snažení můžete v nastavení služby označit jako veřejné a odkaz rozeslat svým přátelům, kteří vás tak mohou kontrolovat, podporovat a povzbuzovat.
text Vojtěch Sedláček