12. zasedání Poradního sboru pro situační prevenci kriminality
12. zasedání Poradního sboru pro situační prevenci kriminality (dále jen „PS“) se pod záštitou České asociace bezpečnostních manažerů (ČABM) konalo 1. prosince 2010 v salonku Parkhotelu Praha, v Praze 7.
Zahájila ho předsedkyně PS Mgr. Jitka Gjuričová, ředitelka odboru prevence kriminality Ministerstva vnitra (MV). Jednání se zúčastnili zástupci tohoto odboru, Krajského ředitelství Policie ČR hl. m. Prahy a Městské policie Praha, Policejního prezidia ČR, ČAMB, Asociace technických bezpečnostních služeb Grémium Alarm (AGA), Komory podniků komerční bezpečnosti ČR (KPKB ČR), České pošty, s. p. a České asociace pojišťoven (ČAP). Přizváni byli také představitelé Cechu mechanických zámečnických systémů (Cech MZS).
Informace o Průzkumu vzdělávacích potřeb pracovníků v oblasti situační prevence a bezpečnostních služeb podal pan Fábera z Mezinárodní asociace bezpečnostního managementu – ASIS CZ. Průzkum proběhl po internetu a nepřinesl žádoucí výsledky. Přesto, že situace není uspokojivá, průzkum prokázal mizivý zájem o vzdělávání pracovníků, ze 100 dotázaných odpovědělo pouze17 respondentů. Příčinou může být zejména fakt, že stále neexistují závazné standardy pro kvalifikaci osob pracujících v oblasti komerční bezpečnosti.
Částečným krokem vpřed by mohl být materiál Kvalifikační předpoklady pro poskytování bezpečnostních a detektivních služeb, na kterém v letošním roce pracovala KPKB ČR. Materiál je po připomínkovém řízení dokončen a bude i s pomocí PS distribuován zainteresovaným organizacím.
JUDr. Tomáš Koníček pak referoval o současném stavu pilotního projektu „Bezpečné bydlení – bezpečná lokalita“. Informoval o oficiálním otevření domu v Koniklecově ul. v Brně. Ten byl v rámci projektu v letošním roce rekonstruován z přidělené státní finanční dotace z MV ČR (600 tisíc Kč) a za podpory Statutárního města Brna (400 tisíc Kč). Na projektu v Brně se dále podíleli pracovníci Městské policie Brno, Krajského ředitelství Policie ČR JmK, HZS Jihomoravského kraje, Asociace technických bezpečnostních služeb Grémium Alarm, Probační a mediační služby ČR a také zástupci Městské části Brno - Nový Lískovec.
Projekt se primárně soustřeďuje na bezpečnostní a pořádková místa uvnitř bytového domu a zároveň předpokládá, že minimalizace nebo dokonce úplná eliminace rizik pozitivně ovlivní i bezpečnostní a pořádkovou situaci v jeho bezprostředním okolí. Přispěje ke zvýšení standardu bezpečí, zlepšení mezilidských vztahů a spolupráci mezi veřejností, policií, samosprávou a vlastníky tohoto bytového domu. V této fázi se jedná o unikátní projekt v rámci celé ČR. Na základě poznatků z tohoto pilotního projektu zpracuje odbor prevence kriminality ve spolupráci s PS v příštím roce metodiku pro vytváření bezpečného bydlení v panelových domech.
Projekt ve městě Zlíně zatím stagnuje, v Mostě, Karviné, a v Ostravě jsou aplikovány prvky bezpečného domu v rámci projektu „Úsvit“.
S aktivitami souvisejícími s „Rokem zabezpečení vozidel“ seznámil přítomné prezident AGA, ing. Dufek. Na tvorbě a realizaci preventivního projektu „Rok zabezpečení vozidel“ se podílejí Ministerstvo vnitra a Policie České republiky s Asociací technických bezpečnostních služeb Gremium Alarm, s Českou asociací pojišťoven a se zástupci obecních a městských policií. Záštitu nad projektem převzal policejní prezident a na Policejním prezidiu ČR byla začátkem října uspořádána první tisková konference.
Preventivní projekt „Rok zabezpečení vozidel“ se zaměřuje na situační prevenci autokriminality formou aktivní komunikace s motoristickou veřejností. Byly vytvořeny stránky www.rokzabezpecenivozidel.cz, na kterých budou lidé celý rok informováni o rizicích vyplývajících z uvedené trestné činnosti, o možnostech jejího snížení a zejména využití poradenské činnosti odborníků z jednotlivých oblastí zabezpečení vozidel. Vznikla také brožura „Rok zabezpečení vozidel“, ke které byla uspořádána konference pod záštitou asociace Gremium alarm (AGA). Její text bude vyvěšen na zmíněných internetových stránkách, bude k dispozici v informačních místnostech Policie ČR, na dopravních inspektorátech, ve výdejnách řidičských průkazů apod. Při jejím šíření přislíbili pomoc i další členské organizace PS.
Ing. Merhaut z České asociace bezpečnostních manažérů informoval přítomné o získání statutu mezinárodního sekretariátu CEN/TC 325 pro ČR. Jedná se o normu prevence kriminality při vástavbě objektů a budov.
Po jeho prezentaci proběhla obsáhlá diskuse k nutnosti tvorby norem, jejich praktičnosti, prospěšnosti a vymahatelnosti. Pracovníci ČABM konstatovali, že norma je nabídkou, doporučením, k její závaznosti, a tudíž vymahatelnosti by bylo potřeba dokument vyšší právní síly. Z diskuse členů PS vyplynul návrh na sjednocení stávajících norem prevence kriminality a k jejich předložení na jednání vlády.
Na závěr jednání představila ředitelka OPK Mgr. Jitka Gjuričová projekt „Prevence do každé domácnosti“, který hodlá OPK realizovat v roce 2011. Spočívá ve vytvoření informační systému, jehož prostřednictvím budou důležité preventivní rady a doporučení zasílány do maximálního počtu českých domácností. Přenos těchto informací e-mailem by měl být zajištěn prostřednictvím sítě manažerů prevence kriminality na krajských úřadech a na místní úrovni. Mgr. Gjuričová nabídla zástupcům organizací sdružených v PS možnost vkládání informací a sdělení o situační prevenci do tohoto systému.
Nad příštím zasedáním PS převzala záštitu Česká asociace pojišťoven (ČAP) a bude se konat v průběhu prvního čtvrtletí roku 2011.
Informuje: JUDr. Tomáš Koníček a Mgr. Květa Dočkalová, odbor prevence krimínality, 16.12.2010