Mladí řidiči ¬– nebezpečí na silnicích (příklady z členských států Evropské unie)
Nejen na silnicích v České republice tvoří značnou část těch, kteří způsobí dopravní nehodu, řidiči s velmi krátkou řidičskou praxí. Jen v ČR se jedná o více než 25% podíl všech zaviněných dopravních nehod „mladými řidiči“. Jednou z možností, jak snížit počet dopravních nehod zaviněných řidiči motorových vozidel s krátkou dobou řidičské praxe, je zkvalitnění výcviku žadatelů o řidičské oprávnění.
Systém, v zahraniční literatuře nazývaný „Accompanied Driving“, tj. řízení s doprovodem, je jedním ze způsobů, jak tuto situaci řešit. Princip je jednoduchý – do výcviku pod dozorem supervizora se může zapojit žadatel o řidičské oprávnění (většinou skupiny B) již od 16 (v SRN od 16,5 roku), případně 17 let a absolvuje praktický výcvik po dobu 2, případně 1 roku s tím, že jeho povinností je i absolvovat teoretický výcvik v autoškole a absolvování předběžné zkoušky (tzv. „pre-test“) v průběhu výcviku. Podmínkou je i zdravotní prohlídka žadatele a souhlas jeho zákonných zástupců (SRN). Je logické, že pro žáka platí nulová hladina alkoholu při výcviku.
Celý dokument naleznete v přiloženém souboru
Odbor prevence kriminality, 9.8.2010