Ministry of the interior of the Czech Republic  

Go

Modern Administration


Quick links: Sitemap Text version Česky Fulltext search


 

Main menu

 

 

Cestovní ruch: Služby v 21. století

Olomouc máte jistě spojenou s výstavami květin nebo s církevními památkami, víte ale, že se můžete jejími ulicemi projít ve StreetView nebo že vás zanedlouho bude k památkám navádět multimediální průvodce? Více o projektech cestovního ruchu, které olomoucká radnice připravuje, se dozvíte z rozhovoru s náměstkem primátora RNDr. Janem Holpuchem, Ph.D. 
 
 
Olomouc od roku 2008 uplatňuje nový jednotný vizuální styl. Jak se jeho existence projevuje v infrastruktuře nabízených služeb pro turisty?
Z jednotného vizuálního stylu samozřejmě vychází podoba nových prezentačních tiskovin nebo připravovaného turistického portálu. Promítne se ale například i do interiéru informačního centra a jeho prvky se uplatňují i v designu nových turistických směrovek ve městě. Projekt orientačního a informačního systému byl připravován několik let a dokončit se ho podařilo v loňském roce. Zahrnuje nejen rozmístění navigačních ukazatelů a mapových vitrín pro pěší návštěvníky, ale i dopravní značení k turistickým cílům podél hlavních olomouckých komunikací.
 
Jak bude projekt dále pokračovat?
Ještě do zahájení letošní turistické sezóny by mělo dojít k osazení zhruba padesáti historických domů a památek informačními tabulkami. Základní údaje o objektu budou kromě češtiny dostupné i v anglickém a německém jazyce, grafické provedení bude navazovat na zmíněný vizuální styl. Pro realizaci tohoto projektu se ucházíme o finanční prostředky z Regionálního operačního programu regionu soudržnosti Střední Morava.
 
Bude město financovat tímto způsobem i jiné projekty zaměřené na turisty? 
Dalšími aktuálními projekty v ROP je multimediální průvodce a rekonstrukce informačního centra. Jeho prostory v podloubí olomoucké radnice si o ni už říkaly. Věřím,že probíhající stavební úpravy a nové řešení interiérů nabídne důstojné prostředí odpovídající 21. století. Rádi bychom poskytované služby obohatili třeba o širší nabídku suvenýrů nebo o rozsáhlejší využití informačních technologií.
 
Dosud se v informačním centru nabízel zájemcům o podrobnější informace audioprůvodce. Co bude nabízet a na jakém principu funguje multimediální průvodce?
Multimediální průvodce, nazvaný OLIN (Olomoucká interaktivní navigace), je vlastně PDA, které využívá zejména GPS a na paměťové kartě nahraný multimediální obsah. Zvolíte si určitou trasu, například pro rodiče s dětmi či milovníky církevní architektury, a potom se už jen necháte přístrojem „vodit“ od památky k památce. Před každou z nich si pak můžete ve zvoleném jazyce přehrát výklad o její historii a dalších souvislostech. Nebude chybět možnost prohlédnout si video či fotky z interiéru, nebo si nechat doporučit třeba aktuálně nejbližší restauraci.
 
Bude možné si aplikaci stáhnout do vlastního mobilu?
Kompletní zařízení budeme turistům nabízet k zapůjčení v informačním centru. Příslušný software pak bude k dispozici také na webových stránkách města. Uživatel si ho tak bude moci stáhnout do vlastního přístroje, mobilu nebo PDA, a podle jeho vybavení využít buďto celou aplikaci, nebo případně její část, například multimédia bez navigačního systému. Letos bychom rádi rozjeli zkušební provoz, takže finální produkt by měl zohlednit i výsledky vyhodnocení statistických dat o trasách či památkách, o které turisté projeví zájem.
 
Vycházelo se při zavedení tohoto projektu i ze zahraničních zkušeností?
V Evropě využívá obdobný princip několik málo měst, například ve Švýcarsku či Francii. Na projektu spolupracujeme s katedrou geoinformatiky na Univerzitě Palackého a myslím, že se jedná o zdařilé propojení akademického prostředí a jeho know-how s reálnou potřebou v oblasti cestovního ruchu.
 
Využívá město ke své propagaci i sociální sítě?    
Prezentace města se v dnešní době nezakládá jen na účasti na veletrzích cestovního ruchu, vydávání brožur či pořádání kulturních akcí, ale patří k ní i informování prostřednictvím speciálního turistického portálu. Před spuštěním je nová verze těchto stránek, které by měly být maximálně propojené například na Facebook a další sociální sítě. Bude tak možné jakýkoliv obsah velmi snadno přenést do vlastního profilu a šířit ho dál.
 
Ulice Olomouce byly také zmapovány Googlem... 
Podařilo se nám uspět v anketě Googlu a dostat se mezi tři české destinace, které Google zahrnul do StreetView. V současné době tak může každý absolvovat virtuální procházku historickým centrem Olomouce nebo zoologickou zahradou na Svatém Kopečku, která je mimochodem nejnavštěvovanějším turistickým cílem v Olomouckém kraji. V rámci aplikace GoogleEarth teď chystáme nabídnout 3D modely nejvýznamnějších olomouckých památek tak, aby si i lidé na druhé straně zeměkoule mohli, alespoň virtuálně, ze všech stran vychutnat naše významné kostely, sloup Nejsvětější Trojice či olomoucké kašny.  
 
Jak se do cestovního ruchu zapojují podnikatelé a veřejnost?  
Jednou z možností je využití grantové podpory v oblasti cestovního ruchu, kterou město vyhlásilo loni již potřetí. Subjekty, které zavádí službu pro turisty, tak mají například možnost získat finanční prostředky na její propagaci. V loňském roce byly tímto způsobem podpořeny třeba projížďky na raftech či cykloprohlídka s průvodcem na kolech. S aktéry cestovního ruchu spolupracujeme také v rámci Střední Moravy - Sdružení cestovního ruchu, kde jsou kromě Olomouce a Olomouckého kraje zastoupeny také podnikatelské subjekty, cestovní kanceláře či hoteliéři.  
 
Subjekty mohou také získat finance obdobně jako město z Regionálního operačního programu regionu soudržnosti Střední Morava z prioritní osy Cestovní ruch...
S projekty naplňujícími Integrovaný plán rozvoje území Olomouc je možné se zúčastnit výzev, které jsou vyhlašovány Výborem regionální rady regionu soudržnosti Střední Morava. Podporovány jsou například výstavba hotelových a ubytovacích zařízení ve městě, vznik sportovišť nebo autokempu,  rekonstrukce historických památek nebo zpřístupnění turistických zajímavostí. V poslední době s žádostí uspělo například Arcibiskupství olomoucké, které získalo dotaci na zpřístupnění Arcibiskupského paláce. 
 
K turistickém ruchu patří i nabídka volnočasových aktivit. Jak je na tom město Olomouc?
Olomouc má tu výhodu, že je téměř ze všech stran obklopena zelení. Jako pevnostní město byla až do devatenáctého století obehnána hradbami, na jejichž místě pak vznikl prstenec parků. Ty jsou nejen dějištěm proslulých květinových výstav Flora, ale veřejnost je samozřejmě využívá po celý rok k procházkách, jízdě na kole nebo třeba k in-line bruslení.
 
Chystají se další in-line stezky?
Kromě Bezručových sadů, na které v širším měřítku navazuje univerzitní areál, počítá město s lokalitami Chválkovické paseky a Hejčínské louky. První z nich je již několik let tradičním bruslařským místem a v uplynulých měsících jsme se soustředili na dobudování chybějícího parkoviště a doplnění základního mobiliáře. U druhé lokality hodláme využít stávající cestní síť, zpevnit ji a počítá se i se vznikem dvou parkovišť a odpočívadel.
 
Jak je podporována cykloturistika?
Z poslední doby lze jmenovat cyklostezku z Olomouce do Samotišek, která vznikla v roce 2008. Vede historickou alejí na Svatý Kopeček. Kromě toho je rozpracováno několik cyklistických tras, například z Chválkovic do Týnečka. Další chystaná cyklostezka povede kolem řeky Bystřice, jedná se o část regionálního projektu Jantarová stezka. Turisté mohou využít také již zmiňovanou službu cykloprůvodce, nabízenou jak v cestovní kanceláři, tak i přímo v informačním centru. Na vlastním, nebo zapůjčeném kole můžete s průvodcem absolvovat jednu ze dvou prohlídkových tras, při které navštívíte turisticky nejatraktivnější místa v Olomouci a nejbližším okolí.  
 
Nacházejí cyklisté v regionu dostatečné zázemí?
Cíleně propagujeme půjčovnu kol, kterou provozují České dráhy. Za zmínku v této souvislosti určitě stojí i ekologické centrum Sluňákov, které se nachází na vstupu do chráněné krajinné oblasti Litovelské Pomoraví a poskytuje zázemí pro cykloturisty.  
 
Zajímavostí je, že do konce loňského roku si mohli zájemci vyzkoušet zimní bruslení v Korunní pevnůstce. 
Korunní pevnůstka v olomouckém výpadu, která je součástí tereziánské bastionové pevnosti, byla dlouhá léta ve značně zdevastovaném stavu. Nyní ji spravuje občanské sdružení Muzeum Olomoucké pevnosti, postupně ji rekonstruuje a přeměňuje na turisticky atraktivní lokalitu. Před vánocemi zde úspěšně provozovalo umělou ledovou plochu. V lednu a únoru pak mohou Olomoučané bruslit přímo před radnicí, kam nechalo město nainstalovat kluziště. Chtěli jsme i tímto způsobem během „mrtvé sezóny“ přilákat lidi z nákupních center na periferiích zpět do centra a nabídnout jim atraktivní vyžití v krásném prostředí Horního náměstí, v bezprostřední blízkosti Sloupu Nejsvětější Trojice, který je památkou zapsanou na seznamu UNESCO.  
 
Vzhledem k veletržní tradici se nabízí využití kongresové turistiky. Disponuje Olomouc pro tyto účely potřebným vybavením?         
Nejen kvůli konání veletrhů na Výstavišti Flora, ale i díky tomu, že tady sídlí univerzita, je kladen na kongresovou turistiku značný důraz. Pravdou ale je, že v tuhle chvíli městu opravdu velké kongresové centrum chybí. Olomouc může pro kongresy zatím nabídnout Regionální centrum, nicméně se zdá, že v souvislosti se záměry na výstavbu nebo rekonstrukci některých hotelových zařízení, ale i s připravovanou rekonstrukcí výstaviště, bychom v dohledné době mohli získat i další solidní prostory. 
 
Bude město pokračovat v projektu Interní certifikace služeb zařízení, který se zabývá hodnocením kvality služeb ubytovacích a stravovacích zařízení? 
O jeho dalším možném pokračování vedeme intenzivní debaty. Přece jen v době, kdy interní certifikace vznikala, byla situace jiná než dnes a město považovalo za důležité tento proces nastartovat. Nyní už Asociace hotelů a restaurací mají jasně stanovená pravidla a kritéria. Navíc informace, které hodnotí například služby v restauracích, jsou běžně dostupné i v různých časopisech a na specializovaných serverech. Je třeba zvážit, zda by to měl být magistrát, kdo hodnotí kvalitu daného zařízení a uděluje certifikát, nebo zda spíše zapojit do hodnocení veřejnost a odborníky.
 
Jsou třeba i místní produkty či gastronomie využívány v propagaci města?
Samozřejmě! Olomouc je přece proslulou kolébkou tvarůžků, ale i tradičním centrem dobrotami oplývající Hané! V přípravách na letošní turistickou sezónu by se už měly odrazit výsledky z aktuálně prováděné marketingové studie. Ta má vyhodnotit silné stránky pro cestovní ruch a stanovit hlavní témata, o která bychom se měli opřít při prezentaci města. Očekávám, že jedním z hlavních témat budou nejenom tvarůžky, ale i pivo a další regionální gastronomická lákadla.
 
Bude se jezdit do Olomouce za moderní architekturou?
Evidentně narážíte na diskutovaný projekt Středoevropského fóra, jehož nositelem je olomoucké Muzeum umění. Město tento záměr vždycky podporovalo a vlastně i zachránilo tím, že jsme aktivně vstoupili do majetkoprávních sporů, které vznikly při zajišťování parcel pro stavbu. O vzájemné spolupráci svědčí i fakt, že součástí Středoevropského fóra by se měla stát i jedna ze stávajících příspěvkových organizací města, Divadlo hudby. Jestli se bude do Olomouce jezdit za moderní architekturou? Pokud se podaří zrealizovat projekt Středoevropského fóra tak, jak je navržen, potom o tom nepochybuji.
 
text Ing. Ivana Jungová
foto Radoslav Bernat
 

 
Životopis:
RNDr. Jan Holpuch, Ph.D., narozen 6. 5. 1972 v Olomouci, kde žije dodnes. Vystudoval Matematicko fyzikální fakultu Univerzity Karlovy v Praze, obor fyzika. Po jejím ukončení pracoval jako vědecký pracovník na UK a Akademii věd, absolvoval stáže na Imperial College v Londýně a Universität Hamburg.
V roce 2001 nastoupil do Poslanecké sněmovny jako asistent poslance Hynka Fajmona, v letech 2002-2008 působil jako IT manažer v hlavní kanceláři ODS. V roce 2006 byl zvolen do Zastupitelstva města Olomouce, od června 2008 vykonává funkci náměstka primátora. Do jeho kompetencí spadají kromě cestovního ruchu i kultura, sport, vnější vztahy, informační technologie a odbor sociální pomoci. Hovoří anglicky. Je ženatý, s manželkou Lenkou mají dceru Kateřinu.
 
 
 

Print  E-mail