Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy
1. Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy je předkládán na základě usnesení vlády České republiky ze dne 30. září 1998 č. 632 o Plánu nelegislativních úkolů vlády a v souladu s usnesením vlády České republiky ze dne 16. června 1999 č. 607 k plnění úkolů uložených vládou. Materiál byl zpracován v gesci ministra vnitra a předsedy Republikového výboru pro prevenci kriminality. Na jeho zpracování se podíleli zástupci Ministerstva vnitra, spravedlnosti, práce a sociálních věcí, školství, mládeže a tělovýchovy a zdravotnictví.
Předkládaný materiál prošel mimořádně širokým připomínkovým řízením (300 připomínkových míst), jehož se mimo obvyklá připomínková místa zúčastnili i přednostové okresních úřadů, starostové a primátoři měst zapojených do Komplexního součinnostního programu prevence kriminality na místní úrovni (57 měst), pracovníci sociálně-právní ochrany dětí, výchovných ústavů pro mládež, Policie České republiky a představitelé nevládních organizací (viz Příloha č. 3).
Po zapracování připomínek z řádného meziresortního připomínkového řízení projednal materiál dne 24. září 1999 Republikový výbor pro prevenci kriminality a doporučil ministru vnitra a předsedovi Republikového výboru pro prevenci kriminality předložit tento materiál na jednání vlády České republiky.
Návrh systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy se skládá ze dvou částí - z Rozboru situace v oblasti péče o delikventní mládež a Návrhu systémového přístupu k péči o dětské a mladistvé delikventy. V příloze materiálu jsou uvedeny podrobnější informace k jednotlivým částem materiálu a pilotní projekt Centra včasné intervence v Ostravě.
Impulsem pro zpracování materiálu byl negativní vývoj v oblasti kriminality a dalších sociálně patologických jevů mezi mládeží po roce 1990. Na základě statistických údajů o vývoji kriminality a poznatků odborníků bylazahájena diskuse o schopnostechstávajícího systému péče o delikventní mládež na tento negativní vývoj efektivně reagovat. Odborná diskuse vyvrcholila konferencí s mezinárodní účastí na téma “Kriminalita dětí a mladistvých”, která proběhla v listopadu 1998 v prostorách Policejní akademie. Konference se aktivně zúčastnili i odborníci z USA a Nizozemí.
2.
Závěry, které z jednání konference vzešly, se staly podkladem pro práci odborné skupiny složené ze zástupců ministerstev vnitra, práce a sociálních věcí, spravedlnosti, školství, mládeže a tělovýchovy a zdravotnictví.
3. Závěry z předkládaného materiálu lze shrnout do několika bodů:
- Současný systém péče o delikventní mládež v mnoha ohledech selhává. Netvoří ucelený komplex, ale soustavu mezi sebou nekomunikujících subsystémů. Většina z nich se zaměřuje na řešení konkrétních událostí bez návaznosti na minulost či budoucnost klienta. Spíše než moderních sociálních metod
- V současné době je zpracovávána celá řada důležitých zákonů, včetně rekodifikace trestního práva, které mohou do budoucnosti výrazně pozitivním způsobem ovlivnit současný stav. Podmínkou však je spolupráce a komunikace mezi příslušnými resorty.
- Zahraniční zkušenosti ukazují, že problematiku delikvence mládeže lze řešit vysoce efektivním způsobem, který upřednostňuje výchovně nápravné a podpůrné metody před sankční politikou. Cílem je rehabilitace konkrétního jedince i jeho nejbližšího sociálního prostředí.
4. Současný nepříznivý stav je možné změnit jen za předpokladu koncipování vyvážené kriminální politiky, která vedle širšího rejstříku trestů a alternativních opatření bude zahrnovat i co nejširší škálu opatření sociálně preventivních a intervenčních. Tato opatření je třeba podpořit odborně, personálně a institucionálně. Dále je nutné vytvořit informační systém, který umožní s klientem kontinuálně a efektivně pracovat a přitom zajistí dostatečnou ochranu informací o něm.
V příloze materiálu je také uveden projekt Centra včasné intervence (CVI) v Ostravě (viz Příloha č. 2). Cílem tohoto projektu je ověřit současné legislativní, metodologické a personální podmínky pro práci s delikventní mládeží na místní úrovni, vytvořit podmínky pro integrovaný přístup a předávání informací mezi subjekty, které se delikventní mládeží zabývají, detekovat hluchá místa systému, která umožňují propad konkrétního klienta mimo něj a za kontrolovaných podmínek realizovat přijímaná opatření a ověřit jejich efektivitu v praxi.
Uvedení těchto opatření do praxe bude vyžadovat úzkou kooperaci resortů zastoupených v Republikovém výboru pro prevenci kriminality a dalších orgánů veřejné správy a nevládních subjektů.
5. V souvislosti s výše uvedenými závěry jsou navrhována opatření uvedená v usnesení a v části III. B tohoto materiálu. Vzhledem k tomu, že termíny některých úkolů jsou dlouhodobé, nebo podmíněné přijetím příslušné legislativy, navrhuje se uložit ministru vnitra jako předsedovi Republikového výboru pro prevenci kriminality předložit vládě České republiky v první polovině roku 2001 vyhodnocení účinnosti přijaté legislativy a dalších opatření souvisejících se systémovým přístupem k péči o delikventní mládež a vyhodnocení činnosti a efektivity projektu Centra včasné intervence, včetně návrhu opatření v oblasti legislativní, institucionální a metodické.
zaměřených na posílení klientových schopností vyrovnávat se společensky přijatelným způsobem s rizikovými situacemi, využívá v sociální práci metod administrativně represivních. Existující systém je finančně náročný, neefektivní a koncepčně nevyhraněný. Umožňuje propad tisíců dětských a mladistvých delikventů mimo něj.