Základní informace pro nově zvolené členy zastupitelstva obce
Ministerstvo vnitra připravilo v souvislosti s aktuálními komunálními volbami přehled základních informací pro nově zvolené členy zastupitelstev obcí, které by jim měly napomoci v zorientování se v otázkách výkonu jejich mandátu a fungování obce. Tyto informace budou průběžně doplňovány a aktualizovány.
- Vznik a zánik mandátu
- (Ustavující) zasedání zastupitelstva obce
- Správa obce ode dne voleb do zvolení nových orgánů obce
- Neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce
- Odměňování členů zastupitelstva obce
- Práva a povinnosti člena zastupitelstva obce
- Orgány obce a jejich kompetence
- Výbory a komise
- Povinnosti při nakládání s majetkem obce
- Právní předpisy obce
- Poskytování informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím
- Vzdělávání členů zastupitelstva
- Metodická pomoc obcím
- Odkazy na vzory dokumentů
(Ustavující) zasedání zastupitelstva obce
Návrh programu
- připravuje rada obce, není-li ustavena, starosta obce;
- právo podávat návrhy na program jednání:
- člen zastupitelstva obce;
- rada obce;
- výbory.
Svolání zasedání zastupitelstva obce:
- svolává starosta obce;
- obecní úřad musí na úřední desce (vč. elektronické) zveřejnit informaci o místě, době a navrženém programu nejméně 7 dní přede dnem zasedání;
- musí se konat minimálně 1 x za 3 měsíce a na území obce.
Usnášeníschopnost:
- přítomnost nadpoloviční většiny všech členů zastupitelstva;
- v případě neusnášeníschopnosti - svolání náhradního zasedání.
Vedení zasedání:
- starosta, případně místostarosta nebo kterýkoli člen zastupitelstva obce.
Průběh zasedání zastupitelstva obce:
- určení zapisovatele a ověřovatelů zápisu;
- schválení programu jednání (usnesením);
- projednání jednotlivých bodů dle programu;
- návrh na zařazení nového bodu může podat člen zastupitelstva - hlasuje se o něm (usnesením);
- právo člena zastupitelstva a občana vyjádřit se k projednávanému bodu;
- přijetí usnesení;
- ukončení zasedání zastupitelstva obce - po vyčerpání bodů programu.
Zápis ze zasedání zastupitelstva obce:
- musí být pořízen do 10 dnů ode dne konání zasedání;
- pořizuje zapisovatel;
- podepisuje - starosta nebo místostarosta a určení ověřovatelé;
- po vyhotovení je uložen na obecním úřadě (možnost členů zastupitelstva a občanů nahlížet).
Náležitosti zápisu:
- počet přítomných členů zastupitelstva obce;
- schválený pořad jednání zastupitelstva obce;
- průběh a výsledek hlasování;
- přijatá usnesení;
- podpisy starosty nebo místostarosty a dvou ověřovatelů ;
- datum vyhotovení zápisu .
Námitky:
- o námitkách člena zastupitelstva obce proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání zastupitelstva obce;
- mohou směřovat proti obsahu zápisu i proti jeho správnosti;
- může podat pouze člen zastupitelstva obce, nikoli jiná přítomná osoba .
Zveřejňování zápisu:
- nejde o povinnost obce;
- v případě zveřejnění zápisu (na úřední desce, na webu) nezbytná anonymizace osobních údajů.
Jednací řád:
- vydáván formou usnesení zastupitelstva obce;
- stanovení podrobnosti o jednání zastupitelstva obce, pravidel vystoupení občanů;
- jednací řád může zpřísnit zákonná pravidla tam, kde by taková úprava nebyla zákonu odporující.
Specifika ustavujícího zasedání zastupitelstva obce:
- program připravuje dosavadní rada obce, resp. dosavadní starosta tam, kde se rada obce nevolí;
- povinnou součástí programu je
- složení slibu členů zastupitelstva obce;
- volba starosty, místostarosty a ostatních členů rady obce;
- zřízení finančního a kontrolního výboru;
- rozhodnutí o tom, které funkce budou vykonávány jako uvolněné;
- předsedá mu zpravidla dosavadní starosta (i když nebyl zvolen členem nového zastupitelstva), případně nejstarší člen nově zvoleného zastupitelstva do doby, než je zvolen nový starosta nebo místostarosta.
Bližší podrobnosti v metodických materiálech pod následujícími odkazy:
- č. 1.2 - Jednací řády zastupitelstev obcí - aktualizováno k 1. květnu 2022
- č. 2 - Dílčí aspekty související se zasedáními zastupitelstev obcí