Odbor azylové a migrační politiky  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Nakladanie s majetkom ako samostatná pôsobnosť obcí v judikatúre slovenských súdov

JUDr. Martin Vernarský, Ph.D., Ing. Silvia Ručinská, Ph.D. 

Shrnutí:

Postoj státu k samosprávě obcí nachází své vyjádření nejen v oblasti normativní právní regulace samosprávných úloh obcí, ale rovněž ve sféře aplikační činnosti jednotlivých státních orgánů. Příspěvek se orientuje na aktuální praxi soudní intepretace ustanovení zákona o majetku obcí a zákona o obecním zřízení upravujících nakládaní s majetkem obcí v podmínkách Slovenské republiky. Kritizován je trend restriktivního výkladu ustanovení regulujících ingerenci jednotlivých orgánů obecní samosprávy do procesu rozhodování o nakládání s majetkem obcí. Současná interpretace totiž nevytváří vhodné podmínky pro reálné uplatnění odpovědnosti obcí za jejich majetkové hospodaření, ale umožňuje jim spoléhat se v případě problémů na ochranářský přístup ze strany státu. Tím se pro stát otevírá cesta k takovému dozoru nad obecní samosprávou, jenž nemá žádnou oporu v ústavněprávní regulaci a odporuje smyslu i podstatě samosprávy.

Disposing of property as a self-government municipal competence in the case law

Summary:

The attitude of the state towards municipal self-government finds its picture not only in the normative legal regulation of the self-governmental tasks, but also on the field of application activity of individual state authorities. The article focuses on actual praxis of the judicial interpretation of the legal norms regulating the municipal property in Slovak Republic. The restrictive interpretation of provisions regulating participation of self-governmental bodies on the decision-making process concerning the disposing of municipal property is being criticised. Current interpretation namely does not create adequate conditions for real applying of the responsibility of the municipalities for their management of property, and on the opposite side makes them possible to rely on the protective attitude of state in questionable cases. That is the way, how to support such a charge of the state on the municipal self-government, that does not correspond to constitutional regulation and encroaches on the sense and the base of the self-government.

vytisknout  e-mailem