Odbor azylové a migrační politiky  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Cena poroty: Olomouc

Webové stránky statutárního města Olomouc uspěly u odborné poroty v soutěži Parádní web 2014. Jaká doporučení má Olomouc pro webové tvůrce, se dozvíte z rozhovoru s Janem Holpuchem.
 
Jak vznikala současná podoba webu?
Olomoucký portál je výsledkem zásadní rekonstrukce, kterou naše webová prezentace prošla v roce 2012. Předcházela jí soutěž na nový vizuální styl města a rovněž zprovoznění stránek zaměřených na turisty tourism.olomouc.cz. Samotná podoba portálu vzešla z výběrového řízení, ve kterém jsme kromě webdesignu poptávali i návrh obsahové struktury. Finální kód, prezentovaný obsah a rovněž redakční systém je už ale výstupem týmu zaměstnanců oddělení propagace a marketingu našeho magistrátu vedeného Pavlem Snášelem. Design webu je díky praktickému hlavnímu boxu velmi účelný. Kdo ho navrhoval? A jak jste rozvrhovali strukturu tak rozsáhlého webu? Měli jsme rámcovou představu o dvojím členění. To má jednak přirozenou stromovou hierarchii a dále jsou různé sekce výběrově nabízeny specifickým skupinám návštěvníků – občanům, rodinám, podnikatelům, turistům a médiím. Konkrétní struktura a grafické řešení ale vzešlo ze zmiňované soutěže, respektive vítězného návrhu, který je dílem olomouckého studia BastArt a jeho tehdejšího specialisty Radka Holíka. Struktura prezentace byla po několika měsících provozu na základě analýzy návštěvnosti a ohlasech uživatelů mírně upravena do své současné podoby.

Máte mobilní verzi webu, plánujete do budoucna zaintegrovat přístup pro uživatele s menšími displeji přímo do designu webu?
Je pravda, že mobilní verze je řešena jako samostatná prezentace a layout desktopových stránek není responzivní. Je to jedna z věcí, ke kterým se hodláme v budoucnu vrátit.
 
Chystáte v nejbližší době nějaké inovace a vylepšení? Plánujete větší využívání multimédií?
Asi nejaktuálnějším tématem je u nás v tuto chvíli příprava on-line videopřenosů z jednání zastupitelstva. Řadu dalších vylepšení připravujeme v oblasti elektronických služeb.

Web jich občanům nabízí celou řadu, o jakém rozšíření tedy uvažujete?
Rádi bychom letos zprovoznili systém on-line plateb za komunální odpad a vedeme debatu o zpřístupnění registru uzavřených smluv. Hlavní prostor ovšem vidíme v segmentu mobilních aplikací. Kromě navigačních a průvodcovských produktů zaměřených na turisty se jedná o zprovoznění mobilních plateb za parkování nebo zlepšení komfortu při pořízení elektronické jízdenky v MHD.
 
Co by podle nových trendů nemělo chybět na žádném webu města? Setkali jste se při zavádění elektronických služeb s nějakými potížemi?
V loňském roce se nám podařilo úspěšně publikovat rozklikávací rozpočet, který je přímo napojený na ekonomický systém magistrátu. Hospodaření měst, obcí, ale i státu je velikým tématem, takže jestli by na webu dnes něco nemělo chybět, bude to právě tohle. Pokud máme hovořit o potížích, paradoxně vycházejí ze snahy různých složek magistrátu prodat právě svoje výstupy a být na webu co možná nejviditelnější. Naše zkušenost je taková, že bez pevného vedení se homepage rychle zaplevelí nejrůznějšími bannery a upoutávkami a přestane být přehledná. Je to v jistém smyslu nikdy nekončící boj :-)

Internetové stránky pamatují i na nejnovější technologie, jako jsou například QR kódy, sociální sítě, Google Street View. Máte v tomhle směru pro obce nějaká doporučení?
Nepolevovat. Vývoj jde na poli e-marketingu dopředu natolik rychle, že webová prezentace vlastně nikdy není finální, nikdy není úplně hotová. V tomto ohledu se nám osvědčilo držet vlastní tým kmenových zaměstnanců: webmaster, vývojář, grafik, fotograf, kteří o web každodenně pečují.

Je účast na sociálních sítích pro město přínosem?
Nepochybně ano. Sociální sítě využíváme primárně při komunikaci s turisty. Facebookový profil našeho informačního centra má víc než devět tisíc „lajků“, na Instagramu je díky úžasným snímkům našeho fotografa Jana Andreáše přes tisíc sedm set fanoušků, což je v českém prostředí unikát.

Jaká je budoucnost komunikace mezi úřadem a občany? Bude se ještě více orientovat na interaktivnost?
Těžko soudit. Osobně mám za to, že při prezentacích měst coby cílů cestovního ruchu bude postupně docházet k nasazení všech nástrojů, které běžně známe z komerčního marketingu. Vizuálně i technologicky tady vidím obrovský prostor a půjde „jen“ o to, kolik peněz a jak efektivně budou destinace schopny do svých internetových prezentací investovat. Pokud jde o weby samospráv, bude zcela přirozeně sílit tlak občanů dostat od svých úřadů podobný on-line komfort, jaký jim už dnes zcela běžně poskytují banky nebo mobilní operátoři. Elektronické bankovnictví přece není principiálně o nic méně citlivá agenda než stavební řízení nebo přehled plateb za psa. Není proto důvod kvůli nim „běhat“ na magistrát. Tady vidím obrovský prostor.
 
Ivana Jungová
 

RNDr. Jan Holpuch, Ph.D. působí jako konzultant v oblasti IT a e-marketingu a v minulém volebním období zastával post věcně příslušného náměstka primátora.

 

vytisknout  e-mailem