Podpora zapojení do komunitárních programů - rok 2010
Za účelem zvýšení účasti tuzemských subjektů v projektech financovaných z komunitárních programů v oblasti informační společnosti vyhlašuje Ministerstvo vnitra 2. ročník programu „Podpora zapojení do komunitárních programů“, jehož cílem je finančně motivovat české subjekty, zejména orgány veřejné správy, neziskové organizace a malé a střední podniky, k zapojení do jednotlivých evropských projektů, resp. být iniciátorem těchto projektů.
Finanční podporu je možné získat na formování konsorcia za účelem předložení projektu, zapojení do vznikajícího konsorcia stejně jako na úhradu nákladů souvisejících s činností konsorcia a účasti v projektu.
- Úvod
- Vymezení programů
- Účel podpory
- Všeobecné podmínky získání podpory
- Způsob výběru žadatelů, kterým bude přidělen příspěvek
- Jak žádat o příspěvek
Úvod
Komunitární programy Evropské komise (dále jen „EK“) patří mezi nástroje prohlubování vzájemné spolupráce a řešení společných problémů členských zemí EU ve specifických oblastech.
Cílem iniciativy Ministerstva vnitra je motivace tuzemských subjektů při účasti v komunitárních programech v oblasti informační společnosti. Účast v projektech podporovaných z komunitárních programů umožní nejen plnění cílů stanovených v evropských dokumentech, ale i zapojení ČR do významných evropských projektů zaměřených na informační společnost, eGovernment či eInclusion. Zapojení do jednotlivých projektů pak umožní českým subjektům propojení se systémy v jiných členských zemích EU, výměnu zkušeností na evropské úrovni včetně transferu technologií a know-how. Zapojení českých subjektů do evropských projektů tak rovněž pomůže ke zlepšení konkurenceschopnosti ČR jako celku, zvýšení efektivity veřejné správy či snížení administrativní zátěže za pomoci ICT a moderních služeb eGovernmentu.
Odbor koncepce a koordinace ICT ve veřejné správě, 1.7.2010
Vymezení programů
Podporu je možné získat pro programy, jejichž gestorem je Ministerstvo vnitra. V současné době se jedná o:
- CIP ICT PSP – program pro podporu informačních a komunikačních technologií (ICT PSP), který tvoří jeden ze tří programů CIP (Rámcového programu pro konkurenceschopnost a inovace). CIP ICT PSP je zaměřen na stimulaci inovací a konkurenceschopnosti prostřednictvím podpory efektivního využití informačních a komunikačních technologií státní správou, občany a podniky (viz www.mvcr.cz/cip).
- Bezpečnější internet - víceletý program pro ochranu dětí využívajících internet a jiné komunikační technologie, který od roku 2009 navázal na úspěšný program SaferInternetPlus a jeho předchůdce. V rámci programu (viz http://www.mvcr.cz/safer-internet) jsou podporovány jak evropské, tak národní aktivity určené pro ochranu dětí před nežádoucím on-line obsahem a specifickými problémy kybernetického zločinu (jako je např. grooming).
Iniciativa MV je plánována jako víceletá a z tohoto důvodu je otevřena i pro podporu dalších komunitárních programů v oblasti informační společnosti, ať již nově ustanovených nebo tzv. dobíhajících (zejm. eContentPlus), tj. takových, pro které již nejsou vypisovány nové výzvy, ale u kterých může nastat potřeba spolufinancování již schválených projektů.
Odbor koncepce a koordinace ICT ve veřejné správě, 1.7.2010
Účel podpory
V roce 2010 lze získat příspěvek na:
- A. Přípravu projektů – podporu zpracování projektové žádosti
- B. Zajištění finanční spoluúčasti příjemců.
V rámci dotačního titulu MV ČR jsou pro rok 2010 alokovány 3 000 000 Kč, které budou rozděleny do dvou linií:
A. Příprava projektů - podpora zpracování projektové žádosti
O příspěvek má možnost požádat právnická nebo podnikající fyzická osoba, která může vstoupit do smluvního vztahu s EK. Žadatelem se tedy rozumí účastník či koordinátor připravovaného projektu a nikoliv pracovník, který je pověřen jeho přípravou. Příspěvek na přípravu projektu bude udělován bez ohledu na to, zda návrh projektu je úspěšný a získal podporu EK.
Výše příspěvku:
Pokud je žadatel účastníkem konsorcia, může získat příspěvek až 75 % celkových doložených nákladů na přípravu, nejvýše však 35 000 Kč. Pokud je žadatel koordinátorem konsorcia, může získat příspěvek až 75 % celkových doložených nákladů na přípravu, nejvýše však 75 000 Kč. Celková výše příspěvku pro jednoho žadatele za rok nesmí překročit 100 000 Kč.
Příspěvek může získat jen ten žadatel, který prokáže, že návrh projektu byl formálně správný (vyhověl podmínkám formální kontroly, kterou provádí EK, a vstoupil do procesu hodnocení). K tomu účelu postačí potvrzení či prohlášení koordinátora projektu, případně kopie „Evaluation Summary Report“. Poskytovatel podpory, tj. MV ČR, může vzít v úvahu i další průkazy formální správnosti návrhu projektu. Potvrzení EK o obdržení návrhu projektu není pro tento účel dostačující!
Na jaké náklady může být příspěvek poskytnut
Příspěvek může být poskytnut na:
- Náklady vynaložené na studie, rešerše apod., které žadateli napomohly k rozhodnutí o účasti v projektu a z kterých je zřejmá přidaná hodnota projektu pro žadatele.
- Cestovní náklady na účast na přípravných jednáních o návrhu projektu, jeho managementu, konsorciální dohodě apod. V rámci cestovních nákladů budou propláceny pouze jízdní výdaje (letenky, vlak, autobus apod.) vyjma taxi. Letenka představuje uznatelný náklad pouze při cestě delší než 400 km. Letenka musí být zakoupena v nejnižší dostupné ekonomické třídě.
- Náklady na organizaci přípravných jednání o návrhu projektu, jeho managementu, konsorciální dohodě apod.
- Náklady tuzemských subjektů (včetně mzdových nákladů) při zpracování projektové žádosti a to zejména v případech, kdy český subjekt bude mít zájem stát se koordinátorem projektu s evropským dopadem.
- Uhrazení DPH v případě, že žadatel není plátcem této daně a nemá nárok na její vrácení.
Lze žádat o příspěvek jen na ty náklady na přípravu projektu, které nejsou kryty jiným přispěvovatelem. Zároveň lze uznat jen ty náklady, které vznikly od okamžiku zveřejnění příslušného pracovního programu na stránkách EK do uzávěrky příslušné výzvy.
Na jaké náklady nebude příspěvek poskytnut
Příspěvek nebude poskytnut zejména na:
- Náklady na ubytování, stravné, dopravu na/z letiště do hotelu a dopravu v místě jednání.
- Náklady vynaložené na zvýšení odborné úrovně žadatele, tj. např. kurzy, školení apod.
- Náklady na právní ochranu znalostí, s nimiž účastník vstupuje do přípravy projektu.
- Režijní náklady.
- Investiční náklady.
- Náklady na reprezentaci, celní poplatky apod.
- Uhrazení DPH v případě, že žadatel je plátcem této daně nebo má nárok na její vrácení.
- Pokuty.
B. Zajištění spoluúčasti příjemce
Příspěvek je určen k finanční podpoře projektů, u kterých je objektivní potřeba zajistit finanční spoluúčast příjemce. V rámci dotačního titulu bude prioritně podporováno zapojení orgánů veřejné správy, neziskových organizací a malých a středních podniků.
Výše příspěvku
V případě finanční podpory projektů, u kterých je objektivní potřeba zajistit finanční spoluúčast příjemce, žadatel může získatpříspěvek ve výši až 50 % požadované finanční spoluúčasti.
V případě podpory finanční spoluúčasti příjemce příspěvek může získat jen ten žadatel, který prokáže výši požadované finanční spoluúčasti předložením kopie smlouvy uzavřené s EK (Grant Agreement) nebo jiných relevantních dokumentů, ze kterých je zřejmé zapojení žadatele do příslušného projektu financovaného EK a zároveň výše jeho finanční spoluúčasti.
Podpora může být udělena maximálně 2 projektům jedné instituce za rok. Pro vysoké školy to znamená maximálně 2 projekty na jednu fakultu za rok.
V případě víceletých projektů účastník nebo koordinátor konsorcia může žádat o příspěvek každý rok po dobu trvání projektu. Získání příspěvku v jednom roce však nezakládá nárok na získání příspěvku v roce dalším. U víceletých projektů zároveň účastník nebo koordinátor konsorcia musí doložit rozdělení nákladů v jednotlivých letech projektu.
Odbor koncepce a koordinace ICT ve veřejné správě, 1.7.2010
Všeobecné podmínky získání podpory
Na poskytnutí příspěvku není právní nárok. Příspěvek může získat koordinátor nebo účastník projektu se sídlem na území České republiky.
Příspěvek je poskytován v souladu s předpisy Evropského společenství podle pravidla de minimis (podpora v součtu s dalšími podporami, které žadatel získal v posledních třech letech, nesmí přesáhnout 200 000 €).
Odbor koncepce a koordinace ICT ve veřejné správě, 1.7.2010
Způsob výběru žadatelů, kterým bude přidělen příspěvek
Iniciativa MV ČR má za cíl motivovat subjekty k účasti v evropských projektech a zároveň snížit jejich riziko, že budou vynaloženy náklady na přípravu projektů, které pro předkládající subjekt nebudou mít žádný efekt.
MV ČR zajistí, aby šance získat podporu byly stejné ve všech uzávěrkách výše vyjmenovaných programů – tj. bez ohledu na to, ve kterém období roku se uzávěrka nachází. V případě, že částka určená pro podporu finanční spoluúčasti příjemce a přípravy projektů nepokryje finanční požadavky všech žadatelů, sestaví MV ČR pořadník koordinátorů a účastníků. Dotační titul má zejména podpořit české koordinátory, kterým bude vyhověno přednostně. V rámci dotačního titulu budou prioritně podpořeny orgány veřejné správy, neziskové organizace a malé a střední podniky.
Při rozdělování finančních prostředků se bude postupovat podle následujícího pořadí priorit:
- Podpora zpracování projektové žádosti pro koordinátory konsorcia.
- Podpora zpracování projektové žádosti pro účastníky konsorcia.
- Zajištění spoluúčasti pro koordinátory konsorcia.
- Zajištění spoluúčasti pro účastníky konsorcia.
V případě, že po rozdělení finančních prostředků pro danou prioritu zbudou ještě další prostředky, postupuje se k další prioritě v pořadí. V případě, že pro danou prioritu nebude dostupná částka v požadované výši, budou upřednostěny žádosti subjektů veřejné správy, neziskových organizací a malých a středních podniků. MV ČR si zároveň vyhrazuje právo snížit procentuální hranici poskytovaných financí pro jednotlivé žadatele.
K finanční podpoře budou přijaty pouze žádosti doručené v daném termínu. Při dodržení stanoveného termínu nebude brán ohled na pořadí doručení žádosti.
Definitivní pořadí a výši příspěvku schvaluje Komise, složena ze zástupců MV. Mezi poskytovatelem (MV ČR) a příjemcem (žadatelem) bude uzavřena smlouva o poskytnutí příspěvku. Platby budou uskutečněny v českých korunách, a to na základě příkazu poskytovatele převodem na bankovní účet příjemce, který bude uveden v záhlaví smlouvy. Platba se považuje za provedenou dnem odeslání příslušné částky z účtu poskytovatele. Příjemce je povinen vést účetnictví v souladu s právním řádem ČR, zejména se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a dále v souladu s prováděcí vyhláškou č. 505/2002 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu.
Odbor koncepce a koordinace ICT ve veřejné správě, 1.7.2010
Jak žádat o příspěvek
Žadatel musí vyplnit všechny údaje elektronického formuláře „Žádost o podporu přípravy projektu/zajištění finanční spoluúčasti příjemce“ (
formulář ve formátu .doc nebo
formulář ve formátu .pdf - Žádost o podporu zpracování projektové žádosti /
formulář ve formátu .pdf - Žádost o podporu zajištění spoluúčasti příjemce). Vyplněná žádost spolu
se všemi náležitostmi (tj. včetně potvrzení o hodnocení projektu, kopií dokumentů vynaložených uznatelných nákladů nebo, v případě žádosti o podporu finanční spoluúčasti příjemce, kopie smlouvy uzavřené s EK (Grant Agreement) nebo jiných relevantních dokumentů) musí být doručena
nejpozději do 30. října 2010 Ministerstvu vnitra.
Nedílnou součást žádosti tvoří též výpis z Obchodního rejstříku nebo jiný relevantní dokument z něhož je zřejmá osoba pověřena za společnost jednat a stručný popis projektu (cca 1 stránka A4) v českém jazyce.
Výše uvedené náležitosti podané žádosti doručí Žadatel ve dvou vyhotoveních s platností originálu.
V souladu se zákonem č. 300/2008 Sb., ve znění pozdějších předpisů, jsou žádosti přijímány prostřednictvím datové schránky Ministerstva vnitra ČR.
V případě, že žadatel nemá ze zákona stanovenu povinnost používat datovou schránku, je možné žádost zaslat s použitím uznávaného elektronického podpisu na e-mailovou adresu
posta@mvcr.cz nebo vytištěnou žádost, opatřenou razítkem a podpisem osoby oprávněné jednat za organizaci, zaslat poštou na níže uvedenou adresu.
Příjem žádostí, kontaktní adresa a informační zdroj v ČR:
Ing. Jelizaveta Stelibská
tel.: 974 817 533
fax: 974 816 880
Nám. Hrdinů 3
140 21 Praha 4
Odbor koncepce a koordinace ICT ve veřejné správě, 1.7.2010
vytisknout
e-mailem
Facebook