Odbor azylové a migrační politiky  

Přejdi na

Státní služba  


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

O několik kroků blíž k občanovi

 

V rušném kongresovém prostředí jsme na hradecké konferenci ISSS položili několik otázek Ing. Simoně Rákosové z Magistrátního úřadu statutárního města Kladno.
 
 
Jak se na vašem magistrátním úřadě daří prosazovat eGovernment?
Domnívám se, že při jeho koncipování i praktickém utváření se nám v podmínkách úřadu dozajista podařilo vybudovat přinejmenším kvalitní základy. Obrazně řečeno – budova elektronického úřadování ještě ani zdaleka nestojí, ale základní pilíře již určitě ano. Jedním z nich je zajisté dokument Strategie udržitelného rozvoje Statutárního města Kladna, který byl vytvořen v listopadu 2007. Jeho základní myšlenkou je podpořit socioekonomický růst České republiky a zvýšit kvalitu života občanů zefektivněním fungování veřejné správy a veřejných služeb. Tento materiál se stal základem tvorby strategických plánů pro budoucí vývoj města Kladna a jím spravovaného území. V části věnované prioritám a strategickým cílům pro udržitelný rozvoj v oblasti správy věcí veřejných se přímo hovoří o potřebě zavést a rozvíjet služby elektronické veřejné správy. Zmíněn je plán spojit přesně definované destinace na území města, zahrnující veřejné budovy, školy, služebny Policie ČR a Městské policie, Hasičský záchranný sbor, bezpečnostní kamery, střežené objekty, křižovatky, hlavní dopravní uzly MHD. Pamatováno je samozřejmě také na zavedení elektronické komunikace občana s institucemi veřejné správy i na takzvané multiagendové pracoviště. To by bylo dostupné i pro handicapované občany, mohlo by být otevřeno i v neúřední dny, případně v sobotu dopoledne. Je to obdoba odbavovacích hal v bankovních domech.
 
Jaké podpory se projektům dostává od vedení města?
Bezpochyby lze podporu projektů eGovernmentu vedením města považovat za další z pilířů na cestě k efektivně fungujícímu úřadu. Podle mých zkušeností s ostatními subjekty veřejné správy to není vždy pravidlem. Na mnoha úřadech se na projekty týkající se eGovernmentu pohlíží spíše jako na výmysly ministerstva vnitra dalších zainteresovaných institucí. Ne vždy je eGovernment vnímán jako nástroj kvalitativní změny, bez něhož se za pár let opravdu nebudeme moci obejít. Ne vždy se vše podaří napoprvé, ne vše se prosazuje a rozjíždí bez problémů. Jenže každý začátek je těžký, žádné dítě se nerodí bez porodních bolestí a jeho výchova a hýčkání stojí všechny kolem spoustu sil. Zkusme eGovernment vnímat jako to malé dítě, které se ještě musí naučit spoustu věcí. Mějme s ním trpělivost. Vzpomínám si na workshopy pořádané Zdeňkem Zajíčkem, jak se také on k projektu informačního systému datových schránek choval jako k ještě nenarozenému dítěti, na které se někteří těší, jiní vnímají jeho příchod s obavami, nikdo však neví, co z něho vyroste. Takže – ano, vedení města ke všem projektům přistupuje velice vstřícně. Kladno se jako jedno z prvních měst přihlásilo k projektu Czech POINT a nabídlo svou spolupráci ve zkušebním provozu. Nebyla to samozřejmě snadná práce, dnes je však možné říct, že Czech POINT se opravdu povedl a přiblížil veřejnou správu o několik kroků blíž k občanovi i podnikateli. Loňský projekt datových schránek přidal některým zúčastněným trochu šedin ze všech souvisejících starostí, ale po půl roce fungování se pomalu dostáváme do klidných vod doručování a informační systém datových schránek se stává běžnou doručovací praxí.
 
S jakými problémy se nejčastěji setkáváte ve sféře „elektronického vládnutí“?
Problémy a náměty na vylepšení samozřejmě jsou, ale to je zákon vývoje, bez kterého bychom jinak používali ještě počítače značky ATARI, programovali v jazyce Basic a o elektronické poště či o internetu by psaly jen vědeckofantastické knihy. Mohu zmínit certifikáty, časová razítka, vyhledávání datové schránky, autorizovanou konverzi, archivaci digitálních dokumentů a tak dále, a tak dále. Není toho málo a všechny nás to hodně zlobí. Pro příště doporučuji více času na přípravu projektu a vychytání co největšího množství „much“. Ale člověk i ministerstvo vnitra se z chyb většinou poučí, takže doufám, a ono to tak vypadá, že projekt základních registrů se bude rozjíždět s větší pečlivostí a opatrností. Posunutí ostrého provozu o rok je toho snad důkazem. To je pohled na celostátní projekty. Statutární město Kladno se však věnuje také vlastním projektům. Nyní se jedná především o projekt technologického centra a vnitřní integrace úřadu, o projekt vzdělávání úředníků obcí ve správním obvodu města, o zvýšení kvality procesního řízení, o rozvoj a řízení lidských zdrojů, o formulářová řešení… Vše je zatím ve fázi projektových záměrů a příprav. Nejtěžší část práce nás teprve čeká. Bude záviset na ochotě lidí měnit své ustálené postupy a přizpůsobit se postupům novým.
 
Jakého nejbližšího cíle byste na úřadě chtěli dosáhnout?
Je to integrace úřadu uvnitř i vně, vůči občanům. Připravujeme projekt asistovaných přepážek, kombinovaných s call centrem. Celé řešení by mělo být založeno na strukturovaných formulářích, které budou základem portálu občana i práce na asistované přepážce. Předpokládáme, že tato kontaktní pracoviště budou schopna odbavit více než osmdesát procent občanů, kteří přicházejí na úřad. Vizi o tom, že neobíhá občan, ale papír, bychom rádi změnili na mnohem nadějnější – neobíhá občan, ani papír, ale elektronický formulář. Zda se to podaří, záleží jen na lidech. Já lidem věřím.
 
Text Jiří Chum
Foto archiv MÚ Kladno

 

vytisknout  e-mailem