Základní informace pro nově zvolené členy zastupitelstva obce
Ministerstvo vnitra připravilo v souvislosti s aktuálními komunálními volbami přehled základních informací pro nově zvolené členy zastupitelstev obcí, které by jim měly napomoci v zorientování se v otázkách výkonu jejich mandátu a fungování obce. Tyto informace budou průběžně doplňovány a aktualizovány.
- Vznik a zánik mandátu
- (Ustavující) zasedání zastupitelstva obce
- Správa obce ode dne voleb do zvolení nových orgánů obce
- Neslučitelnost funkce člena zastupitelstva obce
- Odměňování členů zastupitelstva obce
- Práva a povinnosti člena zastupitelstva obce
- Orgány obce a jejich kompetence
- Výbory a komise
- Povinnosti při nakládání s majetkem obce
- Právní předpisy obce
- Poskytování informací dle zákona o svobodném přístupu k informacím
- Vzdělávání členů zastupitelstva
- Metodická pomoc obcím
- Odkazy na vzory dokumentů
Povinnosti při nakládání s majetkem obce
Základní povinnosti:
- majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti;
- obec je povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku;
- porušením povinností stanovených ve větě první a druhé není takové nakládání s majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn;
- majetek obce musí být chráněn před zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím.
Povinnosti obce při nakládání s nemovitým majetkem:
- ve stanovených případech zveřejnit záměr nakládat s nemovitým majetkem;
- projednat nakládání s nemovitým majetkem v příslušném orgánu obce;
- (prodej - zastupitelstvo; pacht, pronájem - rada nebo starosta);
- úplatný převod realizovat za cenu v místě a čase obvyklou. Případné odchylky (nižší cena) nutno zdůvodnit;
- příslušný orgán obce musí rozhodnout o podstatných náležitostech smlouvy (co, komu, za kolik).
Nutno respektovat podmínky stanovené zákonem o obcích. Porušení některých zákonných podmínek vede k neplatnosti uzavřené smlouvy.
Postup při nakládání s nemovitým majetkem:
- posouzení, zda je povinnost zveřejnit záměr (dle charakteru věci a typu majetkové dispozici);
- zveřejnění záměru - min. 15 dní před projednáním v orgánu obce (před rozhodnutím);
- posouzení, který orgán bude o majetkové dispozici rozhodovat (dle charakteru věci a typu majetkové dispozice);
- zveřejnění informace o konání zasedání zastupitelstva obce (vč. pořadu jednání) - min. 7 dní před projednáním v zastupitelstvu obce;
- schválení majetkové dispozice (podstatných náležitostí smlouvy) na jednání zastupitelstva obce, rady obce, popř. rozhodnutí starosty - max. 180 dní po sejmutí záměru;
- podpis smlouvy starostou obce - bezodkladně - v termínu stanoveném orgánem obce;
- návrh na vklad do katastru nemovitostí.
Vyhrazená působnost zastupitelstva při nakládání s nemovitým majetkem:
- Nabytí a převod hmotných nemovitých věcí.
- Zastavení nemovitých věcí.
- Nabytí a převod práva stavby.
- Smluvní zřízení práva stavby k pozemku ve vlastnictví obce.
Bližší podrobnosti v metodických materiálech pod následujícími odkazy: