Týdeník Veřejná správa


 Téma

KyjovIng. Petr Kratochvíl
ředitel regionálního odboru
agentury CzechTourism

Turistická informační centra – vstřícná náruč pro turisty

Vyšlo v čísle 32/2007

Turistické informační centrum je vlastně nejdůležitějším článkem praktické propagace místa soustředěného cestovního ruchu. V řadě případů je prvým místem styku s turisty a jeho úkolem je poskytnout turistovi všechny důležité informace a navázat s ním lidsky přívětivý kontakt, aby byl při pobytu spokojen, aby byl jeho pobyt co nejdelší a aby se opakovaně vracel. Současně získává zpětnou vazbu o potřebách turistů. Zahraniční návštěvník je na to zvyklý, český si zvyká a učí se tato centra využívat.

Co je vlastně turistické informační centrum (TIC), jaká základní kritéria by mělo splňovat? Jednou z možných odpovědí je ta, která vznikla na základě společného jednání agentury Czechtourism a Asociací turistických informačních center:

JičínAgentura CzechTourism evidovala ke konci roku 2006 celkem 473 turistických informačních center. Z nich je 289, které na základě smlouvy s agenturou používají jednotné značení a jsou označována za Oficiální turistická informační centra (OTIC). OTIC musí splňovat výše uvedená kritéria. Každý rok obhajují svoji činnost a získávají certifikát jehož součástí je ochranná značka pod číslem zápisu 276536 od 28.11. 2005. Oficiální turistická informační centra jsou agenturou nejen prezentována, ale poskytuje jim také pravidelně informace z oblasti cestovního ruchu, která považuje za zajímavé a v činnosti TIC využitelné. Tyto informace jsou zasílány na CD nosičích s názvem Rukověť odborníka cestovního ruchu. Odezva na ně je velmi pozitivní. Podmínky přiznání značky OTIS jsou prezentovány na http://www.czechtourism.cz/?show=002006003.

Přibližně 85 % TIC je zřízeno městy a obcemi a 15 % je soukromých či různých sdružení v cestovním ruchu. Roční nárůst jejich počtu se pohybuje kolem třiceti. Úbytky jsou v jednotkách. Celkem jich je ale na velikost našeho území hodně. Ne vždy jsou v místech soustředěného cestovního ruchu. Možná toto tvrzení vyvolá diskusi. Jsme opravdu malá země a velmi si stěžujeme, že máme málo finančních zdrojů na podporu cestovního ruchu. S tím je v rozporu skutečnost, že TIC vznikají i v místech, kde je navštíví za rok jen stovka turistů. V některých obcích a městech se ruší příspěvek na činnost soukromého TIC (zhruba 200 - 600 tisíc korun) a samosprávy si vytvářejí vlastní TIC s rozpočtem okolo dvou milionů korun. Důvodem bývá většinou nedorozumění dvou konkrétních lidí.

Úplný text je v časopise Veřejná správa č. 32/2007.