Téma |
Obce jsou jedním z nejvýznamnějších partnerů, se kterými Územní pracoviště Ústí nad Labem spolupracuje. Spolupráce se odvíjí zejména při zastupování obcí, a to na základě písemné dohody o bezplatné právní pomoci, především v soudních řízeních, kdy je proti obci uplatněn nárok na určení vlastnického práva k nemovitosti. Tato oblast se konkrétně dotýká zejména odboru Odloučené pracoviště Děčín, kde je nejznámější kauza F. O. Kinský versus obce Jetřichovice, Srbská Kamenice, Doubice, Veselé a město Chřibská. Další spolupráce existuje při sjednocování vlastnictví pozemků a staveb, zejména pozemků ve vlastnictví státu pod místními komunikacemi, které jsou ve vlastnictví obcí. Problematikou této agendy je její značný rozsah a často obtížná identifikace pozemků. Získání nabývacích titulů a identifikace těchto pozemků vyžaduje nejen náklady finanční, ale také časové. Územní pracoviště Ústí nad Labem je partnerem obcí také ve věci převodu pozemků označených a využívaných jako veřejná zeleň. Jde o pozemky v zastavěných částech měst a obcí, které jsou využívány jako veřejně přístupná prostranství. Další oblast spolupráce s obcemi představuje řešení problematiky pozemků zapsaných v katastru nemovitostí na tzv. “neznámého vlastníka”. ÚZSVM při realizaci tohoto typu majetku spolupracuje mimo jiné se stavebními úřady, které vyhotovují stanoviska týkající se způsobu využití lokalit podle schválených územních plánů obcí, dále s odbory životního prostředí. Územní pracoviště Ústí nad Labem dle průběžných požadavků obcí realizuje pronájem nebo prodej nemovitostí a zástupce obcí také včas informuje o vyhlášených výběrových řízeních na prodej majetku státu, který je v jejich katastrálních územích, a do nichž se obce v případě zájmu mohou přihlásit.
Obce pro zabezpečení výkonu státní správy od ledna 2003 využívají administrativní budovy po bývalých okresních úřadech. Splní-li obec podmínky dané zákonem, jsou tyto administrativní budovy bezúplatně převedeny do jejího vlastnictví. Právě tyto převody představují největší část z majetku, který je do vlastnictví obcí bezúplatně převáděn. Takto v roce 2006 zrealizoval například odbor Odloučené pracoviště Děčín převod dvou administrativních budov včetně sedmi pozemků v celkové účetní hodnotě 30,7 milionu korun Statutárnímu městu Děčín, odbor Odloučené pracoviště Litoměřice převedl budovu v Topolčianské ulici do vlastnictví města Litoměřice nebo odbor Odloučené pracoviště Louny převedl část bývalé administrativní budovy včetně pozemku městu Louny.
Odbor Odloučené pracoviště Jablonec nad Nisou v roce 2006 zahájil realizaci převodu administrativní budovy, příslušných pozemků a movitých věcí v celkové účetní hodnotě téměř 60 milionů korun. Současně pracuje na bezúplatném převodu komplexu tří administrativních budov v ulici Anenská, z nichž dvě, včetně stavebních parcel, jsou zároveň nemovitými kulturními památkami. K dalším významným bezúplatným převodům majetku státu do vlastnictví obce, které se podařilo zrealizovat odboru Odloučené pracoviště Teplice, patří převedení zprivatizovaného státního majetku do vlastnictví města Duchcov. Šlo o Nemocnici s poliklinikou Duchcov v účetní hodnotě více než 4 miliony 160 tisíc korun. Do vlastnictví obce Kostomlaty pod Milešovkou předal tentýž odbor zdravotní středisko. V rámci sjednocování vlastníka pozemků a staveb převedl v roce 2006 odbor Odloučené pracoviště Česká Lípa do vlastnictví Města Česká Lípa pozemky městského stadionu.
K 1. 1. 2006 evidovalo Územní pracoviště Ústí nad Labem příslušnost hospodaření k osmnácti kulturním památkám. V březnu roku 2006 byl uskutečněn bezúplatný převod zříceniny gotického hradu Hasištejn, významné kulturní památky chomutovského okresu, na obec Místo. Bezúplatné převody kulturních památek do vlastnictví obcí pokračují také v roce 2007. Zaměstnanci odboru Odloučené pracoviště Česká Lípa dokončují převod areálu zříceniny hrádku Svojkov spolu s pozemky do vlastnictví obce Svojkov nebo převod sochy sv. Jana Nepomuckého do vlastnictví obce Horní Police. Zároveň pokračují jednání o realizaci kulturní památky, objektu bývalé Leitenbergerovy kartounky, do vlastnictví města Zákupy. Na bezúplatném převodu kulturních památek pracují také další odbory odloučených pracovišť. Odbor Odloučené pracoviště Chomutov připravuje převod výklenkové kapličky Panny Marie na obec Chbany nebo bezúplatný převod pěti pozemků včetně Sally Tereny v zámeckém parku zámku Klášterec nad Ohří na město Klášterec nad Ohří. Zaměstnanci odboru Odloučené pracoviště Jablonec nad Nisou dokončují převod souboru tří domů s příslušnými pozemky do vlastnictví města Jablonec nad Nisou. Odbor Odloučené pracoviště Litoměřice pracuje na dokončení bezúplatného převodu pevnostního valu pevnosti Terezín na město Terezín.
Se zajímavými, netradičními či kuriózními případy se Územní pracoviště Ústí nad Labem v rámci své působnosti nesetkává příliš často. Častější jsou spíše složité a časově náročné případy, u nichž je potřebné dokládání dalších materiálů, stanovisek a vyjádření. Případ se zajímavým koncem řešil odbor Odloučené pracoviště Most. Od Stavebního úřadu Magistrátu města Most obdržel rozhodnutí ve věci odstranění nebo opravy budovy v obci Bečov, neboť její havarijní stav ohrožoval občany obce. Jelikož Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových uvedenou nemovitost nepotřeboval ke své činnosti a ani jiné organizační složky státu o ni neprojevily zájem, bylo vypsáno výběrové řízení na prodej nemovitosti. Do prvního kola výběrového řízení se nepřihlásil žádný zájemce, ve druhém kole výběrového řízení byla minimální kupní cena, stanovená znalcem z oboru, snížena zhruba o pět tisíc korun. Protože ani vlastník sousední nemovitosti neměl o odkoupení zbořeniště ani za takto sníženou cenu zájem a hrozilo nebezpečí, že ani další kola výběrového řízení nebudou úspěšná, zaměstnanci odboru Odloučené pracoviště Most oslovili obec Bečov. Předpokládali, že obec by pozemek s částí stavby mohla zařadit do svého plánu rozvoje. Do dalšího kola výběrového řízení o odkoupení stavby s pozemkem se po dlouhém vyjednávání našich zaměstnanců nakonec přihlásila obec Bečov a ve výběrovém řízení uspěla. Následně byla uzavřena kupní smlouva o převodu vlastnictví budovy a stavebního pozemku. Odbor Odloučené pracoviště Most tímto způsobem vyřešil záležitost zchátralé nemovitosti z roku 1875, která ohrožovala své okolí a byla původně určena k odstranění. Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových sice získal z původní vyhlášené kupní ceny pouze část, avšak ze svého rozpočtu ušetřil částku ve výši minimálně 180 tisíc korun, kterou by jinak musel vynaložit na odstranění stavby, popřípadě ještě vyšší částku na případnou rekonstrukci objektu.
Objekty jsou často ve špatném technickém stavu, jejich rekonstrukce vyžaduje velké množství finančních prostředků, a to jak ze strany Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových, tak také ze strany obcí a krajů. Malá obec, v jejímž katastru se kulturní památka nachází, a která by ji chtěla užívat jako prostředek své prezentace, případně k rozvoji turistického ruchu, nemůže pouze z vlastních prostředků a malého rozpočtu takovou památku udržovat.
Obce se mnohdy převodům kulturních památek brání vzhledem k tomu, že jsou stanoveny omezující podmínky památkové ochrany vztahující se k následnému nakládání a využívání kulturní památky. Na některé kulturní památky se navíc ze zákona vztahuje blokace církevního majetku.
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových se při nakládání s majetkem státu musí řídit zákonem o majetku státu a dále také pravidly, které stanovuje ministerstvo financí. Starostové obcí se někdy snaží pro různé obory činností orgánů a organizací obce nebo zájmových skupin získat nemovitosti bezúplatným převodem a předpokládají, že jsou-li činnosti těchto subjektů vykonávány pro menší či větší počet obyvatel jejich obce, lze takový převod považovat za veřejný zájem. Vzhledem k absenci výkladu a definice pojmu “veřejný zájem” může někdy mezi obcemi a Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových dojít ke sporům. Problematické je také ekonomické zdůvodnění bezúplatných převodů. Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových má většinou omezené prostředky na údržbu objektů určených k realizaci, a proto provádí pouze nejnutnější práce, jež zamezí dalšímu narušení a devastaci. V případech, kdy by bylo možné uvažovat o bezúplatném převodu na obec, ať z důvodu veřejného zájmu nebo z ekonomických důvodů, se pak obcím jeví stanovené omezující podmínky pro bezúplatný převod jako příliš tvrdé. Jde především o zákaz čerpání dotací státu a Evropské unie při rekonstrukci objektů, což by bylo považováno za dvojí zvýhodnění. Obecně lze tedy konstatovat, že obce nemají ze zákona vyhrazena žádná zvláštní práva a postavení, z čehož vyplývá, že vyhovět jejich požadavku na bezúplatný převod majetku je možné pouze tehdy, jsou-li splněny všechny zákonem stanovené podmínky. Ředitelé odborů odloučených pracovišť pravidelně navštěvují porady starostů a tajemníků jednotlivých obcí a měst, kde se vzájemně informují o své činnosti a o dalších možnostech vzájemné spolupráce.
-rock-
Částkou čtvrt milionu korun přispěli zaměstnanci ÚZSVM odboru Odloučené pracoviště Teplice (Územní pracoviště Ústí nad Labem) do státního rozpočtu. Za tuto částku prodali městu Bílina pozemky v areálu koupaliště Kyselka v Bílině na Teplicku. Jednalo se o čtrnáct pozemků o celkové výměře přesahující tři tisíce metrů čtverečních. Nemovitosti se nachází v areálu koupaliště Kyselka s přilehlým autokempinkem a restaurací. Město Bílina, které si o převod těchto pozemků požádalo, investovalo do údržby a oprav celého areálu, včetně údržby zeleně, nemalé finanční prostředky. Pozemky byly prodány městu Bílina formou přímého prodeje z důvodu, že jde o uzavřený areál, v němž zbývající pozemky vlastní právě město Bílina, které se také o celý areál stará. ÚZSVM hospodařil s pozemky na základě ohlášení v souladu se zákonem č. 219/2002 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů. Areál koupaliště tvoří významný rekreační a sportovní komplex, který je hojně navštěvován obyvateli Bíliny a přilehlých obcí.
Zaměstnanci ÚZSVM, odboru Odloučené pracoviště Louny (Územní pracoviště Ústí nad Labem), bezúplatně předali pozemky v celkové účetní hodnotě více než 132 tisíce korun. Odborová organizace KOVO Šroubárna Žatec požádala ÚZSVM o převedení pozemků, které měla ve výpůjčce, do svého vlastnictví. Šlo o pět pozemků v katastrálním území Žerotín u Panenského Týnce o výměře více než 17 tisíc m², které jsou součástí letního dětského tábora. Pozemky byly organizaci předány do bezplatného užívání již v době existence okresního úřadu, v roce 1983. V roce 2001 se trvalé užívání změnilo ve výpůjčku. Na převedených pozemcích je postavena mimo jiné čistírna odpadních vod a sruby, které jsou ve vlastnictví odborové organizace. Největší parcela o výměře více než 15 tisíc m² je využívána k rekreačním účelům. Všechny zmíněné pozemky byly zaměstnanci ÚZSVM předány do vlastnictví odborové organizace, a to zápisem do katastru nemovitostí. Díky převodu dojde k úspoře státních finančních prostředků. Příslušnost hospodaření k těmto pozemkům připadla ÚZSVM ze zákona, po zrušení okresních úřadů. Dne 30. 6. 2006 vstoupila v platnost novela zákona č. 290/2002 Sb. Od tohoto dne měly odborové organizace, v postavení právnické osoby, nárok bezúplatně nabýt pozemky tvořící jeden funkční celek se stavbou ve svém vlastnictví, jestliže zároveň splnily zákonem stanovené podmínky. O změnu vlastnického práva bylo možno požádat nejpozději do šesti měsíců ode dne účinnosti novely.
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových: Územní pracoviště Ústí nad LabemDo kompetence pracoviště spadá devět odborů odloučených pracovišť: Děčín, Česká Lípa, Liberec, Jablonec nad Nisou, Litoměřice, Louny, Most, Teplice, Chomutov Územní pracoviště Ústí nad Labem řeší ve vztahu k obcím převody pozemků pod veřejnou zelení v obytných zónách, které tvoří plochu veřejného prostranství kolem obytných domů a dalších objektů občanské vybavenosti, na nichž se nacházejí silnice, parkoviště, chodníky, hřiště, apod.; převody administrativních budov po okresních úřadech podle Usnesení Vlády České republiky č. 1235/2003, které jsou pro ÚZSVM nepotřebné, pro potřeby organizačních složek státu a samospráv a převody pozemků v dobývacích prostorech. Kontakt: Územní pracoviště Ústí nad Labem |