Krizové řízení
Krizové řízení, plánování a vzdělávání
- Krizové řízení
- Krizové plánování
- Vzdělávání v oblasti krizového řízení
Krizové řízení
Krizové řízení
Ministerstva v rámci odpovědnosti za svoji připravenost na činnost za krizových situací plní podle krizového zákona funkci orgánu krizového řízení. Podle § 9 tohoto zákona vytváří pracoviště krizového řízení jako svůj odborný útvar pro vnitřní koordinaci resortního systému krizového řízení.
V návaznosti na krizový zákon a jeho prováděcí předpis (nařízení vlády č. 462/2000 Sb.) připravil odbor bezpečnostní politiky nařízení ministerstva vnitra č. 6/2010, k zajištění plnění úkolů za stavu nebezpečí, nouzového stavu, stavu ohrožení státu a válečného stavu a přípravě na jejich řešení. Toto nařízení vytváří vnitřní strukturu pracovišť krizového řízení ministerstva, Policie ČR a HZS ČR a krizových pracovišť všech organizačních součástí resortu a vymezuje jejich povinnosti a vztahy v oblasti krizového řízení. Jako interní právní předpis je určen pro využití všem organizačním součástem resortu Ministerstva vnitra.
Vedle systému k zabezpečení příprav resortu na krizové situace včetně obrany státu zajišťuje vnitřní systém krizového řízení ministerstva i operativní řešení činnosti za krizových stavů.
V rámci systému příprav resortu na krizové situace zpracovává a organizuje v součinnosti s ostatními útvary ministerstva a správními úřady resortní a meziresortní cvičení prováděná pro ověřování připravenosti ministerstva a orgánů krizového řízení ČR na řešení krizových situací souvisejících se zabezpečováním vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku.
Odbor bezpečnostní politiky dbá v návaznosti na statuty a jednací řády Ústředního krizového štábu a krizového štábu ministra vnitra na soustavné zkvalitňování podmínek (po funkční stránce) pro jejich práci. Navrhuje opatření ke zlepšení technické vybavenosti a zdokonalování servisních služeb, zároveň se podílí na jejich realizaci. Nepřetržitě zabezpečuje organizační stránku při aktivaci Ústředního krizového štábu v případě vzniku nevojenského krizového stavu.
-
Terminologický slovník - krizové řízení a plánování obrany státu
-
V rámci projektu bezpečnostního výzkumu VF20132014026 "Zvýšení účinnosti vzdělávacího systému v krizovém řízení v oblasti vnitřní bezpečnosti ve vztahu k odborné připravenosti příslušníků bezpečnostních sborů a zaměstnanců působících v bezpečnostních složkách a v orgánech krizového řízení (s přihlédnutím ke specifikům jednotlivých úrovní orgánů krizového řízení a bezpečnostních složek" byla vytvořena Příručka pro obce využitelná při vzdělávání pracovníků krizového řízení v oblasti vnitřní bezpečnosti (pdf, 12,5 MB). Cílem příručky je poskytnout obcím přehledný materiál obsahující příklady z praxe a užitečné odkazy.
Odbor bezpečnostní politiky, 6. března 2023
Krizové plánování
Krizové plánování
Odbor bezpečnostní politiky v rámci odpovědnosti za plnění úkolů pracoviště krizového řízení resortu koordinuje a zajišťuje zpracování krizového plánu Ministerstva vnitra ČR a podílí se na zabezpečování úkolů stanovených pro Ministerstvo vnitra ČR v krizových plánech ostatních orgánů krizového řízení.
Pro sjednocení postupu tvorby krizových plánů vydalo Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR metodiku pro zpracování jednotlivých částí krizového plánu ústředních správních úřadů, kraje a obce. V návaznosti na tuto metodiku a v souladu s krizovým zákonem a nařízením vlády č. 462/2000 Sb. jsou připravovány jednotlivé části krizového plánu Ministerstva vnitra.
V oblasti vnitřní bezpečnosti a veřejného pořádku koordinuje odbor bezpečnostní politiky spolu s Policií ČR zpracování a využívání typového plánu řešícího zabezpečování zákonnosti v případě závažného nárůstu kriminality, terorismu, ohrožením demokratických základů republiky apod. Dále společně s odborem azylové a migrační politiky připravil typový plán pro řešení migračních vln velkého rozsahu.
Odbor se rovněž zabývá tvorbou plánu akceschopnosti Ministerstva vnitra ČR, ve kterém je definována činnost Ministerstva vnitra ČR v reakci na jednotlivé předkrizové a krizové stavy. Odpovídající pozornost je věnována komplexní péči o chráněná záložní pracoviště Ministerstva vnitra ČR, která je nutné udržovat v technicky provozuschopném stavu a dostatečně materiálně vybavené pro funkční využití za stavu hrozby krize nebo vyhlášení krizového stavu.
Podle metodiky jsou zpracovávány a průběžně aktualizovány dokumenty krizového plánu Ministerstva vnitra:
-
základní část:
-
charakteristika organizace krizového řízení,
-
přehled možných zdrojů rizik a analýzy ohrožení Ministerstva vnitra,
-
přehled organizací, které zajišťují plnění opatření vyplývající z krizového plánu,
-
přehled prvků kritické infrastruktury urh Ministerstvem vnitra,
-
-
operativní část:
-
přehled krizových opatření a způsob zajištění jejich provedení,
-
hospodářská opatření pro krizové stavy (např. plán nezbytných dodávek,
-
plán hospodářské mobilizace,)finanční zabezpečení,
-
rozpracování typových plánů na postupy řešení konkrétních druhů hrozících krizových situací,
-
přehled spojení na subjekty podílející se na připravenosti na krizové situace a jejich řešení,
-
přehled plánů zpracovávaných podle zvláštních právních předpisů využitelných při řešení krizové situace,
-
-
pomocná část:
-
přehled právních předpisů využitelných při přípravě na krizové situace a jejich řešení,
-
zásady manipulace s krizovým plánem, geografické podklady,
-
geografické podklady,
-
další dokumenty související s připraveností na krizové situace a jejich řešením,
-
typové plány v působnosti MV (migrační vlna velkého rozsahu a narušení zákonnosti velkého rozsahu).
-
Ministerstvo vnitra dále zpracovává v souladu se zákonem č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky Dílčí plán obrany Ministerstva vnitra jedná se o plánovací dokument, který specifikuje činnost při zajišťování obrany ČR. Vytváří podmínky pro provedení objektivní analýzy a využití disponibilních sil a prostředků resortu k plnění úkolů za stavu ohrožení státu a válečného stavu. V případě hrozby vnějšího napadení České republiky je primárním dokumentem pro plánování úkolů Ministerstva vnitra k použití sil a prostředků v rámci bezpečnostního systému České republiky.
Rozsah, forma a způsob využitelnosti dílčího plánu obrany Ministerstva vnitra závisí na vzniku a průběhu konkrétní krizové situace. Přijatá opatření jsou realizována na základě rozhodnutí vlády České republiky v návaznosti na Plán obrany ČR.
Dílčí plán obrany Ministerstva vnitra zahrnuje:
-
Plán činností MV při zajišťování obrany státu v období míru, za stavu ohrožení státu (SOS) a za válečného stavu (VS)
-
Plán odpovídajících sil a prostředků a plán doplňování odpovídajících sil a prostředků pro plnění úkolů MV na úseku obrany státu
-
Katalogové listy k realizaci opatření Národního systému reakce na krize pro potřeby řízení obrany státu v oboru působnosti MV
-
Plán nezbytných dodávek
-
Přehled hlavních, záložních, chráněných a nechráněných krizových pracovišť
-
Opatření k zabezpečení výběrového doplnění ozbrojených sil ČR a mobilizace
-
Opatření k plnění úkolů operační přípravy státního území vycházející z Plánu operační přípravy státního území
-
Plán povinné přípravy občanů k obraně státu za SOS a VS
-
Objekty důležité pro obranu státu
-
Kritéria stanovená pro krajské úřady k vyhodnocení objektů, které mohou být za SOS nebo VS napadeny,
-
Plánovaná opatřen k zajišťování obrany státu stanovená rozhodnutím vlády včetně specifikace jejich finančního zabezpečení
-
Přílohová část
Odbor bezpečnostní politiky, 6. března 2023
Vzdělávání v oblasti krizového řízení
Vzdělávání v oblasti krizového řízení
Získávání odborných znalostí o krizovém řízení je klíčovým faktorem pro vybudování akceschopné struktury KŘ na všech úrovních veřejné správy. Nezbytnou podmínkou je vybudování vzdělávacího systému, který zajistí vzájemnou návaznost a prostupnost jednotlivých vzdělávacích prvků a forem při zachování kontinuity se systémem přípravy pracovníků státní správy a samosprávy.
V současné době vzdělávání v oblasti krizového řízení a ochrany obyvatelstva v nevojenských složkách společnosti probíhá nezávisle na sobě ve třech úrovních:
-
kurzy, školení a semináře ve školících zařízeních Ministerstva vnitra zajištěné Institutem ochrany obyvatelstva Lázně Bohdaneč a či Institutem pro veřejnou správu,
-
středoškolské vzdělávání, respektive vyšší odborné vzdělávání (např. VOŠ TRIVIS, Praha),
-
vysokoškolské vzdělávání (např. VŠE - Institut krizového managementu, VŠB-Technická univerzita Ostrava - Fakulta bezpečnostního inženýrství, Univerzita obrany, Policejní Akademie ČR v Praze - Fakulta bezpečnostního managementu, ČVUT - Fakulta biomedicínského inženýrství, UTB ve Zlíně - Fakulta logistiky a krizového řízení).
Oddělení bezpečnostních hrozeb a krizového řízení odboru bezpečnostní politiky MV se v oblasti vzdělávání podílí:
-
ve vnější působnosti - na zpracování vzdělávacích programů, jejichž tématické zaměření koresponduje se souborem požadovaných znalostí v oblasti KŘ v rámci modulu G (Projekt ochrany zákonnosti a zajištění veřejného pořádku a bezpečnosti při krizové situaci pro jednotlivé úrovně) a realizaci příslušného vzdělávacího procesu v České republice,
-
ve vnitřní působnosti - na vybudování odpovídajícího vzdělávacího zařízení pro potřeby resortu ve spolupráci s gestorem Koncepce vzdělávání v oblasti krizového řízení (GŘ HZS ČR).
Odbor bezpečnostní politiky, 6. března 2023