Průvodce dotazníkem
Průvodce dotazníkem
Pokud patříte mezi občany, podnikatele, nevládní neziskové organizace, sdružující organizace a další, kteří si často oprávněně stěžují na nevyhovující právní předpisy, je tato iniciativa určena přesně Vám. Dává Vám možnost podílet se na zlepšení právního prostředí tím, že nám sdělíte co Vám vadí a jak problém řešit.
Jak se můžete zapojit
Postačí, když vyplníte dotazník – co možná nejúplněji a nejpřesněji.
Jakým předpisům se můžete věnovat
Zákonům, protože povinnosti lze ukládat pouze na základě zákona a v jeho mezích, a nařízemín vlády a vyhláškám, které tyto zákony provádějí.
Co by měl obsahovat Váš podnět
- Identifikační údaje – Potřebujeme údaje o Vás a Vaší organizaci (do jaké kategorie se řadíte, jste-li právnická nebo fyzická osoba, jakým předmětem činnosti se zabýváte), abychom mohli zjistit, ve kterém odvětví nebo mezi jakými podnikateli se objevují problémy nejčastěji. Kontakty na Vaši firmu nebo na Vás osobně slouží k tomu, abychom Vás mohli kontaktovat v případě, že potřebujeme podnět upřesnit nebo blíže vysvětlit.
- Váš podnět – Potřebujeme pochopit podstatu problému a jaké důsledky to má pro Vás nebo Vaši organizaci, případně další organizace v odvětví. Proto je velmi důležité nejprve uvést správné znění právního předpisu, ustanovení nebo §, který Vám působí problém a pomocí nápovědy označit úřad, v jehož působnosti uvedený právní předpis je, aby bylo možné Váš podnět přesně identifikovat. Dále je důležitý detailní popis problému a jeho zdůvodnění
- Návrh řešení – Vaše praktické zkušenosti jsou velkou předností pro hledání řešení.
Příklady
Problém, který může regulace způsobovat, vychází například z:
- nadměrné administrativní zátěže, která Vás nutí věnovat řešení více času a vynakládat více prostředků než by bylo nutné při zachování podstaty a cíle právního předpisu,
- nejasnosti a nesrozumitelnosti textu předpisu,
- duplicitní úpravy v různých předpisech,
- odporující si úpravy v jednom nebo různých předpisech,
- roztříštěnosti právní úpravy v několika předpisech,
- nejednotného postupu úřadů, které se liší ve výkladu a ve vymáhání povinnosti apod.
Jak vypadá dobrý podnět?
- Každý měsíc vyplňuji tiskopisy formuláře X a formuláře Y, které obsahují 10 stejných údajů, a posílám je „úřadu pro regulaci“. Vyplnění každého z formulářů musím věnovat 1 hodinu měsíčně, celkem tedy 2 hodiny měsíčně.
Kdyby byly tyto formuláře spojené do jednoho, ušetřil bych si měsíčně 0,5 hodiny. Kdybych mohl tento formulář vyplnit on-line, ušetřil bych si další 0,5 hodiny měsíčně. To už by bylo celkem 12 hodiny ročně. A kdybych ho mohl odesílat jen jednou za dva měsíce, znamenalo by to úsporu nejméně dalších 3 hodin ročně. Celkem bych si tak ušetřil celých 15 hodin práce ročně. - Podle zákona č. 76/2002 Sb. se vydává integrované povolení pro zařízení na odstraňování nebo využívání nebezpečného odpadu o kapacitě větší než 10 t denně na dobu neurčitou, ale souhlas k provozování skládek nebezpečných odpadů podle zákona č. 185/2001 Sb. se uděluje na dobu určitou, nejvýše na 4 roky. Přestože mám platné integrované povolení, které stanoví podmínky k provozu zařízení i činností s tím přímo spojených a které se vydává namísto rozhodnutí vydávaných podle zvláštních právních předpisů v oblasti ochrany životního prostředí, ochrany veřejného zdraví a v oblasti zemědělství, musím po 4 letech žádat o prodloužení platnosti souhlasu k provozování skládky. Toto rozhodnutí už by mělo být součástí integrovaného povolení.
Řešením tohoto rozporu by měla být úprava těchto zákonů tak, aby bylo odstraněno rozdílné nastavení platnosti vydaných povolení.
Oba podněty obsahují dostatečné množství konkrétních informací, zdůvodnění, popis důsledků regulace i návrh řešení, o kterém lze diskutovat.
Jak vypadá špatný podnět?
- Nevím proč bych měl chtít povolení na to, že si chci přestavět a rozšířit svůj rodinný dům a zřídit si u něho koželužnu. Pracuji na svém vlastním domě a vlastním pozemku a nikomu není nic do toho, co na něm dělám. Tato povinnost by se měla zrušit.
- Musím kontrolovat a evidovat, jestli řidiči, kteří pracují v naší firmě, dodržují povinné přestávky mezi jízdami. Je to zbytečné, sami dokáží posoudit, zda mohou jet nebo ne.
Ani jeden podnět neobsahuje dostatek informací, řádné zdůvodnění ani konstruktivní návrh řešení. Zrušení nějaké povinnosti nemusí být vždy tím nejlepším řešením. Určitá pravidla a omezení jsou stanovena se záměrem ochránit život a zdraví, přírodu a životní prostředí, soukromí, vlastnické právo atd.
Rozšířením a zvýšením domu mohou být ve výkonu svých vlastnických práv omezeni sousedé, kterým může dům stínit, zakrýt výhled, narušit jejich soukromí nebo narušit statiku jejich domu. Ani provozování koželužny jakožto provozu hlučného, náročného z hlediska ochrany životního prostředí, hygieny, dopravy a likvidace odpadu, si nelze představit zcela bez státní regulace. Ve druhém případě může být v důsledku přetížení řidičů ohrožena bezpečnost silničního provozu a životy, zdraví a majetek ostatních osob.
Jak můžete svůj podnět poslat
Po vyplnění dotazníku stačí stisknout tlačítko „ODESLAT“ a Váš podnět bude automaticky odeslán. Zároveň se objeví nový formulář s Vašimi předem vyplněnými identifikačními údaji a Vy můžete pokračovat s dalším podnětem. V případě, že už nechcete nic dalšího napsat, vraťte se, prosím, na úvodní stránku Ministerstva vnitra přes odkaz www.mvcr.cz , který je na konci dotazníku.
Pokud nemůže odeslat dotazník elektronicky, můžete nám ho poslat vytištěný na níže uvedenou poštovní adresu.
Co se stane s Vaším podnětem
Ministerstvo vnitra Váš podnět zpracuje a předá zodpovědnému úřadu, který se problematikou zabývá. Ten posoudí, zda existuje prostor pro změnu regulace.
Jak nás můžete kontaktovat
- Pro více informací navštivte webové stránky Odboru efektivní veřejné správy
- nebo nám napište na e-mailovou adresu: evs@mvcr.cz
- nebo na poštovní adresu:
Ministerstvo vnitra
Odbor efektivní veřejné správy
náměstí Hrdinů 3
140 21 Praha 4