Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

Efektivní veřejná správa


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Hlavní změny v právní úpravě na úseku, zbraní, střeliva a munice od 1. ledna 2026

Zákon č. 90/2024 Sb., o zbraních a střelivu

Nový zákon o zbraních a střelivu oproti dosavadní právní úpravě zavádí některé zásadní koncepční novinky:

  • zrušení fyzických dokladů (zbrojní průkaz, zbrojní licence, průkaz zbraně apod.), kdy namísto fyzického listinného dokladu by měla být rozhodující existence příslušného oprávnění v centrálním registru zbraní; za účelem prokázání existence těchto oprávnění zákon stanovuje celou řadu možných alternativních způsobů, které zahrnují jak elektronickou, tak i konzervativnější cestu (zbrojní list vydávaný na kontaktních místech veřejné správy);

  • zavedení "mezikategorie" zbraní (kategorie PO), u kterých je sice vyžadováno jejich ohlášení, ale podmínky pro jejich držení jsou zjednodušeny až na úroveň výchozích podmínek podle revidované směrnice o zbraních (není tedy ani vyžadováno držení zbrojního oprávnění); jde o obdobu stávající kategorie C-I, ale ve výrazně jednoznačněji definovaném právním rámci,

  • výrazně zjednodušena struktura zbrojních oprávnění (doposud "zbrojních průkazů") a zbrojních licencí:

  • ponechány 2 druhy zbrojního oprávnění (ze současných 5 skupin zbrojního průkazu), "obecné" a "rozšířené" zbrojní oprávnění, přičemž rozšířené zbrojní oprávnění v sobě zahrnuje též oprávnění odpovídající obecnému zbrojnímu oprávnění (držitel rozšířeného oprávnění je však navíc oprávněn nosit zbraň podléhající registraci za účelem ochrany života, zdraví a majetku, nebo vykonávat u podnikatele v oboru zbraní a střeliva funkci hlavního zbrojíře),

  • zachovány 3 skupiny zbrojních licencí (ze současných 10 skupin);

    • skupina ZL1 je určena pro podnikatele v oboru zbraní a střeliva,

    • skupina ZL2 pro ostatní podnikatele a jiné právnické osoby nakládající v rámci své činnosti se zbraněmi či střelivem (sportovně-střelecké spolky, soukromé bezpečnostní služby, muzea apod.) a

    • skupina ZL3 pro jednorázové provádění činnosti, pro kterou se jinak vyžaduje skupina ZL1 nebo ZL2,

  • zachována práva a šetřeny dotčené zájmy legálních držitelů zbraní - od sportovních střelců, přes lovce či reenactory až po sběratele a zejména pak osoby nakládající se zbraněmi za účelem ochrany života, zdraví a majetku,

  • výrazně flexibilnější komunikace se správními orgány - preferovaným komunikačním kanálem bude elektronická komunikace s využitím zaručené identity,

  • důsledněji řešena jednoznačnost kategorizace zbraní a střeliva, a to prostřednictvím zavedení veřejného tzv. číselníku zbraní v rámci centrálního registru zbraní,

  • do rámce regulace zákona o zbraních a střelivu jsou zařazeny též doposud neregulované výrobky, a to zejména polotovary hlavních částí zbraní a součásti zbraní umožňující samočinnou střelbu; s těmito předměty bude oprávněn nakládat výhradně držitel zbrojní licence,

  • pro nakládání s tlumiči hluku výstřelu se užijí ustanovení o nakládání se zbraněmi kategorie R4,

  • kategorie zbraní jsou nově označovány tak, aby nemohlo docházet k jejich zaměňování kupř. s jinak (volněji) vymezenými kategoriemi zbraní v rámci evropských předpisů, zavádí se členění na zbraně podléhající registraci (kategorie R1 až R4; "R" = [R]egistrace), zbraně podléhající ohlášení (kategorie "PO" = [P]odléhající [O]hlášení) a zbraně nepodléhající ohlášení (kategorie "NO" = [N]epodléhající [O]hlášení).

  

Zákon č. 91/2024 Sb., o munici

Nový zákon o munici oproti dosavadní právní úpravě zavádí některé zásadní novinky:

  • zrušení fyzických dokladů (muniční průkaz, muniční licence apod.) - namísto fyzického listinného dokladu by měla být rozhodující existence příslušného oprávnění v centrálním registru zbraní; přitom za účelem prokázání existence těchto oprávnění návrh zákona o munici stanoví celou řadu možných způsobů, které zahrnují jak elektronickou, tak i konzervativnější cestu;

  • výrazně flexibilnější komunikace se správními orgány; preferovaným komunikačním kanálem by měla být elektronická komunikace s využitím zaručené identity ve standardech,

  • stanovení konkrétního vztahu právní úpravy nakládání s municí civilními subjekty k dalším příbuzným oblastem, zejména pak k nakládání s výbušninami,

  • jednoznačné vymezení pojmu munice pro účely navrhované právní úpravy,

  • jednoznačné a adresné vymezení oprávnění a povinností v oblasti munice,

  • stanovení přísnějších podmínek získání a držení muničního oprávnění, dalších specifických povinností pro jeho držitele a souvisejících oprávnění orgánů veřejné moci,

  • stanovení přísnějších podmínek získání a držení muniční licence, dalších specifických povinností pro jejího držitele a souvisejících oprávnění orgánů veřejné moci,

  • určení místní příslušnosti odborných útvarů Policie České republiky,

  • lepší vymezení specifických požadavků na zabezpečení munice a její přepravu,

  • rozšíření pravidel pro specifické způsoby nakládání s municí,

  • definování rozšířených preventivních opatření v oblasti munice,

  • jednoznačné vymezení pravidel a věcné příslušnosti orgánů státní správy v oblasti munice a kontrolních a sankčních mechanismů.

  


13. června 2024

vytisknout  e-mailem