Dědictví nedávné minulosti a problém současnosti
Letos na konci dubna zavítali představitelé historických měst a odborníci na architekturu a památkovou péči do královského města Uherské Hradiště a v historickém redutním sále bývalé jezuitské koleje se zabývali tématem Dědictví nedávné minulosti a problém současnosti.
Náprava necitlivých urbanistických a architektonických zásahů v historickém prostředí sídel z období bývalého režimu a problém znečištění současným živlem reklamy jsou stále aktuálním problémem historických měst i vesnic. Již 20 let se naše sídla vypořádávají s necitlivými zásahy do historické urbanistické struktury, kdy byly v důsledku předrevolučních asanačních plánů odstraněny historicky cenné objekty a někde i celé bloky. Na jejich místě pak byly umístěny unifikované stavby s absencí architektury nebo budovy architektonicky nepřívětivé. Vzniklé jizvy jsou různou formou zacelovány ještě dnes.
V prvním bloku odborných přednášek byla podrobně analyzována problematika intervence nové architektury do historického prostředí. Pestrou mozaiku příkladů kvalitních, solidních, ale i nepovedených či diskutabilních novostaveb představilo hostitelské město, kterému se podařilo dostavět již více než 30 stavebních mezer a proluk. Představeny a hodnoceny byly další příklady uskutečněných nebo plánovaných dostaveb v historickém prostředí Ostravy, Českých Budějovic, Slaného, ve městech Zlínského kraje i v zahraničí.
Odborníci na památkovou péči představili metodiku plánů ochrany památkových zón a rezervací, která definuje architektonické a urbanistické hodnoty sídel a která by mohla problematiku novostaveb ve struktuře historických sídel řešit lépe. Na příkladu Olomouce a Uherského Hradiště byl připomenut také související, ale specifický problém adaptace nepřívětivé, nevlídné a uniformní či dokonce panelové architektury, která byla v době minulé necitlivě vsazena do historických jader našich měst. Architekt Roman Koucký pak blok přednášek završil filosofickou úvahou na téma Současnost je vrcholem historie.
V hodnocení nové architektury v historickém prostředí se názory památkářů a tvůrčích architektů sbližují více. Nebylo tomu tak ovšem vždy. V řadě případů byla dávána přednost poněkud falešné historizující či postmoderní architektuře, která nejen, že nevypovídá o době svého vzniku, ale dokonce popírá hodnoty daleko starších, hodnotných a skutečných historických monumentů. Nová architektura, jakkoliv doplňuje urbanistickou strukturu a spoluvytváří veřejné prostory, musí být na první pohled současná, moderní a využívat soudobých technologií a materiálů.
Jak ale dospět ke kvalitní současné architektuře? Ne vždy je výsledek pozitivní. V praxi určuje výběr projektanta spíše nabídková cena, nikoliv jeho kvalita a reference. Bohužel architektonické soutěže, případně soutěže o návrh, se v naší zemi organizují velmi sporadicky. Většina měst nemá svého architekta a urbanistu. Kvalitní architektura pak nevzniká pokaždé a současnost se tak nestává vrcholem historie.
Nejen doba minulá, ale i dnešní realita vnáší do historického prostředí nové problémy jako jsou klimatizační jednotky, graffiti a – snad nejpalčivější z nich – všudypřítomnou reklamu. Některé způsoby zacházení z reklamou v památkovém prostředí a na historické architektuře hraničí až s vandalismem. Obrana před tímto morem je obtížná, nemá dostatečnou legislativní oporu a odstranění „černé“ reklamy vyžaduje značné úsilí. Způsob použití a ztvárnění vlastní reklamy, marketing a mediální komunikace vypovídají o kulturní vyspělosti naší země.
Blok přednášek na téma problému současnosti uvedly příklady postupu při odstraňování reklam v památkové zóně Uherské Hradiště. Analyzovány byly legislativní nástroje, které upravují postupy při odstraňování nepovolených reklam. Zaujal příklad Nového Města nad Metují, které reklamu uvnitř své památkové rezervace úspěšně reguluje. Pro města i obce velmi inspirativní byla přednáška na téma Inovativní marketing ve veřejné správě a několik příkladů jeho užití ve městě Tábor.
Tématický blok problémů s reklamou uzavřel ředitel Ústavu vizuální tvorby z Fakulty mediálních komunikací zlínské Univerzity Tomáše Bati Vladimír Kovařík přednáškou První dojem lze pokazit jen jednou. Poukázal na nešvary při zacházení s reklamou na příkladech z Uherského Hradiště, ilustroval nedodržování obecně platných principů a pravidel pro kvalitní reklamu nejen na straně podnikatelů a obchodníků, ale i ve veřejné správě. Města, která s živlem reklamy zápasí a chtějí ji na svém území jakkoliv regulovat, musí jít příkladem a při své vlastní propagaci musí důsledně dodržovat základní pravidla a dbát o vlastní jednotný vizuální styl.
Odborné konference, kterou organizuje každoročně pro své členy Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska, se zúčastnilo téměř 170 účastníků, z toho 20 přednášejících. Zvolená témata se ukázala jako zajímavá a aktuální. S diskutovanou problematikou se konference definitivně nevyrovnala, ale nepochybně přispěla k jejímu řešení. Pomohla k uvědomění si nechtěného dědictví minulosti, rozkryla nedostatky v jeho řešení a nastínila postupy vyrovnávání se s ním. Z hlediska problematického zacházení s reklamou v současnosti konference otevřela přítomným představitelům historických sídel i památkářům oči a naznačila, kde a jak je třeba v boji s tímto nešvarem začít.
O úspěch konference se zasloužilo nejen město Uherské Hradiště, sekretariát SHS ČMS a Slovácké muzeum, ale z hlediska technického zajištění také hradišťský Klub kultury. Zvláštní poděkování patří Nadaci Děti-kultura-sport, která byla nejvýznamnějším přispěvatelem, a rozhodující měrou se podílela na organizaci společenského večera v historických vinných sklepích v Mařatských vinohradech.
Text Ing. arch. Aleš Holý