Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

Efektivní veřejná správa


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Sněmovna kriticky k hospodaření se státními lesy

 

Představitelé vlády byli požádáni, aby Poslanecké sněmovně vysvětlili, jak hodlají zařídit to, že státní podnik při plánovaných zakázkách zajistí zdravou péči o svěřené lesy a transparentní hospodaření v tomto podniku. Poslanci si toto vysvětlení vyžádali v situaci, kdy antimonopolní úřad tyto tendry přerušil, ale zabývá pouze dodržováním pravidel hospodářské soutěže ve vypsaných zakázkách. Neřeší důležité ekologické a společenské důsledky ani zda jsou pravidla výhodná pro stát. Podle Ondřeje Lišky je problémem, že hrozí vytlačení místních firem. Velkou část prací v českých lesích dělají malé místní firmy a drobní podnikatelé, výběrové řízení je však podle jeho slov vypsané tak, že se do něj mohou přihlásit pouze mamutí dodavatelské firmy či skupiny. Lesy České republiky tvoří 49 % českých lesů, takže tato zakázka rozhodne o velké části trhu a prakticky z ní vytlačí veškeré malé podniky.
 
Dvě příslušné expertní skupiny Národního lesnického programu, který řídí Ministerstvo zemědělství, už ve stanovisku, které schválily jednohlasně, varovaly, že dopadem plánovaných zakázek bude likvidace mikropodniků na venkově a zánik pracovních míst. Druhá důležitá námitka je, že navržený způsob obchodu se dřevem je pro stát nevýhodný a reálně tu hrozí tunel v řádu miliard korun. Za rok 2009 Lesy České republiky vykazují zisk 785 mil. Za prodej zbytného majetku podnik utržil 520 mil. Další významnou položkou, která tvoří velkou část zisku před zdaněním, jsou výnosy z pronájmu a z finančních operací. Tato částka se pohybuje kolem 300 mil. korun. Rozhodující položka v této částce jsou úroky z rezervních fondů na pěstební činnost a pronájmy z honiteb v rámci majetku Lesů České republiky. Ani jedna z těchto položek však nesouvisí s výrobní činností. Naproti tomu například Vojenské lesy, které hospodaří na lesním majetku, který neplní pouze pěstební a těžební činnost, ale je dotčený vojenskou činností, což znamená, že spravují výrazně horší a méně výnosný lesní majetek než Lesy České republiky, vykazují za loňský rok dvojnásobně lepší ekonomiku na výrazně horším majetku než Lesy České republiky.
 
Dřevo lze prodávat třemi způsoby: Můžete nastojato prodat stromy v lese, aby si je dřevařská firma pokácela, prodala a podělila se se státem o zisk - tomu se říká na pni. Druhá, prakticky identická varianta je, že stát stromy nechá pokácet a rovnou poražený strom prodá obchodníkovi - to je metoda při pni. Mezi prvním a druhým není z obchodního hlediska podstatný rozdíl, leda by stát neprodával za předem sjednané ceny z tendru, nýbrž v aukci. A třetí možností je, že stát neprodává zajíce v pytli, ale stromy nechá nejdříve pokácet, vyvézt z lesa, roztřídí je podle sortimentu a prodá je ve vlastní režii přímo konečným odběratelům. Každý státní lesní podnik v každém sousedním státě používá tuto třetí metodu. České univerzitní lesy používají třetí metodu. Brněnské i Ostravské městské lesy používají třetí metodu. Státní lesy za první republiky používaly třetí metodu. Vojenské lesy a statky používají třetí metodu. Ale tendry, o kterých se ve Sněmovně vedla tato debata, byly vypsány na druhou metodu. Jediný státní lesní podnik ve střední Evropě se rozhodl, že je chytřejší než všichni ostatní. A není to poprvé. Lesy České republiky nějakou dobu prodávaly podle první, prakticky identické metody. Nejvyšší kontrolní úřad posléze v roce 2004 prověřoval hospodaření s majetkem státu v Lesích České republiky. Lesy České republiky tehdy prodaly 94 % dříví nastojato. Zbývajících 6 % prodaly lesní závody především na odvozních místech a expedičních skladech. Při tomto prodeji dosáhly lesní závody vyšší zisk z prodeje za prodávanou jednotku dříví. Navíc NKÚ odhalil ještě jednu věc. Některé firmy nedodržovaly dohodnuté objemy těžby a kácely více, než měly ve smlouvě, a to až o 40 %.
 
Vláda schválila tzv. Národní lesnický program, plán, jak v příštích letech nakládat s českými lesy. Shodli se na něm správci státních lesů, soukromí a obecní vlastníci, dokonce dřevařské firmy, myslivecká jednota, hnutí Duha, zástupci vědců, Svaz měst a obcí a řada dalších. Pod Národním lesnickým programem posléze založil expertní skupiny opět zastupující všechny důležité hráče, které mají rozpracovat jednotlivé body. Jedna z expertních skupin má na starosti hospodaření v lesích majetku státu. Tato expertní skupina vlády dostala na starosti hospodaření lesních majetků státu a dostala za úkol, aby do letošního června připravila návrh obchodního modelu, kterým se státní lesy budou napříště řídit a který zajistí transparentní obchodní vztahy a pro stát výhodný prodej dřeva.
 
Naprosto nepochopitelně podle Lišky Generální ředitelství Lesů České republiky několik měsíců před dokončením této práce, která by měla definitivně ukončit léta soustavných zakázek a kontrazakázek, stížností a protistížností, žalob a protižalob, se sebralo a vypsalo tendry opět zcela po svém. Přitom ani výnosy z prodeje dřeva asi nejsou možná tou nejdůležitější stránku státních lesů. Lesy České republiky totiž nejsou pouze výrobce dřeva. V tendrech se rozhoduje také o tom, jak stát bude v příštích deseti letech pečovat o šestinu České republiky. Státní podnik totiž přímo spravuje 17 % našeho území. Podíl každého Čecha na výnosu, který Lesy České republiky mají z prodeje dřeva, činí pár desítek až stovek korun ročně na jednoho obyvatele. Ale lesy ve správě Lesů České republiky navštíví každý týden asi dva miliony lidí. Z toho je zřejmé, že se tato věc týká téměř každého z nás. Pro většinu z nás je asi nejdůležitější, nebo důležitější, abychom na víkendové výlety, turistiku a rekreaci mohli chodit do zdravého, pěkného, příjemného lesa, a to je důležitější než těch několik stovek korun, o které se v přepočtu na jednoho obyvatele jedná. A proto je důležité nejen to, zda stát správně rozdělí zakázky, ale také to, jestli přitom zajistí péči o zdraví lesů, o venkovský prostor, aby také sloužil turistům, výletníkům a lidem, kteří v tomto prostoru žijí.
 
Na základě této debaty Sněmovna vyzvala vládu, aby zrušila výběrové řízení státního podniku Lesy České republiky, garantovala, že pravidla této veřejné zakázky neumožní vznik monopolu na straně dodavatelů prací, zaručila, že celý projekt podpoří malé a střední firmy, zejména na venkově, prověřila výběrovou komisi státního podniku Lesy České republiky, aby její složení bylo zárukou nezkorumpovatelnosti, garantovala, že veřejné zakázky na provádění lesnických činností od 1. 1. 2011 budou zadány veřejně a zásadně podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, zajistila, aby se výběrového řízení nemohla zúčastnit žádná firma, která je dlužníkem státnímu podniku Lesy České republiky nebo českému státu.
 
Poslanci dále doporučili vládě uložit ministrovi zemědělství, aby v souladu s doporučením expertní skupiny ESKA 17 Národního lesnického programu II připravil a následně schválil takové trvalé řešení zakázek a obchodního modelu Lesů České republiky, které bude ekonomicky výhodné pro stát, zajistí rovný přístup malých a středních podniků k zakázkám a ke dřevu a zajistí péči o mimoprodukční funkce lesa, jako je rekreace, ochrana lesní půdy a zadržování vody. Na závěr byla vláda požádána, aby Poslanecké sněmovně předložila návrh zákona o lesích v majetku státu spravovaných státním podnikem Lesy České republiky, který zajistí trvalý a transparentní model hospodaření se státním majetkem, vymezí společenskou objednávku vůči státnímu podniku a zajistí zlepšení zdravotního stavu lesa přírodě bližšími formami hospodaření podle zadání Národního lesního programu č. II. 
 
text -žam-

vytisknout  e-mailem