Ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský předložil na schůzi vlády Návrh zákona, kterým se mění některé zákony ke zkvalitnění jejich aplikace a ke snížení administrativní zátěže podnikatelů, jehož cílem je zjednodušit a zpřehlednit stávající právní předpisy upravující oblast podnikání a zlepšit podnikatelům podmínky pro výkon jejich podnikatelské činnosti. Změny se týkají oblasti ochrany spotřebitele, vstupu do podnikání a oblasti technické legislativy. Dále návrh zákona obsahuje návrh na zrušení několika vyhlášek, které byly vyhodnoceny jako nadbytečné.
Vláda dále projednala a schválila Návrh novely zákona č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky, předložený ministrem vnitra Martinem Pecinou. Účelem návrhu zákona je v souvislosti s volbami do Senátu Parlamentu České republiky, které se budou konat ve II. pololetí letošního roku, změnit území celkem 16 volebních obvodů, v nichž došlo ke změně v počtu obyvatel nad rámec zákonem stanoveného koeficientu pohybujícího se v rozpětí 15 procent k průměrnému počtu obyvatel připadajícímu na jeden mandát v České republice. Navrhované změny volebních obvodů, které lze provést pouze v letech, kdy jsou vyhlášeny volby do Senátu, sledují v souladu se zákonnou úpravou zmenšení rozdílu v počtu obyvatel mezi jednotlivými volebními obvody tak, aby byl zabezpečen Ústavou zaručený princip rovného hlasovacího práva.
Ministr zemědělství Jakub Šebesta předložil na schůzi vlády Dokumentaci programu č. 229 110 „Odstranění následků povodní na státním vodohospodářském majetku“. V letních měsících roku 2009 proběhlo v České republice několik povodňových situací - bleskově opakující se srážky a na ně navazující povodně, které způsobily rozsáhlé poškození vodních děl zejména na drobných vodních tocích. Podélná i plošná eroze vody vytvořila nánosy v korytech vodních toků, které je nutné odstranit z důvodu dalšího plynulého odtoku vody. Odstranění těchto škod je zásadní pro stabilizaci koryt toků, vodních děl, zajištění dopravní infrastruktury a zabránění tak vzniku škod při případné další povodni. Je více než pravděpodobné, že se s podobnými případy „bleskových povodní“ budeme setkávat i nadále a proto je třeba klást důraz na urychlené odstranění jejich následků tak, aby nevznikaly druhotné škody, například opakovaným zaplavením území, vodní erozí a následným usazováním sedimentů další poškození břehových opevnění apod. Realizace podprogramu 229 116 se předpokládá v letech 2009 až 2011. Odstraňování škod na vodních tocích a souvisejících objektech a zařízeních bylo zahájeno v akutních případech ihned po poklesu hladiny po povodních z vlastních zdrojů příslušného správce vodního toku, v případě Zemědělské vodohospodářské správy z prostředků státního rozpočtu určených na běžnou údržbu prostřednictvím prvotních zásahů. Systematická obnova vodních toků a vodních děl, které jsou ve vlastnictví státu, je však finančně náročná s ohledem na rozsah škod a proto je při financování nutná spoluúčast státního rozpočtu a dalších zdrojů.
Vláda rovněž projednala Zásady vlády pro poskytování dotací ze státního rozpočtu České republiky nestátním neziskovým organizacím ústředními orgány státní správy, které předložil ministr pro lidská práva Michael Kocáb. Jejich účelem je posílení informovanosti poskytovatelů veřejně prospěšných služeb a aktivit o úspěšném získání státní dotace a zrychlení jejich faktického uvolňování. Jde o vstřícný krok vlády České republiky vůči těmto subjektům v období, kdy státní rozpočet bude krácen, a to včetně položek, které se týkají dotací na veřejně prospěšné aktivity a služby. Vláda dne 13. července 2009 vzala na vědomí Informaci o poskytování dotací na projekty nestátních neziskových organizací ze státního rozpočtu, která identifikovala přetrvávající problémová místa procesů, kterými jsou státní dotace rozdělovány. Předkládaný návrh řeší některé z těchto problémů - především Zásady nastavují nové závazné termíny harmonogramu vyhlašování dotačních řízení, jejich vyhodnocování a také uvolňování konkrétních dotací. Tato změna bude znamenat informování žadatelů o výsledcích práce výběrových komisí do konce předcházejícího rozpočtového roku a včasné uvolňování dotací příjemcům na daný rozpočtový rok. Ve výsledku bude znamenat snazší plánování cash flow na straně nestátních neziskových organizací, včasné zahájení podpořených projektů, a tím ve výsledku efektivnější a transparentnější používání peněz ze státního rozpočtu. Poskytováním dotací neziskovým organizacím může docházet ke znevýhodňování některých obchodních společností, působících ve stejné oblasti. Některé dotační programy však nejsou určené jen a pouze pro nestátní neziskové organizace. Problémem však je, že v našem právním systému není „neziskovost“ nijak definována, a proto většina dotujících resortů používá vymezení neziskových organizací podle jejich právní formy (občanské sdružení, obecně prospěšné společnosti, nadace, nadační fondy a účelová zařízení církví). V současné době však již probíhají práce na věcném záměru zákona o statusu veřejné prospěšnosti. Jedním z cílů tohoto zákona bude vymezit principy veřejně prospěšné organizace. Status veřejné prospěšnosti však nebude omezen jen na některé právní formy, budou ho moci dosáhnout všechny právnické i fyzické osoby. Tím by došlo k eliminaci výše zmíněného znevýhodnění obchodních společností vůči nestátním neziskovým organizacím.
Ministr obrany Martin Barták předložil na schůzí vlády Návrh na působení sil a prostředků resortu Ministerstva obrany v Afghánistánu v roce 2010. Mezinárodní společenství dlouhodobě usiluje o celkovou stabilizaci a zlepšení životních podmínek obyvatel Afghánistánu. Společným cílem, který si Česká republika spolu s ostatními spojenci, partnery, ale především s Afghánci samotnými vytyčila, je především stabilizace bezpečnostního prostředí, obnova země, upevnění moci afghánských státních institucí a posílení infrastruktury. Novou politickou dynamiku k realizaci hlavních cílů dala konference k Afghánistánu, která proběhla v Londýně koncem ledna 2010 za přítomnosti sedmi desítek delegací. Afghánští vládní představitelé si dali za cíl převzít do tří let do své kompetence většinu operací a do pěti let pak všechny operace. Afghánská administrativa se mimo jiné zavázala ke zlepšení boje s korupcí a pokroku v oblasti dobrého vládnutí. Politické závazky afghánské vlády i mezinárodního společenství by měly být potvrzeny a rozpracovány do konkrétních aktivit během mezinárodní konference na jaře 2010 v Kábulu. Česká republika se jako člen NATO, EU a OSN dlouhodobě aktivně podílí na řešení situace v Afghánistánu. Vzhledem k našim závazkům vyplývajícím z členství v uvedených mezinárodních organizacích i vzhledem k našim zahraničněpolitickým prioritám by mělo naše národní úsilí o stabilizaci Afghánistánu pokračovat a zohlednit cíle a postupy mezinárodního společenství a zaměřit se na výše uvedené prioritní oblasti, tj. posilování bezpečnosti, budování institucí, podporu dobrého vládnutí a vlády práva a rekonstrukci. Pro mezinárodní úsilí v Afghánistánu je rok 2010 kritický a zlomový, stejně jako pro Afghánistán samotný. Vláda schválila návrh na navýšení sil a prostředků resortu Ministerstva obrany v operaci ISAF v Afghánistánu do 55 osob ode dne vyslání do 31. prosince 2010, a to vysláním jednotky k výcviku Afghánské národní policie v počtu do patnácti osob a vysláním radiolokační jednotky a dvou kompletů radiolokátoru ARTHUR v počtu 40 osob k ochraně polské základny v Ghazi.
text -rr-