Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

Efektivní veřejná správa


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Veřejné informační služby

  • Veřejné informační služby
  • Studie dostupnosti a využitelnosti datových zdrojů centrálních orgánů v době po reformě veřejné správy
  • Základní informace o projektu Veřejné informační služby, jehož úvodní součástí je akce "Analýza informačních potřeb veřejnosti a vyhodnocení spokojenosti veřejnosti s informačními službami veřejné správy"

Veřejné informační služby

Veřejné informační služby

Do této tématické oblasti lze zahrnout všechny projekty zabývající se zkvalitněním informačních toků mezi občanem a orgánem veřejné správy. Jeden z projektů, který se řeší v rámci odboru informatizace veřejné správy MV ČR je projekt přímo nazvaný "Veřejné informační služby".

Hlavním cílem při realizaci státní informační politiky v oblasti veřejných informačních služeb je vytvořit optimální systém poskytování informací občanům a právnickým subjektům s využíváním moderních informačních a komunikačních technologií a s dostupností nezávislou na sociálním postavení subjektu pro zkvalitnění každodenního života.

Vytvoření podmínek pro funkční chod veřejných informačních služeb je základem pro optimalizaci a budování informačních systémů veřejné správy. Patří sem konstituování informačních středisek, využívání informačních kiosků, internetu a zabezpečování metodiky aktualizace zveřejňovaných informací.

Odbor informatizace veřejné správy, zajišťuje úkoly související s tvorbou koncepcí a programů, jejichž cílem je využití informačních a komunikačních technologií ve výkonu veřejné správy, především v oblasti veřejných informačních služeb, zabývá se formulací strategií pro rozvoj sítě Internet v procesu výkonu veřejné správy, spolupracuje s informatiky příslušných orgánů státní správy a samosprávy v oblasti veřejných informačních služeb a aplikace zákona č. 106/99 Sb., o svobodném přístupu k informacím (Act No. 106/1999 Coll. on Free Access to Information), včetně uplatňování standardů a připravuje podklady pro průzkum stavu informatizace společnosti s důrazem na postup informatizace veřejné správy.

Další projekt, který se více zaměřuje na obousměrnost informačního toku, je pilotní projekt nazvaný "Ověření automatizace procesů veřejné správy"

Tento projekt si klade za cíl ověřit na vybraných procesech veřejné správy životaschopnost myšlenky, že občané z obcí vzdálených od sídla orgánu VS využijí možnost si svoje záležitosti vyřizovat dálkově, a to buď z veřejně přístupných kiosků, nebo ze svého domácího počítače, připojeného na Internet. Princip řešení spočívá v tom, že na internetovém serveru bude nainstalováno programové vybavení, vyvinuté v rámci předmětného projektu, které bude na jedné straně komunikovat s občanem (systém EVA) a na druhé pak s příslušným úřadem (systém ADAM).

Součástí projektu je i realizace 10 veřejných kiosků, které budou umístěny ve vybraných malých obcích, a dále pak i roční zkušební provoz celého systému. Po uplynutí doby zkušebního provozu bude úspěšnost projektu vyhodnocena a výsledky tohoto vyhodnocení budou využity při realizaci případných dalších projektů podobného tipu.

Projekt obsahuje řešení těchto základních úloh:

  • Průvodce, který vede občana při vyřizování jeho konkrétních záležitostí
  • Získání požadovaných tiskopisů a formulářů
  • Odeslání vyplněných formulářů na příslušný úřad
  • Zpětná informace občanovi z úřadu o stavu vyřizování jeho záležitosti
  • Možnost využití telefonické asistenční služby při jakýchkoliv nejasnostech
  • Prohlížení úřední desky jednotlivých úřadů
  • Zdroj informací o dění v regionu i mimo něj
  • Pořízení kopií požadovaných dokladů

Hlavní výhody, které má toto řešení pro občana :

  • Dostupnost úřadu bez ohledu na úřední hodiny
  • Přístup k systému pro všechny občany
  • Aktuální informace o stavu vyřízení záležitosti
  • Odstranění "lidského faktoru" ve svých negativních rysech z kontaktu občan-úředník

Při hodnocení úspěšnosti projektu se budou vyhodnocovat odpovědi zejména na tyto otázky:

  • Jsou internetové kiosky vhodným přístupovým bodem pro komunikaci občana s VS, jak mají být vybaveny?
  • Jaké komunikační rozhraní realizované pomocí ICT je pro občana nejpřístupnější?
  • Jaká témata jsou pro komunikaci nejvhodnější?
  • Jak postupovat, aby občané tento způsob komunikace začali využívat?
  • Co je třeba udělat aby orgány VS byly schopny řádně plnit svoji roli?

Průběh komunikace:

Občan bude s příslušným orgánem VS (úřadem) komunikovat prostřednictvím systému EVA - Elektronická a Vaše Asistentka. Pomocí tohoto systému budou moci občané s úřady komunikovat při vyřizování svých záležitostí, vyplňování potřebných formulářů a při získávání požadovaných informací. EVA jim poslouží jako asistent a průvodce při zvládání všech jednotlivých úkonů.

Pomoc při vyřizování záležitostí občanů spočívá hlavně v následujících činnostech:

  • vyslechnutí občana a přijetí jeho pokynů,
  • předání informací úřadu,
  • monitorování průběhu řízení,
  • jednání podle pokynů,
  • zpětné informování občanů o průběhu řízení.
     

Studie dostupnosti a využitelnosti datových zdrojů centrálních orgánů v době po reformě veřejné správy

Studie dostupnosti a využitelnosti datových zdrojů centrálních orgánů v době po reformě veřejné správy


 

Studii předkládá PVT, a.s. pro Ministerstvo vnitra ČR
Listopad 2003
Verze 2.00
 
1. ÚVOD (doc, 19,5 kB)
7. NÁVRHY OPATŘENÍ (doc, 21 kB)
PŘÍLOHY (xls, 170 kB)
 

Základní informace o projektu Veřejné informační služby, jehož úvodní součástí je akce "Analýza informačních potřeb veřejnosti a vyhodnocení spokojenosti veřejnosti s informačními službami veřejné správy"

Základní informace o projektu Veřejné informační služby, jehož úvodní součástí je akce "Analýza informačních potřeb veřejnosti a vyhodnocení spokojenosti veřejnosti s informačními službami veřejné správy"

Projekt Veřejné informační služby byl schválen vládou ČR dne 31. května 2000 jako součást Akčního plánu realizace státní informační politiky. Gestorem je Ministerstvo vnitra, realizátor byl vybrán ve veřejné zakázce. Osloveno bylo 9 specializovaných firem, (nabídku zaslaly 4 firmy) zvítězila firma STEM s.r.o., která je spolu se svou dceřinou agenturou STEM/MARK a.s. realizátorem analýzy.

Základní část projektu byla provedena a zpracována ještě v roce 2000, kdy bylo provedeno rozsáhlé šetření u více jak 1 500 respondentů z řad veřejnosti (starší 18ti let). Na základě vyhodnocení odpovědí respondentů z modulu A byl dále proveden dodatkový modul B pro šetření v internetové populaci, u 150ti podnikatelů (na specifikaci otázek v této části se podílelo MPO a Czech Trade), 30ti neziskových organizací, 150ti tajemníků městských a obecních úřadů a u 150ti členů zastupitelstev měst a obcí (města a obce jsou podle vyhodnocení modulu A nejčastěji navštěvovanými úřady veřejné správy). Nedílnou součástí této analýzy je úvodní měření nynější návštěvnosti jednotlivých webserverů veřejné správy, které má za úkol především nastavit počáteční hodnoty, protože tato analýza bude prováděna v příštích 5-ti letech pravidelně jednou ročně a budou sledovány vývojové trendy. Prováděný audit je přístupný veřejnosti na www.publicaudit.cz.

Vstupní analýza je důležitá jednak pro možnost sledování trendů, dále je důležitá pro stanovení konkrétní poptávky po budoucích informačních službách veřejné správy (především elektronických) ve vztahu k veřejnosti.

vytisknout  e-mailem