Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

eGovernment


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Kvalita ve veřejné správě

Příloha 

5. konference kvality ve veřejné správě – Paříž 2008

V listopadu 1998 se ministři odpovědní za veřejnou správu v rámci EU dohodli, že v zájmu zlepšení kvality státních úřadů ustanoví konferenci prezentující dobré praxe v oblasti veřejné správy. Zadání konference bylo definováno jako pokus o společný rámec, ve kterém by se hodnotila kvalita veřejné správy a povzbuzoval benchmarking a benchlearning. Od té doby konferenci kvality ve veřejné správě v EU pořádá každé dva roky předsedající země EU.

5. konference kvality ve veřejné správě. konference kvality ve veřejné správě

Letos se v rámci francouzského předsednictví uskuteční 5. konference kvality, a to ve dnech 20. – 22. října 2008 v Paříži. Hlavním tématem konference se stává "občan v centru kvalitní veřejné správy". Organizátoři popisují téma konference takto: „Hlavním cílem veřejné správy je zlepšení života občanů. Abychom k tomuto cíli dospěli, je nezbytné zapojit do veřejné správy řízení procesů kvality. Soustředíme-li se na občana, musíme také ověřit spolupráci všech aktérů, státní správy, nevládních organizací a soukromého sektoru“.

Toto ústřední téma se pak dělí do čtyř oblastí a z každé oblasti vyplývají dílčí témata dobré praxe, která budou naplněna konkrétními příspěvky z jednotlivých členských zemí EU:

  1. Zlepšení života občanů
    • Zjednodušení administrativních úkonů a zmenšení administrativní zátěže.
    • Blízkost a dostupnost služeb (místní služby, vzdálené služby).
    • Spokojenost uživatele (potřeby "vyjádřené" nebo "uložené úřadem").
  2. Zapojení občanů - hnací síla zlepšení kvality ve veřejných službách
    • Definování veřejných služeb ve spolupráci s občany.
    • Začlenění občanů do veřejného rozhodovacího procesu.
    • Zahrnutí občanů do vytváření veřejných služeb.
    • Hodnocení kvality veřejných služeb občany.
  3. Nové klíčové sociální otázky
    • Sociální a občanská témata.
    • Řešení demografických otázek.
    • Adaptace veřejných služeb potřebám občanů a různorodosti komunity.
  4. Zainteresované strany zajímající se o kvalitu služeb
    • Spolupráce mezi různými zainteresovanými stranami (úředníky, odboráři, politickými stranami a volenými představiteli, soukromým sektorem, občany, asociacemi, médii, atd.).
    • Závazky zainteresovaných stran k politice kvality.
    • Podněty zainteresovaných stran ke zlepšení efektivity administrativy.

Je zvykem, že členské země EU prezentují během každé konference kvality alespoň dva příklady dobré praxe. Stejně tomu bude i letos v Paříži. Ministerstvo vnitra proto na podzim minulého roku zveřejnilo výzvu, ve které hledalo příklady dobré praxe za Českou republiku. Přišlo celkem osm níže uvedených příspěvků.

  1. Brána kvality - Program otevřené spolupráce ke kvalitě ve veřejné správě (Národní síť zdravých měst).
  2. Chytrá administrativa pro podnikatele vytvořením podnikatelského centra se sníženou administrativní zátěží (Statutární město Chomutov).
  3. Koncept PB samoobslužné provádění vybraných úředních úkonů klientem s využitým ICT v podmínkách obce s rozšířenou působností (Statutární město Chomutov).
  4. Školení pracovníků veřejné správy v zapojování veřejnosti do rozhodování (Centrum pro komunitní práci).
  5. Zapojení občanů - hnací síla zlepšení kvality ve veřejných službách (Ministerstvo práce a sociálních věcí + Agora Central Europe).
  6. Zlepšení života občanů ve městě Mnichovice a jeho okolí (Město Mnichovice).
  7. Zlepšení života občanů - Magistrát města Ostravy komunikuje znakovou řečí (Magistrát města Ostravy).
  8. Zvyšování kvality pomocí komunikace se zainteresovanými stranami (Krajský úřad Karlovarského kraje).

Všechny příspěvky jsou k dispozici na www.mvcr.cz/5qc.

Za účelem vybrat z přijatých příspěvků dva vhodné k prezentaci v Paříži, byla vytvořena komise složená ze zástupců Ministerstva vnitra. Na základě rozhodnutí této komise byly nakonec vybrány příspěvky č. 1 (Národní síť zdravých měst) a č. 5 (Ministerstvo práce a sociálních věcí + Agora Central Europe).

Konference je určena nejen zástupcům veřejné správy, ale také těm, kteří jsou partnery při poskytování veřejných služeb, uživateli těchto služeb. Proto jsou na konferenci do Paříže zváni také zástupci privátního sektoru, neziskových organizací a odborových svazů.

Podmínkou pro účast na konferenci je registrace a úhrada konferenčního poplatku, a to ve výši 650 euro na osobu. Náklady na ubytování a cestu si samozřejmě hradí každý účastník sám. Registrace bude probíhat od dubna t. r online na webových stránkách (viz dále).

Veškeré informace k 5. konferenci v Paříži budou postupně zveřejněny na webových stránkách www.5qualiconference.eu, které jsou provozovány ve francouzském a anglickém jazyce. Na některé organizační věci (termíny registrace, ubytování apod.) bude upozorňovat také Ministerstvo vnitra na již zmíněných stránkách www.mvcr.cz/5qc.

Mgr. Martina Jalovecká

vytisknout  e-mailem