Vyhodnocení odborné profesní přípravy strážníků Městské policie Nový Jičín zaměřené na provádění prevence kriminality v daném regionu
Ve dnech 7.–8. června 2011 a 14.–15. června 2011 se v zasedací místnosti Městského úřadu v Novém Jičíně uskutečnila odborná profesní příprava pro strážníky MP a policisty Policie ČR. Odborným garantem za odbor prevence kriminality Ministerstva vnitra byl JUDr. Tomáš Koníček, organizátorkou tisková mluvčí a preventistka Městské policie Nový Jičín Bc. Ilona Majorošová a facilitátorem Dr. Zdeněk Pankrác.
- pojmenování konkrétních oblastí, na které je třeba se (spolu s ostatními subjekty) společnými silami zaměřit z hlediska prevence kriminality v našem regionu
- definování předpokladů účinných preventivních opatření (od přípravy, vytvoření podmínek a motivaci jednotlivců až po konkrétní harmonogram specifických, měřitelných, akceptovatelných, reálných, časově ohraničených a průběžně vyhodnocovaných akcí)
- na konkrétních příkladech v rámci modelových situací ukázání dobré a špatné praxe
- získání nových podnětů nejen v oblasti prevence kriminality, ale s tím úzce související i oblasti komunikace, vztahů uvnitř pracovních týmů, s veřejností, konfliktními jedinci a předcházení konfliktních situací
- praktický nácvik zvládání nestandardních situací, včetně sociálně nežádoucích jevů
- stmelení účastníků, upevnění jejich psychické odolnosti a sebevědomí
- inspirace pro každého k cílené práci na sobě a to nejen z hlediska odborného růstu
- podnět pro efektivní řízení, vedení a především motivaci mých spolupracovníků
- uplatnění poznatků z jiných oborů (např. Paretova pravidla 80:20) v prevenci
- před přípravou nikdo nečekal, že je možné získat za tak krátkou dobu takové množství podnětů,
- sympatický, otevřený, neformální, přátelský, bezprostředně reagující přednášející;
- velmi sofistikovaný, profesionální přístup lektora po celou dobu čtyřdenní přípravy se znalostí našich aktuálních problémů, se kterými se denně setkáváme,
- interaktivní, srozumitelná, zajímavá a působivá forma,
- forma řečnických otázek vedla k přehodnocení osobních postojů a změně přístupu k profesní etice, osobní zodpovědnosti za provádění základních opatření v prevenci,
- širší úhel pohledu na prevenci kriminality ve vazbě na osobnostní a profesní kvality policie s důrazem na legislativní rámec státní, obecní a městské policie,
- uvedení podnětných konkrétních příkladů dobré a špatné praxe,
- projev lektora bezprostředně reagující na odezvu jednotlivců se znalostí typologie,
- motivace účastníků k sebezdokonalování s důrazem na odborné znalosti a psychickou odolnost, - překvapivě mi to dalo nejen poznání cíle, forem a metod prevence, ale přispělo to i k poznání sebe sama, mých kolegů a k prohloubení neformálních vztahů,
- praktické podněty pro vlastní sebevzdělávání a uplatnění námětů v oblasti prevence v rámci součinnosti jednotlivých subjektů na území Nového Jičína,
- cesta k odbourání rutiny, setrvačnosti a stereotypu v oblasti prevence kriminality,
- čtyřdenní příprava potvrdila, že prevence v rajónové službě je nezastupitelná a potřebná; dalo mi to řadu podnětů pro mou práci,
- velkým přínosem bylo mnoho uváděných příkladů z praxe coby start do konkrétních modelových situací a rozbor aktuálních problémů, které nás tíží nejen profesně v oblasti prevence, v rámci pracoviště, ale i v soukromí,
- celkové pojetí profesní přípravy (nejen obsah, samotná forma, ale především projev lektora) k prevenci kriminality doplněné neformálními, podnětnými otázkami k nastartování našeho zájmu a aktivnímu zapojení se bylo profesionální,
- překvapivě mi to dalo nejen poznání cíle, forem a metod prevence, ale přispělo to i k poznání sebe sama, mých kolegů a k prohloubení neformálních vztahů,
- je znát, že lektor a trenér má bohaté zkušenosti nejen v oblasti naší profese, ale i v pedagogice a psychologii,
- malý časový prostor vzhledem k důležitosti a rozsahu problematiky (na minimálně pětidenní přípravu navázat pokračováním),
- škoda, že to nemohli slyšet i ostatní kolegové (bylo by to přínosem pro všechny),
- držet se více hlavních částí tématu, nereagovat na nepodstatné otázky,
- očekávání konkrétních návodů na modelových příkladech,
- změna pracovní doby a s tím spojené komplikace,
- přítomnost vedení MP (stanovisko jednoho účastníka).
- umožnit jeho absolvování v š e m strážníkům a strážnicím,
- do každé skupiny (cca max. 12 osob) nabídnout účast minimálně 2 policistům Policie ČR,
- vyčlenit více časového prostoru na zvládání agresivity mladistvých, účast strážníků na volnočasových aktivitách dětí ve vztahu k prevenci, jednání s bezdomovci a zvládání emocí (především těch svých),
- zaměřit se na praktické kroky plánování a naplňování cílů prevence kriminality v působnosti obecních a městských policií,
- s větším časovým předstihem (min 14 dnů) před samotným zahájením předat účastníkům základní podklady pro samotnou přípravu a vyžadovat jejich připravenost na zvládání popsaných typových situací,
- časový prostor mezi jednotlivými přípravami (v našem případě se osvědčily dva dny), stanovit v rozmezí cca 1 – 3 týdny,
- zobecnit získané poznatky v rámci porad a nejlepší účastníky motivovat odměnou.