Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

Efektivní veřejná správa


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Turistická informační centra

Starostek a starostů měst jsme se ptali, zda mají informační centrum, jak zajišťují jeho provoz, jaké úkoly centrum plní pro úřad města a zda je zajištěn jeho provoz o sobotách, nedělích a svátcích?
 
František John, starosta města Zábřeh (13 767 obyvatel) 
Turistické informační centrum provozuje Zábřežská kulturní, s. r. o., což je společnost založená a vlastněná výhradně městem, na základě mandátní smlouvy, prostřednictvím které město Zábřeh hradí jeho provoz. Informační centrum funguje v přízemí zábřežského kulturního domu od února 2005 a jde o certifikované turistické informační centrum třídy B. Certifikát pro oficiální turistická informační centra vydává Česká centrála cestovního ruchu CzechTourism a Asociace turistických informačních center na základě splnění stanovených podmínek. Pro návštěvníky znamená certifikace záruku kvality poskytovaných služeb. Hlavní funkcí našeho informačního centra je důstojně prezentovat město a okolí, předávat úplné a objektivní informace a vytvářet pro turistu příznivý obraz tak, aby se co nejdéle zdržel, utratil zde co nejvíce peněz a rád se do naší lokality vracel, případně doporučil návštěvu dalším lidem. Celková návštěvnost informačního centra v roce 2013 činila 7 898 osob, což představuje proti předchozím letům růstový trend. Přispělo k tomu zatraktivnění území novými turistickými cíli jako je železniční skanzen a novinky v nedalekém rekreačním středisku Bozeňov. Přijíždí k nám především cyklisté, individuální turisté a rodiny s dětmi. Infocentrum Zábřeh získalo v roce 2012 od agentury CzechTourism v hodnocení kvality poskytovaných služeb metodou Mystery shopping sto procent bodů. Tím se zařadilo mezi nejlepší turistická informační centra v České republice. Hlavním úkolem je poskytovat informace klientům z řad místních občanů, turistů i návštěvníků a zajišťovat propagaci města a mikroregionu buď přímo prostřednictvím tří pracovnic infocentra (na 2,5 úvazku) či s pomocí propagačních materiálů a webových stránek. Vzhledem ke skutečnosti, že na městském úřadu není zřízen samostatný odbor cestovního ruchu, má infocentrum taktéž tuto náplň. Připravuje propagační materiály, mapy, propagační a upomínkové předměty. Zajišťuje předprodej a rezervaci vstupenek do kulturního domu, kina Retro a v síti Ticketportal. Nabízí i průvodcovské služby pro skupiny. Podílí se také na přípravě městského zpravodaje. Spolupracuje se zábřežskými školami a městskými institucemi na propagaci města, v případě návštěv a výjezdů do zahraničí vybavuje cestující osoby propagačními materiály a předměty. Zajišťuje mediální podporu a prezentaci profilových akcí pořádaných ve městě. Připravuje reprezentační balíčky pro významné návštěvy města Zábřeha. Centrum má provozní dobu od pondělí do pátku od 8 do 17 hodin, v měsících červenec, srpen, září a při mimořádných příležitostech a některých svátcích je otevřeno i v sobotu od 9 do 13 hodin.
 
Ondřej Veselý, starosta města Písek (29 769 obyvatel)
Turistické informační centrum Písek je umístěno ve zrekonstruované budově Sladovny, která slouží zároveň jako galerijní prostor. Město se společností Sladovna Písek o. p. s. uzavřelo Smlouvu o poskytnutí a zajištění činností a o poskytnutí příspěvku na činnost. Sladovna Písek o. p. s. má tedy smluvní povinnost zajišťovat provoz infocentra a získává na něj příspěvek z rozpočtu města. Turistické informační centrum poskytuje takové informace a služby, které kvalitou i rozsahem splňují kritéria agentury CzechTourism a Asociace turistických informačních center České republiky (A.T.I.C.) pro kategorii B. Certifikováno je i v projektu Cyklisté vítáni Nadace Partnerství. Infocentrum je personálně obsazeno pracovnicemi, které komunikují v českém a dvou světových jazycích. Turistické informační centrum zajišťuje veřejný internet, kopírování, skenování, faxovou stanici, vyhledávání dopravních spojení a rezervaci míst na výstup na věž děkanského kostela. V informačním centru je možné si také zapůjčit zvukové průvodce, klíče od židovského a vojenského hřbitova, informovat se na ubytovací, stravovací, popřípadě i jiné služby. Infocentrum dále spravuje databázi informací z oblasti kultury, sportu a společenského dění na webových stránkách. Zkompletované informace slouží i pro tvorbu části Zpravodaje města PískuKulturní měsíčník. Infocentrum úzce spolupracuje s novou kanceláří Destinačního managementu Písecko a podílí se tak aktivně na propagaci Písku a jeho okolí v cestovním ruchu, například účastí na veletrzích cestovního ruchu. Provoz infocentra je zajištěn denně, v období květen až září od 9 do 18 hodin a v období říjen až duben od 9 do 17 hodin, tedy včetně svátků a víkendů.
 
Hana Moudrá, starostka města Česká Lípa (36 957 obyvatel)
Provoz Městského informačního centra je zcela hrazen z rozpočtu města. Pracují v něm dva pracovníci, kteří jsou zaměstnanci města, na léto každoročně přijímáme brigádníky. Nezastupitelnou úlohu má Městské informační centrum v propagaci města a rozvoji turistiky. Pracovnice dokážou příchozím turistům dát tipy na nejrůznější výlety do bližšího či dalekého okolí, na návštěvy zajímavých míst přímo v České Lípě. Centrum disponuje také obrovským množstvím map města a nejbližšího okolí v několika jazycích. Pracovnice hovoří plynně německy a anglicky. Pro tyto turisty jsou v Městském informačním centru letáčky v cizích jazycích. Navíc se zde prodávají také nejrůznější propagační materiály od turistických známek až po výrobky označené jako regionální produkt. Každý rok se také Městské informační centrum snaží vydat nový letáček o zajímavostech z města a okolí, rovněž ve spolupráci s ním vychází nová publikace o městě jako takovém. Vymýšlejí se i nové projekty, například Za pokladem Českou Lípou, kdy lidé chodí s GPS zařízením po připravené trase po městě. Městské informační centrum provozuje internetové stránky, inzeruje v časopisech a prezentuje svou činnost na veletrzích. Především se však jedná o informační služby občanům města. Pracovnice radí příchozím, kde najdou pracoviště na městském úřadě či další instituce. Pomáhají lidem se základní orientací ve městě, radí, kde najít konkrétní ulici. Jsou také schopné lidem vyhledat kontakty například na bezplatné právní služby, sociální služby, sociální ubytování, pojišťovny, banky a další veřejné instituce. Kromě toho zde lidé mohou využívat veřejný internet, Městské informační centrum také poskytuje kopírovací služby. Pro ostatní instituce zajišťuje informační centrum prodej vstupenek na nejrůznější akce, je také centrem sběru anketních lístků při nejrůznějších veřejných hlasováních, město ho využívá i pro prezentaci připravovaných projektů. V Městském informačním centru je také centrální sklad nejrůznějších propagačních materiálů města. Pracovnice z nich pro městský úřad nebo jeho příspěvkové organizace připravují balíčky jako dárky pro výherce nejrůznějších soutěží nebo jako pozornosti pro vzácné hosty. Českolipské informační centrum má dvě různé otevírací doby. V zimním období, od 1. listopadu do 31. března, má otevřeno od 8:30 do 16 hodin, v letním období, tedy od 1. dubna do 31. října, je otevřeno od 8:30 do 17 hodin a v sobotu od 9 do 12 hodin. V červenci a srpnu zajišťujeme provoz „na dohodu“, provozní doba je v sobotu od 9 do 15 hodin a v neděli od 9 do 12 hodin.
 
Marie Fomiczewová, starostka města Jeseník (11 711 obyvatel)
Návštěvník Jeseníku může využít služeb dvou informačních center, a to Informačního centra Jesenicka a Lázeňského informačního centra. Informační centrum Jesenicka se nachází přímo v centru města na Masarykově náměstí. Jeho fungování máme smluvně zajištěno s vysoutěženým provozovatelem. Provoz hradíme z prostředků města. Současně je městské informační centrum školícím ústředím studentů místní Hotelové školy Vincenze Priessnitze, která nabízí také studijní obor Hotelnictví a turismus. Vybraní studenti se tak na své praxi v informačním centru učí komunikovat s turisty a získávají přehled o možnostech turistické nabídky oblasti Jesenicka. Lázeňské informační centrum se nachází přímo v areálu Priessnitzových léčebných lázní a. s. a současně je jimi také provozováno. Informační centrum Jesenicka má za úkol kromě komunikace s příchozími turisty, prodeje map, propagačních materiálů a suvenýrů, prodávat vstupenky na akce pořádané Městskými kulturními zařízeními Jeseník, lázněmi a také vstupenky celostátní sítě Ticketpro. Spolupracuje s destinačním managementem Jeseníků a s naším manažerem public relations na informovanosti o kulturních a sportovních akcích, prezentování města a lázní v médiích. Vytváří a spoluvytváří propagační materiály nebo v neposlední řadě prezentuje město a region na veletrzích cestovního ruchu doma i v zahraničí. Pro město také zajišťuje provoz turistické části. Občanům zajišťuje informace o firmách, službách, kopírování, veřejný internet. Informační centrum Jesenicka má zajištěn provoz o sobotách i nedělích. Lázeňské informační centrum má provoz přizpůsoben zimní a letní sezóně.
 
Pavol Kubuš, starosta města Hlučín (14 049 obyvatel)
Město má své informační centrum, které je součástí Muzea Hlučínska. Informační centrum se nachází v nádherných stylových zámeckých prostorách a má svou jedinečnou atmosféru. Centrum se zaměřuje na celý region Hlučínska. Je přístupné celoročně, a to jak ve všedních dnech, tak o víkendech. Provoz je plně hrazen z prostředků města. Rozsah poskytovaných služeb pro občany je široký. Pracovnice informačního centra podávají informace o kulturních památkách, přírodních zajímavostech, turistických cílech, samotném muzeu, galeriích, sportovním a kulturním vyžití. Zájemci se zde dozvědí o možnostech ubytování, stravování, službách a podnikatelských subjektech, ale třeba také o jízdních řádech. Zdarma zde poskytujeme propagační materiály o městě Hlučíně, regionu Hlučínska a Moravskoslezském kraji. Jde především o mapy, průvodce, turistické magazíny, kulturní zpravodaje nebo programy divadel. Prodáváme také regionální literaturu o Hlučínsku a blízkém okolí, zajišťujeme objednávky i zasílání zboží zájemcům poštou, zajišťujeme prodej publikací. Zájemci si zde mohou zakoupit suvenýry a upomínkové předměty. Centrum funguje jako sběrné místo příspěvků inzerce do Hlučínských novin a propaguje akce Muzea Hlučínska a Společnosti přátel Muzea Hlučínska. Na webových stránkách informuje o turistických cílech a tipech na výlety. V neposlední řadě je úkolem centra také prodej vstupenek například na akce do Muzea Hlučínska či Kulturního centra Hlučín. Informační centrum je velmi oblíbeným místem, kde mohou občané rychle získat informace o životě ve městě. V průměru ho navštíví jedenáct tisíc návštěvníků za rok.

připravila Ludmila Křížová

 

vytisknout  e-mailem