Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

eGovernment


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Snadnější elektronická komunikace. Podnikatelé a firmy musejí přijímat „dopisy“ zaslané datovou schránkou

Datové schránky dosud sloužily hlavně k ověřené komunikaci občanů, podnikatelů a firem s úřady a naopak. To se mění. Tzv. poštovní datové zprávy sloužící ke komunikaci běžných uživatelů mezi sebou musejí nově podnikatelé i právnické osoby přijímat povinně. Dříve to bylo dobrovolné. 

Chtěli jste ze své datové schránky odeslat fakturu, objednávku, smlouvu, potvrzení, upomínku nebo certifikát, ale podnikatel, banka, operátor či dodavatel energií měl příjem soukromoprávních poštovních datových zpráv vypnutý? To už teď nebude moci.

Od 7. února 2022 budou mít všechny datové schránky nastavený příjem poštovních datových zpráv jako povinný a zrušit ho půjde jen fyzickým osobám. Ne však firmám, podnikatelům či živnostníkům. U datových schránek zřízených po 1. lednu 2022 je už navíc odesílání a přijímání poštovních datových zpráv nastaveno automaticky. Umožnila to novela zákona o elektronických úkonech.

„V loňském roce si lidé dobrovolně zřídili přes 200 tisíc datových schránek. Jde o rekordní číslo jak u běžných občanů, kde je nárůst víc než 100 %, tak u podnikatelů. Možnost využívat datové schránky i pro soukromoprávní komunikaci je tak logickým krokem k většímu komfortu uživatelů,“ vysvětluje ministr vnitra Vít Rakušan s tím, že jde o spolehlivou alternativu běžné listinné komunikace. Zřídit datovou schránku lze jednoduše i online na www.chcidatovku.cz.

Využívání poštovních datových zpráv uživatelům přináší výraznou finanční úsporu i větší právní jistotu. Zprávy totiž mají platnost doporučeného dopisu, ale místo 59 Kč stojí jen 5 Kč. Odeslat je lze ze svého počítače či mobilu kdykoli a odkudkoli a uživatel má navíc po ruce stoprocentní důkaz, kdy dokument odeslal a kdy ho adresát přijal. Zpráva je doručena buď přihlášením uživatele, nebo nově fikcí po deseti dnech po odeslání, stejně jako při úřední komunikaci. Uživatel si samozřejmě může vybrat, zda dokument pošle poštovní datovou zprávou nebo klasickou listinnou obálkou, příjem si však, kromě fyzických osob, už zrušit nemůže.


Statistiky
Datové schránky (DS) mimo orgány veřejné moci                            1 228 368
DS fyzických osob s možností zrušení příjmu PDZ                             372 116
DS podnikajících a právnických osob                                                  856 252 
Odeslané poštovní datové zprávy za rok 2021                                   994 515


Klára Dlubalová
pověřená řízením odboru tisku a public relations

vytisknout  e-mailem