Ministerstvo vnitra České republiky  

Přejdi na

Moderní úřad


Rychlé linky: Mapa serveru Textová verze English Rozšířené vyhledávání


 

Hlavní menu

 

 

Oprávnění a povinnosti strážníků - odpověď na dotazy podle zákona č. 106/1999 Sb.

Č. j. MV-3591-2/OBP-2011 

Praha 11. ledna 2011
Počet listů: 11

Pan
xxx

Oprávnění a povinnosti strážníků – odpověď na dotazy

Ministerstvo vnitra, odbor bezpečnostní politiky obdržel Vaše dotazy ve shora uvedené věci, ke kterým z hlediska své věcné příslušnosti a s ohledem na dostupné informace sdělujeme následující:

Ad) 1a 2

Obecní policie je orgánem obce zřizovaným a zrušovaným v její samostatné působnosti za účelem zabezpečování místních záležitostí veřejného pořádku (dále jen „MZVP“). I když je zřizován v samostatné působnosti obce, plní, na základě výslovného zmocnění ve zvláštních zákonech, i další úkoly, a to i v přenesené působnosti obce. Obecně je nutno konstatovat, že s ohledem na rozsah plněných úkolů obecní policie, povinností a oprávnění strážníka se jedná o orgán veřejné moci.

V souladu s § 1 odst. 2 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOP“) obecní policie zabezpečuje MZVP v rámci působnosti obce. Působností obce se rozumí m.j. i místní působnost, která je vymezena § 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů: „Obec je základním územním samosprávným společenstvím občanů; tvoří územní celek, který je vymezen hranicí území obce“.

Místní záležitosti veřejného pořádku (dále jen „MZVP“) lze chápat jako určitou podmnožinu veřejného pořádku, který není vprávním řádu České republiky definován. Nicméně obsah pojmu MZVP lze dovodit z ustanovení § 35 a § 10 zákona č.128/2000 Sb.,o obcích(obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů.

Pokud obecní policie plní úkoly podle § 2 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZOP“) nebo podle zvláštního zákona [např. zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích (silniční zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami působenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, atd.] je strážník oprávněn vstupovat na všechny pozemky, které se nacházejí na území obce, tedy i na soukromé pozemky. Z praktického hlediska nelze logicky předpokládat, že k porušování místních záležitostí veřejného pořádku v obci dochází pouze na veřejných prostranstvích ve vlastnictví obce.

Dalším právním titulem vstupu strážníka na jakýkoliv pozemek a do jakékoliv stavby jsou instituty práva vylučující trestní, správní či občanskoprávní odpovědnost – jednání v krajní nouzi.

Zákonným limitem pro vstup strážníka na jakýkoliv pozemek na území obce je tedyvedle případu uvedeného v předchozím odstavci:

a) výše zmíněné plnění úkolů podle § 2 ZOP nebo jiného zákona resp. realizace oprávnění a povinností strážníka, za současného splnění

b) podmínek obsažených v ustanoveních § 6, § 7, § 8, § 9, § 12a, § 16 a § 17c ZOP.

Celé znění odpovědi naleznete v přiloženém souboru

vytisknout  e-mailem