Město Hořice? Webová stálice!
Naslouchám s potěšením kreativnímu jiskření uvnitř týmu a požádán o názor shrnuji jej do jedné věty: vaše stránky jsou v každé úrovni velmi přehledné, návštěvníka neunavují zbytečnými ornamenty a vedou ho vždy úsporně k cíli jeho zájmu. Vysvětlují, že si postupně vyzkoušeli různá členění informací, teď používají čtyři základní kategorie: Město Hořice, Volný čas/ Turista, Služby, Nepřehlédněte. Mají na paměti, že stránky musí být v přibývající míře vizuální, čitelné v tabletech a hlavně srozumitelné i pro laika a informačně netrpělivou mladou generaci. Ve službách nezbytné úspornosti úvodní stránky jsou rovněž animační okénko a fotogalerie.
Na druhé straně je snaha sladit úspornost s originalitou limitující. Co mohlo být snesitelné na monitorech stolních počítačů, na displejích kapesních komunikátorů nemá šanci. K čemu se návštěvník před časem proklikával s vytrvalostí horníka, to chce teď na jedno kliknutí. Ve snaze o přehlednost mnozí tvůrci municipálních webů rezignují na originalitu a obstarají si některý z unifikovaných redakčních systémů. Nejenom, že pak musí zaplatit za každou změnu, ale jejich weby si stále zůstávají podobné. Každému, kdo brouzdá po radnicích, se taková stejnost brzy zprotiví.
Nekonečný příběh
Pokud jde o komunikaci s občany, o jejich podíl na řízení města, pak web je úžasná platforma, jejímž prostřednictvím je lze oslovit a požádat o podněty. Ve virtuální rozpravě přicházejí ke slovu plány, fotografie a stále častěji i videa. Hořická radnice se naučila chránit si zpětnou vazbu. Odezvu veřejnosti přijímají většinou přes e-podatelnu, případně prostřednictvím elektronické pošty, teď přešli na Moje ID. „Vnímáme,“ říká Michal Kuchta, „ že jakmile se jednou někdo zaregistruje u bezpečného správce, dá tam osobní údaje, tak u nás bohatě stačí, když klikne na ikonku Moje ID. Víme pak, že jednáme se skutečným občanem a ne s nějakým virtuálním monstrem.“
Prohlídka webu městského úřadu by neměla občana zatěžovat přemírou paragrafů, ale spíše mu nabízet srozumitelný popis všeho, co má učinit v zájmu správního rozhodnutí. Častá bývá třeba žádost o zábor veřejného prostranství, občan ji musel vyřizovat prostřednictvím dvou odborů. Teď podává žádost na jednom místě. Formulář slouží jak samosprávě jako vlastníkovi pozemku, tak státní správě zastoupené odborem dopravy. „Sjednotili jsme to,“ říká tajemník, „a mezi zaměstnance jsme zavedli elektronickou datovou větu, kterou neustále vyplňují. Mají tam možnost nahrát pět dokumentů, včetně správního poplatku, takže na úřadě teď proběhne několik kroků, obíhají tam formuláře a občan je zase části byrokratické zátěže ušetřen.“
Krotitelé šablon
„Vzhledem k tomu,“ říká tajemník, „ že je nás v týmu pro hořický web pět a máme mezi sebou dva ajťáky, tak jsme se rozhodli jít svobodnou cestou a pokusit se zkrotit WordPress. Vyzkoušíme si to na malých organizacích jako jsou muzeum či kulturní dům. Když uspějeme, zkusíme do WordPressu překlopit web celých Hořic. Bude to více časově náročné, ale zůstane příležitost pro kreativitu a dobrý tým.“ Dodává, že málokteré město jejich velikosti si může dovolit mít webmastera na plný úvazek. Hořická pětice, neboli „týmový webmaster“, má často problém se sejít, zato se snaží být vzájemně zastupitelní.
Na adresu šablon použitelných pro radniční weby Michal Kuchta ještě poznamená, že je rozdíl mezi čistě produktovými a těmi dostupnými zdarma. Zmiňovaný WordPress považuje za startovní, jímž malá obec naplní potřebu zveřejnit základní informace. Obec, která potřebuje nalézt také prostor pro kreativitu svých webmasterů, musí zkusit šablonu přizpůsobit. Když nebudou umět nic jiného, než používat redakční systém a sypat do něho informace, bude to fungovat, ale originální nebudou. U šablony zakoupené od firmy ovšem radnice za všechno inovativní zaplatí. „Náš tým,“ dodává Michal Kuchta, „přežil zřejmě hlavně proto, že jsme do něho zapojili také laiky, zejména všechny zaměstnance Infocentra. Tam, kde vše závisí jen na jednom člověku, může se stát, že nenajde následovníky.“
Originality a vize
A jsme u vizí. Na hořickém městském úřadu by chtěli dále využívat Moje ID jako pružnější variantu k elektronickému podpisu. Uvítali aktivitu sdružení CZ.NIC, že se tento nástroj začíná přes veřejnou správu implementovat do městských webů. Před rokem, když se s pomocí Moje ID rozhodli chránit radniční ankety před manipulací, se dozvěděli, že jsou jedním z prvních měst, která projevila zájem. Chtějí nyní s tímto nástrojem propracovat jak dálkovou objednávku záboru veřejného prostranství doprovázenou elektronickou platbou, tak podněty ke stavebnímu řízení.
A jaké trendy ovlivní radniční weby? „Přibude grafiky na úkor textu, všechno bude na jedno kliknutí,“ říká Michal Kuchta, „veřejná správa je přece jenom v používání technologií o něco pozadu za firmami. Ovšem to, co lidé teď vyžadují po své bance, budou chtít za rok i po městském úřadu.“