Kvalita ve veřejné správě
Příloha
- Kvalita ve veřejné správě
- Reflexe na 4. Národní konferenci kvality ve veřejné správě
- Hodnocení 4. Národní konference kvality ve veřejné správě
- Strategie Národní politiky kvality v České republice na období let 2008 až 2013 pro vyšší kvalitu života občanů České republiky
- Nový ročník soutěže o cenu MV za kvalitu a inovaci ve veřejné správě a o Národní cenu kvality ČR
- Podpora kvality veřejné správy v EU
- 5. konference kvality ve veřejné správě – Paříž 2008
- Publikace: Zlepšování orientace zákazníků prostřednictvím chart služeb.
Vážení čtenáři,
Tento fakt se plně odráží ve Strategii „Efektivní veřejná správa a přátelské veřejné služby“, kterou vláda přijala v loňském roce. Jedním ze specifických cílů Strategie je zavedení systémů řízení kvality a sledování výkonnosti na úřadech veřejné správy. Koneckonců, i jeden z vrcholů tzv. „hexagonu veřejné správy“, který symbolizuje systematický přístup ke změnám ve veřejné správě, nese označení „organizace“. Tento vrchol v sobě skrývá nejen místo výkonu určité agendy, ale také způsob jejího výkonu, zda je maximálně účinný a klientsky orientovaný.
Zavádění metod řízení kvality v orgánech veřejné správy není samoúčelné. S jejich využitím by se do budoucna měla veřejná správa stát v první řadě více orientovanou na klienta, tedy na občana, který jejích služeb využívá. Dále by zavádění kvality mělo přispět k vyšší efektivnosti a výkonnosti veřejné správy, a proto nesmí zůstat izolováno od dalších snah o modernizaci výkonu veřejné správy – zavádění manažerských metod, jako je strategické či projektové řízení, řízení orientované na výkonnost, a podobně, elektronizace veřejné správy, profesionalizace státní služby, atd.
Jsme si vědomi toho, že zavést na úřadě některý z nástrojů řízení kvality není snadné, ať už jde o obecní úřad v malé obci, velký městský či krajský úřad, ale ani v úřadu ústřední státní správy. Přesto se to na mnoha místech již podařilo, nebo daří. Jde však stále o izolované ostrůvky, které se podařilo vytvořit na základě snahy nadšenců, kteří tuto činnost často vykonávají nad rámec svých povinností a de facto zdarma. A právě proto chceme, aby kvalita byla jednou z priorit pro čerpání prostředků ze Strukturálních fondů EU na zefektivňování veřejné správy, především z Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. Chceme podpořit nejen ty, kteří již na zavádění kvality pracují, ale motivovat i ty, kteří dosud neměli dostatek času, odvahy nebo financí pro to, aby se do nějakého projektu sami pustili.
Přeji jim mnoho štěstí a úspěchů při jejich práci a Vám, vážení čtenáři, mnoho zajímavých podnětů při čtení této přílohy.
Ing. Daniel Trnka
ředitel odboru reformy regulace a kvality veřejné správy