Hrádek nad Nisou: Sociální sítě táhnou
Aktuální podoba prezentace Hrádku nad Nisou s využitím mnoha kanálů pokrývá široké spektrum uživatelů. Velice pružným médiem je Facebook a další sociální sítě.
Josef Horinka, starosta Hrádku nad Nisou. Foto: Radoslav Bernat.
Facebook se stal každodenní součástí mé práce. Když přicházím do zaměstnání, mám takový rituál: nejdříve čtu e-maily a snažím se na ně reagovat. Stejně tak to dělám, než odcházím domů. Během večera a rána se vždy stihnou nashromáždit další. Úderem osmé hodiny mi začínají různé schůzky, takže pak se znovu k počítači dostanu třeba až odpoledne nebo večer. A stejně tak vždy nahlédnu na Facebook, abych zjistil, zda mě tam někdo neoslovuje, případně co se děje nového. Takže s ním pracuji denně, denně navštěvuji také internetové stránky města. Nejsem ale zase takovým fanouškem, abych využíval i mobilní podobu Facebooku. Spíše výjimečně, když jsem někde, kde mě program úplně neoslovuje, podívám se i na Facebook. Ale zpravidla neodpovídám, protože na mém typu telefonu, který nepoužívá žádný Android ani jiný podobný systém, to není úplně pohodlné.Informační kanály města
Kompletní informace, včetně těch nezáživných, ale čas od času potřebných, lze nalézt na internetových stránkách města. Svůj okruh čtenářů má stále i tištěný měsíčník městského úřadu Hrádecko. Na příklon uživatelů ke stručným zprávám doplněným o fotografie, videa, případně zvukový záznam, jsme v Hrádku nad Nisou reagovali využitím fungujících více nebo i méně známých služeb na internetu. Město Hrádek nad Nisou má svůj vlastní YouTube kanál. Profil města na galerii fotografií Zonerama se stal po půl roce nejnavštěvovanějším. Zvukové záznamy ze zajímavých přednášek, setkání s veřejností nebo besed najdou uživatelé na specializovaném úložišti SoundCloud.
Obsahovou stránku oficiálních médií města přitom ovlivňuji minimálně. Za zveřejňování informací jsou v současnosti zodpovědní dva lidé. Ti mají přístup k mému pracovnímu kalendáři, takže vědí, co se bude projednávat nebo dít, nebo přesněji u čeho osobně budu. Vzhledem k tomu, že informační kanály města využívají k umísťování pozvánek na své akce i školy, spolky, sportovní oddíly, vědí tak i o tom, co se bude ve městě dít. Jsou zodpovědní za to, že veřejnost bude o dění ve městě informována. Osobně ale neovlivňuji, jaké fotografie se využijí a zda se zveřejní fotografie nebo video. Pokud jde o zprávy, kde převažuje text, hlavně tedy ty publikované v tištěném Hrádecku a na webu města, scházíme se jednou týdně, abychom si předali potřebné informace. A samozřejmě jsme v téměř každodenním kontaktu, pokud je potřeba řešit nějaký akutní stav. Opět ale platí, že si řekneme, jaké informace je potřeba zveřejnit, ale nezasahuji do konkrétní podoby.
Hrádek nad Nisou. Foto: Radoslav Bernat.
Nemáme zavedené žádné pravidelné rubriky typu slovo starosty. Jinak je tomu u Facebooku. Hrádek nad Nisou má svůj oficiální profil, který mají na starosti stejní správci. Jako starosta města i jako Josef Horinka ale využívám svůj osobní profil. Facebook má své nadšené uživatele a stejně tak silné odpůrce. Je ale jednou z možností, jak dostat k uživatelům informace, a pak je na zvážení každého, zda jej nevyužít čistě z „profesních“ důvodů. Na mém profilu aktuálně najdete přes 2 200 facebookových „přátel“, ti se snadno dostanou k příspěvkům, které zveřejním. Kombinuji přitom informace z osobního života se zprávami o dění ve městě. Čas od času zveřejním fotografii s manželkou či z výletů. Snažím se ale nezacházet při publikování osobních informací za nějakou pomyslnou hranici, i když ji samozřejmě cítíme každý jinde. Dvě linie informací – ta osobní a ta od starosty – činí profil zajímavějším. Nepřeceňuji počet „přátel“ na Facebooku, uvědomuji si, že jsou mezi nimi i školáci, jejichž žádosti přijímám také, pokud jsou z Hrádku. Je mezi nimi několik známých osobností, sportovci nebo umělci, takže samotné číslo není úplně vypovídající. Počet opravdu aktivních je mnohem menší. Na druhou stranu se občas objeví reakce i z této skupiny lidí, takže se i oni o dění v Hrádku dozvídají, což mě těší.Jak zacházet s Facebookem
Svůj profil prakticky vůbec nepoužívám ke komentářům dění na politické scéně. Snažím se být apolitickým. Nechci se pouštět do nějakých silných prohlášení k tématům, o kterých toho moc nevím nebo jsou k nim dostupné informace protichůdné. Proto se nevyjadřuji například k dění na Ukrajině, nepřidávám se k silným prohlášením některých poslanců o vyzbrojení Ukrajiny. Na druhou stranu nemám problém se vyjádřit k záležitostem, které jsou sice obecnější povahy, ale dotknou se i Hrádku. Příkladem mohou být chystané změny v legislativě. Snažím se, aby ke každé informaci byla přiložena nějaká fotografie. Takové příspěvky jsou viditelnější. Často zveřejňuji fotografie ze svého mobilního telefonu, i když nejsou moc kvalitní. Nebo sdílím fotografie jiných uživatelů, které se mi líbí. Rád se pochlubím akcemi, které ve městě jsou nebo na kterých jsem se dokonce nějak podílel. Na celá fotoalba z akcí a profesionální fotografie používáme už zmíněnou Zoneramu.
Čas od času využiji svůj facebookový profil i ke zveřejnění zpráv, které dosud nebyly projednávány v orgánech města. Publikováním takových informací si dělám svůj „průzkum“, abych šel do rady města s lepší představou, jak se k takovému bodu staví veřejnost. Uvedu příklad. Do dubna 1945 stál na hrádeckém Horním náměstí barokní morový sloup. Před čtyřmi lety byla dokončena rekonstrukce náměstí. Při ní byly v zemi nalezeny základní kameny morového sloupu. Tehdy jsme je do plochy náměstí zakomponovali jako připomínku kusu historie našeho města. Vážně ale uvažujeme, že bychom morový sloup obnovili. Proto jsem na svém profilu zveřejnil historickou fotografii náměstí a zeptal jsem se, co na myšlenku obnovy sloupu říká veřejnost. Na konkrétní otázky se vždy objeví alespoň několik odpovědí. I pro ostatní členy rady města je názor veřejnosti při rozhodování důležitý.
Mezi mými facebookovými „přáteli“ mám i několik novinářů z tištěných deníků. Nevyužívám toho cíleně, ale není výjimkou, že při rychlosti, se kterými zprávy na Facebooku lze zveřejnit, je novináři občas převezmou. Někdy dostanu ještě upřesňující dotaz a výměnou několika zpráv se můžeme rychle dohodnout na dalších detailech. Informace z facebookového profilu většinou slouží k otištění ve formě krátkých zpráv nebo jako součást komplexnějších článků, kde je můj názor prezentován jako jeden z mnoha. Stejně tak sdílí správci oficiálního městského facebookového profilu některé informace zveřejněné na mém profilu. Podobně využívají i informace od místostarosty, škol, spolků, případně dalších médií.
Prostřednictvím svého profilu někdy řeším i záležitosti, které mi přijdou formou zprávy. Počty se liší, ale odhadem jsou to 3–4 zprávy týdně. Pisatelé využívají toho, že taková komunikace není veřejná a je jen „mezi námi“. Dostávám tak žádosti o řešení osobních záležitostí, například o přidělení bytů. Přišlo mi ale také upozornění, že se v jedné části města krade městské dřevo, takže jsem mohl kontaktovat lesního správce a situaci řešit. Občas jsou to zprávy typu „Hrádkem se šíří informace… Co je na tom pravdy?“. Jindy ale přijdou opravdu zajímavé náměty. Vždy platí, že se zprávami zabývám, žádnou jen tak nesmažu. Rozhodně je mi příjemnější zabývat se zprávami na Facebooku, které nikdy nejsou úplně anonymní, než těmi na zcela anonymním neoficiálním internetovém fóru. To máme v Hrádku také, provozuje ho soukromá osoba. Běžně na něj ani nechodím, protože jeho úroveň odpovídá jeho anonymitě. Mám ale s jeho správcem dohodu, že když se tam objeví relevantní příspěvek týkající se města, pošle mi zprávu. Pokud je to potřeba, reaguji tedy i na tomto fóru.
Josef Horinka
Josef Horinka je starostou města Hrádek nad Nisou.