Editoriál pro číslo 9/2013
Milé čtenářky, milí čtenáři,
víte, co znamenají čísla 60, 39, 30, 20, 9, 7? Nebojte se, moji mysl neovládli Marťani, abych odteď byla schopná uvažovat pouze v číslech. To jenom jsem si díky právě připomínanému výročí šedesáti let od prvního televizního vysílání říkala, kolik let vlastně uplynulo od jiných vynálezů souvisejících s informační společností. Třicet devět let nás dělí od zrodu první dotykové obrazovky, třicet let pak od okamžiku, kdy byl web rozhodnutím Evropské organizace pro jaderný výzkum uvolněn k bezplatnému užívání, vloni v prosinci tomu bylo dvacet let, co byla odeslána první SMS zpráva. Před devíti lety vzniknul Facebook a před sedmi Twitter. Kde jsou ty doby, kdy si na cestu člověk bral malou elektronickou krabičku s videohrou Nu pagadi, kde vlk chytal vajíčka nebo tu s potápěči a chobotnicí! Dnes se v dopravních prostředcích surfuje, elektronicky čte a není výjimkou, že i malé dítě v kočárku třímá elektronické zařízení a dívá se na video. Turisté si pak na dovolenou vedle tradiční mapy přibalí také tablet či si nahrají průvodce městem a do telefonu. O nových trendech v marketingu cestovního ruchu, využívajících mobilní zařízení, pojednávala konference V4DIS, která je již tradičně součástí ISSS v Hradci Králové. Zahraniční zkušenosti byly ale inspirativní zejména tím, jak poukázaly na možnost zapojit například občany do rozhodování o části městského rozpočtu (
Bratislava), zeptat se jich na názor ke změnám ve městě (
Turčianské Teplice) či jim přímo umožnit elektronicky volit (Estonsko a Švýcarsko). Jestli nám ale technologie opravdu zajistí větší podíl na přímém rozhodování, to ukáže až budoucnost.
Ivana Jungová
vytisknout
e-mailem
Facebook