Doporučené standardy vybavení sídel obcí s rozšířenou působností
I. Úvod
II. Názvosloví
III. Všeobecně
- Dispoziční zásady
- Požadavky na prostory
- Hygienická zařízení ¨
- Stravovací zařízení
- Servisní činnost sídla
- Prostory pro oddech a kuchyňky
- Technické vybavení sídel úřadů
Vybavenost pracoven
Spisovna
Parkovací plochy
pracovna - stavebně vymezený prostor, určený k umístění jednoho nebo více pracovišť
pracoviště - prostor, určený k pracovním procesům jednoho pracovníka a k umístění potřebného zařízení
-
-
vzhledem k tomu, že lze předpokládat proměnlivost provozu sídla úřadu, která sebou přináší změny v seskupení i funkčním využití jednotlivých pracoven, doporučuje se nově zřizovaná pracoviště vytvářet z lehkých, přemístitelných montovaných systémů, s možností změn půdorysného uspořádání, s výjimkou případů, kde to stavebně technické předpisy nedovolují (např. požární předpisy apod.)
-
doporučuje se v návaznosti na odst. a) vhodně řešit související záležitosti - umístění otopných těles, osvětlovacích těles apod. tak, aby v případě dispozičních změn nebylo nutno tyto stavební prvky rekonstruovat
-
pracovny, v nichž bude uskutečňován styk s veřejností (podatelny, hovorny apod.), by měly být umístěny v nejkratší možné vzdálenosti od hlavních komunikačních prostor
-
vstup do sídla úřadu by měl být jedním vstupním prostorem s tím, že se doporučuje v tomto prostoru zřízení recepce; vstup se doporučuje osadit informační tabulí, resp. jiným informačním systémem, sloužícím k informaci návštěvníků o rozmístění jednotlivých pracovišť.
-
komunikační prostory by měly být zřizovány tak, aby byly přístupné přes kontrolovatelný přístup do sídla úřadu; projektovány by měly být tak, aby umožňovaly pohyb i osobám se sníženou možností pohybu.
-
- Požadavky na prostory:
-
samostatné pracovny, sloužící k umístění 1 pracovníka, vytvářet pro pracovníky v hlavní řídící činnosti; optimální plocha tohoto pracoviště je 26 m2
-
k pracovnám řídících pracovníků se doporučuje připojovat pracovny, v nichž budou vykonávány sekretářské, případně jiné administrativní práce
-
sdružené pracovny, sloužící k umístění dvou pracovníků, případně společné pracovny, sloužící třem a více pracovníkům (nedoporučuje se více jak osm) vytvářet pro pracovníky v ostatních činnostech. Velikost těchto prostor vychází z místních podmínek a z nařízení vlády ze dne 18. dubna 2001 č. 178/2001 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví zaměstnanců při práci a kde jsou prostorové požadavky na pracoviště blíže specifikovány v příloze č. 6.
-
v případě, že se bude na obci pracovat s utajovanými skutečnostmi, doporučuje se k tomu účelu vytvořit prostory a vybavit je dle "Standardů", vydanými Národním bezpečnostním úřadem, uveřejněnými ve Věstníku NBÚ - zvláštní vydání ze dne 21. 3. 2001.
-
tam, kde dle pokynu krajských orgánů bude zřizován krizový štáb, se doporučuje zřídit místnost pro jeho činnost. Místnost by měla být připravena na připojení výpočetní, komunikační a kancelářské techniky.
-
-
hygienická zařízení vytvářet samostatně pro zaměstnance a pro návštěvníky sídla úřadu. Při jejich dimenzování je nutné dodržet příslušné hygienické předpisy, platné pro tuto oblast. Rovněž je nutné dbát na to, aby jejich použití bylo přístupné i občanům se ztíženou pohyblivostí.
-
pokud bude zřizováno, mělo by sloužit pouze zaměstnancům.
-
doporučuje se zřídit dle možností šatny pro pracovníky úklidu, údržby, autoprovozu, telefonní ústředny, ostrahu objektu a případně dalších činností; převlékárna se doporučuje o ploše nejméně 7 m2, odděleně pro ženy a muže.
-
v každém podlaží sídla úřadu, v němž budou zřízeny pracovny, se doporučuje zřídit kuchyňku jako samostatný větraný prostor. Její vybavenost je odvislá od místních podmínek.
-
-
doporučuje se realizovat dle místních podmínek (větrání, klimatizace, výtahy, sklady, záložní zdroj elektrické energie pro dobu nejméně 24 hod., využití solární energie, vnitřní rozhlas apod.)
-
navrhování prostorů pro ochranu zaměstnanců provádět podle pokynů územně příslušného Hasičského záchranného sboru kraje.
-
-
-
pracovny hlavních řídících pracovníků by měly být připraveny na vybavení běžnou kancelářskou technikou a počítači, napojenými na vnitřní síť s výstupem na vnější elektronické sítě
-
pracovny, v nichž budou vykonávány sekretářské, případně jiné administrativní práce se doporučuje, mimo běžnou kancelářskou techniku a počítač napojený na vnitřní síť, vybavit na reprografické práce jednoduchého charakteru
-
pracovny ostatních pracovníků by měly být připraveny minimálně na napojení počítačů na vnitřní síť - pro každého pracovníka
-
řešení interiéru jednotlivých pracoven i exteriéru sídla úřadu není omezováno žádnými speciálními požadavky a je ponecháno na řešení projektových firem a finančních možnostech úřadu.
-
-
pro stanovení velikosti prostor určených pro spisovnu se doporučuje vycházet z počtu obyvatelstva, spádově patřících k úřadu. Pro jednoho občana se doporučuje 0,01 m.
-
pro parkování návštěvníků úřadu a zaměstnanců se doporučuje zřizovat parkovací místa v rozsahu 1 parkovací místo na 30 m2 čisté užitkové plochy úřadu.