Bytová správa ministerstva vnitra  


 

Hlavní menu

 

 

Více uživatelů, přístup přes mobil, nové služby. Ministerstvo vnitra představilo úspěchy i plány v eGovernmentu

I díky Ministerstvu vnitra přibývají poslední dobou mnohem rychleji služby a oblasti, ve kterých mohou občané komunikovat se státem a veřejnou správou online, bez dlouhých front na úřadech. O svých aktivitách v eGovernmentu informovalo Ministerstvo vnitra (MV) na konferenci eGovernment 20:10 v Mikulově. 

Konference se pod záštitou ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) uskutečnila 3. a 4. září 2019. MV na ní mj. představilo aktuální stav projektů, jako jsou Portál občana či datové schránky, u kterých se povedlo přidáním nových služeb a zjednodušením fungování přilákat mnoho nových uživatelů. Jan Hamáček pozdravil hosty s tím, že digitalizace už konečně přestala být přehlíženou popelkou. „Uděláme vše pro to, aby zákon o právu na digitální služby platil co nejdříve, lidé mohli většinu záležitostí vyřídit z domova a úředníci nepotřebovali desítky papírů a razítek,“ uvedl ministr vnitra.

Právě o rostoucím počtu služeb v českém eGovernmentu a v projektech MV mluvil náměstek ministra pro ICT Jaroslav Strouhal „Díky novému prostředí, uživatelsky přívětivějším službám a větší propagaci nám začal zásadně růst počet dobrovolně zřízených datových schránek. U běžných občanů dokonce o 53 %, u podnikatelů o 20 %,“ upozornil náměstek Strouhal. Celkem už si běžní občané či podnikatelé dobrovolně zřídili téměř 330 tisíc datovek, i s úřady a firmami je datovek přes 1 milion. Více na www.mojedatovaschranka.cz

Ministerstvo vnitra také znovu představilo nedávno spuštěnou mobilní aplikaci Mobilní klíč, jejímž prostřednictvím se lidé mohou jednoduše, bezpečně a rychle přihlásit ze svého smartphonu do datové schránky a Portálu občana, a to bez znalosti a zadávání složitých hesel. Jak jednoduché teď je přes aplikaci služby využívat, představilo MV v novém spotu.

Portál občana  
Zatímco datové schránky lákají nové zájemce na větší přívětivost, Portál občana je přitahuje stále dalšími nově nabízenými službami, kterých bylo při spuštění 35, dnes jde cca o stovku. Lidé si díky elektronické občance na www.obcan.portal.gov.cz či aplikaci Mobilní klíč mohou na portálu bezpečně zjistit např. údaje z centrálního registru řidičů, napojený je i katastr nemovitostí nebo živnostenský rejstřík. Pokud jde o elektronické občanské průkazy, už 180 000 občanů si aktivovalo elektronickou část, a mohou tak eOP využívat pro elektronickou identifikaci.

Záměr „vše od státní a veřejné správy na jednom místě“ naplňuje Portál občana i plánovaným připojením online služeb měst Znojmo či Ústí nad Labem, MPSV a Úřadu práce. Už dnes jsou na něj napojená např. města Telč a Lysá nad Labem, která tak umožňují lidem využívat přes Portál své služby. V pilotním provozu se zkouší napojení objednávkového systému města Říčany.

eGovernment Cloud
Kromě toho MV informovalo o chystaných novinkách, jako je eGovernment Cloud, který zefektivní fungování i zlepší bezpečnost informačních systémů a aplikací veřejné správy. Důvodem přípravy je nízké sdílení IT technologií a aplikací ve veřejné správě i rozdílná bezpečnost jejích informačních systémů. Proto MV připravuje eGovernment Cloud, který nastaví jasná pravidla pro přechod veřejné správy do datových center. Pilotní provoz by mohl začít už v roce 2021. Zapojením informačních systémů státu zvýšíme nejen jejich bezpečnost a spolehlivost, ale ušetříme i čas a peníze.

 

Klára Dlubalová
pověřená řízením odboru tisku a public relations

vytisknout  e-mailem