Bytová správa ministerstva vnitra  


 

Hlavní menu

 

 

Stát podporuje vývozce

Česká ekonomika je vzhledem k malému domácímu trhu silně závislá na exportu do zahraničí. Proto je nutné, aby stát exportéry podporoval a vytvářel jim pro další rozvoj vhodné podmínky. Jde především o informace, marketing a v neposlední řadě i o vhodné finanční prostředky.
 
 
Velkou pomoc pro exportéry nabízí novela zákona č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování vývozu se státní podporou, kterou připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Vláda, poté i Poslanecká sněmovna a Senát Parlamentu České republiky novelu schválily už v červenci letošního roku. Prováděcí vyhlášku zpracovalo MF ČR a systém začne fungovat od 1.1.2010.
 
Novela umožní větší zapojení komerčních bank do státem podporovaného úvěrování a pojišťování vývozu prostřednictvím tzv. mechanismu vyrovnávání úrokových sazeb. Tím přispěje ke zvýšení komfortu pro české vývozce. Dalším významným prvkem je změna přístupu z podpory vývozu zboží národního původu na podporu vývozu v národním zájmu. Znamená to, že možnosti financování a pojišťování exportních a investičních úvěrů budou rozšířeny i na zahraniční společnosti ovládané českými subjekty. Nově bude také možné poskytovat předexportní úvěry na financování praktických aplikací vědy a výzkumu určených pro vývoz.
 
Bylo také posíleno základní jmění české exportní banky (ČEB) o miliardu korun, a to s další možností posílení až o dvě miliardy. To umožňuje poskytnout podporu v rozsahu dalších 20-25 miliard korun. Zvýšila se i pojistná kapacita Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) na 150 miliard korun. V současné době je systém nastaven tak, že žádný dobrý projekt vyžadující tuto formu pojišťování a financování nepropadne kvůli nedostatku kapacit ČEB a EGAP. Zkvalitnila se a bude se dále zkvalitňovat nabídka a marketing obou institucí, zvláště se zaměřením na malé a střední podniky.
 
Dále je firmámposkytována asistence v přístupu na zahraniční trhy, ať už formou poradenství nebo organizováním podnikatelských misí do jednotlivých zemí a regionů. Jen v letošním roce se takovýchto podnikatelských misí za asistence MPO a zastupitelských úřadů v zahraničí a zahraničních kanceláří CzechTrade uskutečnilo několik desítek. V případě konzultací a dotazů je možno kontaktovat přímo pracovníky v zahraničí.
 
Společná obchodní politika
Stát, konkrétně Ministerstvo průmyslu a obchodu, může exportérům pomoci při navazování prvních obchodních kontaktů. Soustavná pozornost je věnována rámcovým podmínkám rozvoje vztahů s jednotlivými zeměmi, tedy zajištění odpovídající smluvní základny pro obchodní a ekonomické vztahy. Jsme členem EU a řídíme se společnou obchodní politikou EU. Dvoustranné smlouvy o hospodářské spolupráci, které MPO provádí, respektive nově sjednává, napomáhají rozvoji ekonomické spolupráce s jednotlivými zeměmi.
 
Ministerstvo obchodu a průmyslu každoročně organizuje celou řadu jednání mezivládních komisí. Snahou je, aby jednání byla co nejkonkrétnější, přispívala k vyhledávání nových obchodních a investičních příležitostí, respektive vedla k odstraňování překážek ve vzájemném obchodování či investování.
Proexportní politika je více orientována na teritoria, u nichž existuje potenciál dalšího růstu českého vývozu a zvýšení hospodářské přítomnosti ČR. Z tohoto důvodu MPO ve spolupráci se svými partnery vypracovalo nový koncept prioritních zemí.
Ve všech těchto aktivitách je naprosto nutná spolupráce státu s podnikatelskou sférou a její zapojení do všech zásadních otázek týkajících se podpory exportu.
 
Jedním z projektů realizujících tuto spolupráci je činnost České rady pro obchod a investice, která začala působit v pololetí 2008. Rada za dobu své existence učinila celou řadu užitečných doporučení a návrhů a funguje jako mezičlánek mezi státní správou a světem businessu.
  
Propagace, marketing, mezinárodní veletrhy a výstavy
Významným nástrojem propagace a marketingu, který umožňuje nalézt nové zákazníky či ověřovat zájem o výrobky, jsoumezinárodní veletrhy a výstavy. Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje prezentaci našich firem na těchto akcích prostřednictvím oficiálních účastí na výstavách a veletrzích, v roce 2009 ve výši téměř devadesáti miliard korun. Nově do této aktivity budou zapojeny i prostředky ze strukturálních fondů prostřednictvím Oborového Programu Podnikání a Inovace (OPPI). V následujících třech letech očekáváme čerpání v rozsahu 150 milionů korun ročně.
 
Ministerstvo průmyslu a obchodu také posílilo nabídku incomingových misí a podnikatelských inkubátorů. Touto cestou budou podporováni začínající exportéři z řad malých a středních podniků, aby si vyzkoušeli možnost vystavovat nejdříve na tuzemských veletržních akcích. Zároveň touto cestou sledujeme i dosažení toho, že potenciální zahraniční zákazníci přijedou do České republiky a tím bude umožněno jejich setkání s českými subjekty, výrobky a službami.
 
MPO bude, ve spolupráci s ostatními resorty a institucemi, i nadále usilovat o vytvoření efektivního, silného a tržně konformního systému, nabízejícího celou řadu služeb asistenčního, poradenského, informačního, prezentačního a finančního charakteru. Tento systém musí pružně reagovat na potřeby českých firem a na rychle se měnící podmínky zahraničních trhů.
 
Text Mgr. Jana Adamcová,
ředitelka odboru podpory exportu
sekce zahraničního obchodu, Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

vytisknout  e-mailem