Ministerstvo vnitra letos zahájilo tradici soutěže Přívětivý úřad
Liberecký magistrát byl letos Ministerstvem vnitra vyhlášen jako nejpřívětivější úřad v celorepublikovém měření mezi obcemi s rozšířenou působností; rovněž uspěl v krajské kategorii v Libereckém kraji.
Jak takový přívětivý úřad vypadá?
Ministerstvo vnitra ocenilo především šestidenní úřední dobu, která celkem čítá 44 úředních hodin. Dále možnost on-line rezervace na preferovaný termín až s dvouměsíčním předstihem pro vyřízení agend Czech POINTu, osobních a cestovních dokladů, řidičských průkazů, živnostenských oprávnění, místních poplatků nebo trvalého pobytu.
Ministerstvo rovněž kladně hodnotilo možnost on-line sledování stavu obslužnosti přepážek, včetně sledování počtu lidí v budově webkamerou. Dále zveřejňování informace o vyhotovení dokladů a možnosti vyzvednutí, on-line rezervaci lokality a termínu svatby, a také například on-line nástroj Dashboard - město v číslech, jehož prostřednictvím město přehledně informuje o svých úspěších a zajímavých statistikách.
Velmi pozitivní ohlasy Liberec zaznamenal také za své moderní a přehledné webové stránky. Na nich magistrát zveřejňuje řadu potřebných formulářů a rad pro občany, kteří si potřebují vyřídit úřední záležitosti. K tomuto účelu stránky poskytují rovněž přehledný a detailní systém životních situací. Vedení města používá webové stránky také k aktivní komunikaci s občany a zveřejňování materiálů z jednání zastupitelstva, a to včetně podkladů k projednání, usnesení, zápisů a výsledků hlasování. Příkladná je také komunikace města na sociálních sítích.
Za zmínku jistě stojí i samotná nová budova magistrátu. Ta byla dokončena v roce 2006 rekonstrukcí tří přilehlých měšťanských domů v centru Liberce. Dříve roztříštěné odbory magistrátu se tak seskupily na jednom moderně řešeném místě. Čtyřpodlažní budova je zcela bezbariérová, vzdušná a prosvětlená. Vnitřek budovy nabízí velkorysou otevřenou odbavovací halu zastřešenou celoproskleným světlíkem. V jejím přízemí jsou situovány přepážky odborů a v patrech s ochozy se nachází kanceláře.
Kanceláře jsou řešeny jako moderní otevřené prostory oddělitelné posuvnými stěnami. Pracoviště dostupná z ochozů jsou navíc doplněná o prosklení, díky kterému má čekající občan možnost nahlédnout bez rušení do místnosti, a tím ihned zjistit, jestli má počkat.
Na každém patře se nachází také transparentně řešená zasedací místnost. Pro své řešení obdržela budova v roce 2007 ocenění Stavba roku Libereckého kraje.
Ministerstvo vnitra bude s oceňováním úřadů pokračovat. Na podzim připravuje další kolo soutěže, tentokrát pro obce s pověřeným obecním úřadem.
Mgr. Jana Vildumetzová - náměstkyně ministra vnitra pro řízení sekce veřejné správy,
5. srpna 2016